Kan man nekte å ta i mot en fortollet sending før man får vite hva som er deklarert på utsiden?

hissigproppen

Forumet er livet
Altså at de viser deg pakken før du evt betaler for fortollingsgebyret osv.

Saken er at jeg har fått tilsendt en pakke fra fetteren min i utlandet. Jeg nekter å tro at verdien er over 1000 kr (ikke at han er gjerrig eller noe, men ikke vanlig å få så dyre ting fra han [:)])
Ikke har noen av oss bedt han kjøpe noe for oss heller, så da er det en gave...

Nei det tror eg ikkje altså.. kan hende du kan få se esken men ikkje det som er oppi! Men viss du åpner den der nede så kan kanskje de være med på å sette verdien også får du igjen pengene du har betalt for mye??

nei eg veit egentlig ikkje.. [8D]

De åpner jo alltid pakken for å fortolke det, om verdi ikke er oppgitt utenpå pakken.
Jeg ville ringt han som har sendt det, og fått en kvittering på innholdet slik at du fikk satt korrekt verdi på det.
Er jo kjedelig å betale borti 500 kr for noe man i utgangspunktet ikke har bedt om og ikke aner hva er...

ORIGINAL: Pijah

De åpner jo alltid pakken for å fortolke det, om verdi ikke er oppgitt utenpå pakken.
Jeg ville ringt han som har sendt det, og fått en kvittering på innholdet slik at du fikk satt korrekt verdi på det.
Er jo kjedelig å betale borti 500 kr for noe man i utgangspunktet ikke har bedt om og ikke aner hva er...

det har de ikke lov til med mindre man godkjenner at de får lov til å åpne for å fortolle det.

Trodde ikke man skulle måtte fortolle gaver jeg. Hadde krever å få sitt innholdet jeg, iallfall fått en forklaring.

ORIGINAL: *yummymummy*

det har de ikke lov til med mindre man godkjenner at de får lov til å åpne for å fortolle det.

Det vet jeg. Men om ikke verdien er oppgitt utenpå, så må de åpne den. Poenget er at de ofte åpner pakker for fortolling, så om man ber om å få se innholdet, så kan man jo signere på en erklæring gjerne, som gir de tillatelse til å åpne og gjengi innhold.

ORIGINAL: Hehe

Trodde ikke man skulle måtte fortolle gaver jeg. Hadde krever å få sitt innholdet jeg, iallfall fått en forklaring.

Er verdien over 200 kroner, er det momspliktig uansett. Det er ikke toll man betaler.

ORIGINAL: Hehe

Er verdien over 200 kroner, er det momspliktig uansett. Det er ikke toll man betaler.

Det er tull...

Gaver opptil 1000 kr er fritatt fra toll og moms. (Så lenge det ikke er alkohol eller tobakk).

Jeg har snakket med han som sendte gaven, og verdien er på ca 400 kr. Jeg har også sendt mail til Posten, så får se hva de svarer i morgen.

Back
Topp