Kan man søke bhg plass når barnet blir født?

Starflower

Gift med forumet
Himmelbarn
Oktoberbarna 2021♡
Aprilspirene 2024❤️
Jeg prøvde å google, men det står bare at man kan søke det året barnet blir 1 år, men må jeg vente til januar med å søke da? Jeg trodde egentlig man burde søke så fort som mulig, kan jeg søke allerede nå? Noen som vet om det er en sjanse for å få plass før august når barna blir født tidligere på året?
 
Du kan søke nå, men må da søke på nytt i januar. Noen steder kan det lønne seg fordi man da får ansiennitet i "søkerkøen".
 
Dengang eldste ble født var cluet å søke så snart man fikk personnummeret til barnet, for ventelistedatoen, altså søkedato, var avgjørende for om man fikk plass. Men dette er 16 år siden.

Slik er det ikke her vi bor nå så da holder det helt fint å søke før fristen (1.3 er det vel ) det året ungen fyller 1.

Men mitt yngste barn begynner i 4. Klasse etter ferien, så min kunnskap om bhg søking er litt utdatert.
 
Det varierer nok fra kommune til kommune, så jeg snakker kun ut fra hva jeg kjenner til i Oslo.
I Oslo spiller det ingen rolle når man søker, så lenge det er før fristen 1. mars, det året barnet fyller 1 år. Du får ikke plass foran i køen fordi du søker med en gang ungen er født. I opptaksrundene tildeles barnet plass på bakgrunn av prioriteringsgruppe 1-8 og barnets alder. I utgangspunktet er oppstart i august, men hvis barnehagen har ledig plass, er det sikkert mulig å få plass tidligere, men da bør man vel kontakte barnehagen/kommunen direkte for å høre.
 
Vi søkte 2 mnd etter barnet ble født og fikk beskjed om at alle søknader ble slettet etter 31.12 og at man måtte søke på nytt innen 01.03. Ansinitet fikk man ikke, dette var Viken/Akershus
 
Tror det er ganske vanlig slik nå, men det er alltid lurt å sjekke egen kommune. Den grei med ventelistedato som var i Bergen for 16 år siden er ikke relevant i de fleste kommuner nå tildags, og å søke før fristen og prioriteringsgruppe 1-8 eller lignendene (jeg lurer på min har 1-11).
 
Får eventuelt sende en mail til kommunen å høre. Jeg vet at det ikke er fulle plasser i barnehagen hun skal gå i, i tillegg har hun søskenprioritet så det blir nok ikke noe problem, det hadde bare vært greit å ha søkt.
 
Back
Topp