Kan man samenligne slitenhet?

Foxy84

Gift med forumet
Innimellom kommer mannen min hjem fra jobb og er sliten, og det er greit,men innimellom så føler jeg at han gjør seg til mer for at jeg skal synes synd på han...at min slitenhet ikke er noe serlige greier... Jeg vet at disse to jobben...jobbe it og hjemme med baby ikke kan sammenlignes...men jeg mener at man blir helt annen sliten..og mer sliten av å gå hjemme med baby. Jeg ser hvis han liksom passer sønnen sin i noen timer...ja da får jeg ote høre det...d han ikke fikk noe tid for seg selv... Han er en god far....men det innimellom virker som jeg ikke "får lov"til å være sliten...jeg går jo trost alt hjemme bare med en baby... Han påstår at jeg burde trene,da vil jeg få mer energi...for hN synes jeg er så slækk om dgane....(ok kan stemme)men når skal jeg få tid...og hvem batterier skal jeg bruke for å få til det? Jeg går på overdriver hverdag..og de tiden jeg får alene...sover jeg. Hvordan taklere dere dette med slitenhet? Og mannen deres iforhold til slike ting?q

Tror ikke menn skjønner hva det vil si å ta seg av en baby, iallfall ikke hvis det er første barnet. Man blir sliten ja, både fysisk og mentalt, noen mer enn andre, kommer jo litt an på hvor krevende babyen er også. Jeg vil si at jeg tar meg av snuppa nesten alene, men vi har en gutt på 2,5 år som mannen er veldig flink med. Han er også flink til å hjelpe til på kjøkkenet, men vask av klær og hus er det bare jeg som gjør.

Her og "krangler" vi iblant om hver som er mest sliten. Det er temmelig dumt igrunn, man blir ikke mindre sliten av det. Hvordan det skal løses vet jeg ikke, men satser på at mannen snart innser at jeg har rett.......

Nei du må vel egentlig bare prøve å snakke med han, få han til å forstå at det tar på å være mamma. Du har tross alt gått gravid lenge, deretter gått igjennom påkjenningene ved en fødsel, deretter har det vært mest ditt ansvar at babyen har fått mat og alt han ellers trenger. Det tar på. Samtidig tar det på å være på jobb og deretter være pappa.
Jeg tror nok at man kan være like slitne, men på forskjellige måter; begge har rett og begge tar feil på en måte.

Trening vil ofte gi energi, det har han rett i. Men det hjelper lite om andre ting sliter en ut. Kan det være at du har fått deg en knekk psykisk? Du har tross alt mistet din far nylig. Om man sliter litt psykisk så kan det suge all energi utav deg.

Jeg vil tro at det kan være lurt å finne den nøyaktige årsaken til at du er sliten, for da er det større sjanse for å finne en kur. Og jeg tror nok at det er veldig vanlig at foreldrene er litt uenige i starten, hele tilværelsen er tross alt satt på hodet. Det er jo derfor man sier at det ikke hjelper på forholdet å få barn; tenker på de som sliter i forholdet og blir gravide og tror det vil redde dem. Det tviler jeg på at det gjør. Så å krangle/være uenige nå er nok helt normalt. Men om dere kan klare å unngå det så kan kanskje det og hjelpe litt på.

Lykke til i alle fall. Håper perioden er forbigående og at du kommer deg litt ovenpå igjen

Det er ingen tvil om at det er slitsomt å gå hjemme med en baby. Det er ikke bare en dans på røde roser der en sitter på kafe og slækker hele dagen. Det er krevende, amming tar jo også på.

Her skjønner nok mannen min at jeg blir sliten, men han er ikke så flink til å hjelpe til med husarbeidet. Tror rett og slett han ikke tenker på det, med mindre jeg direkte beordrer ham ;-) Han er heldigvis super flink med ungene, og bra er det når vi har 3 stykker.

Når det gjelder det å få overskudd i hverdagen, er trening og riktig kosthold alfa omega for meg. Jeg ser at det ikke alltid er lett å få tid til trening, men de som vil får det til, og jeg mener det er en prioriteringssak. Jeg har nå fått tid til det, med full jobb, barn og stort hus og jeg får tid til det når jeg er i permisjon også. Husk, det er ikke mye som skal til for at man får litt mer engergi og døgnet får plutselig et par timer ekstra! Jeg trener litt på et treningssenter 2-3 ganger i uka, lillemor er i barneparken dersom jeg er der på dagtid. Det går helt stråelende! Alle har imidlertid ikke råd til å være medlem på et treningssenter, men det finnes et hav av andre muligheter. Jeg løper i skogen et par kvelder i uka etter at ungene er i seng, ellers har jeg rockering, treningsmatte, noen vekter og fitnessball her hjemme, så om jeg ikke har barnevakt finnes det muligheter likevel :-)

Og det beste av alt: barna får en mor som er mye mer opplagt, godt humør og masse energi til å holde følge med alt som skjer :-)

uff :( noen tror det er sååå lett å være i permisjon altså! 

siden sambo har vært i perm selv med første gutten så vet han at det er slitsomt så har er veldig flink å ta ungen/e når han kommer hjem :) men mennene får som oftest den letteste tiden å være i perm i for når de har perm så er jo ungene så innkjørt etter våre flotte rutiner    i tillegg så krever de gjerne ikke fult så mye oppmerksomhet, byssing og bæring. 

Back
Topp