kan man ha flere eggeløsninger i løpet av én syklus?

BlessedInBits

Blir kjent med forumet
Hei Lars!

Jeg hadde siste mens fra 01.12.18, og jeg har hatt ganske uregelmessig mens fra begynnelsen av. Den 21. januar fikk jeg den første positive testen, og hcg nivået fra 28. jan - 30. jan steg fra 734 til 1699.

Jeg dro også til tidlig ul den 30. jan, men gynekologen så ingenting annet enn en tykk slimhinne. I følge hun kan det være at jeg tidligere på vei enn jeg trodde - noe som gir mening. Men jeg stusser litt over hvordan det kan ha skjedd. Kan det være veldig sen eggeløsning/befruktning eller kan man ha flere eggeløsninger i løpet av én syklus?

På mandag skal jeg til ny ul og håper jeg ser tegn til liv, da graviditetstestene mine fortsatt er positive.

Mvh,
BlessedInBits

Hvis jeg tolker korrekt det du forteller, er det ikke så vanskelig å forklare. Du beskriver uregelmessig syklus. Siste mens var 01.12.18. Positiv test 21.01.19. Det betyr vel ganske enkelt at du har hatt en forsinket eggeløsning i en lang syklus.
Hvis syklus er på 4 uker - 28 dager - som er vanlig - kommer eggløsningen rundt dag 14. Hvis syklus er lengre, for eksempel 6 uker eller 42 dager - er de vanskelig å finne ut når eggløsningen har vært - men vi regner med at tiden fra eggløsning til neste mens er den mest konstante delen av syklus - ca. 14 dager. Ved en lang syklus på 42 dager (6 uker) er det kanskje eggløsning så sent som på dag 28 - 14 dager før neste mens dukker opp.

Back
Topp