Kan man ha både svigers og egne foreldre på julefeiring?

Hvis dere har barn sammen så er det vel på tide at de blir kjent med hverandre?!
 
Ja svigers blir med på alt. Verre med mine foreldre. Mamma og mannen feiret heller jul alene enn å være med å feire jul med pappa. Skikkelig barnslig. Pappa var klar over at mamma ble bedt og svarte ja, mamma sa nei. Tåpelige greier. Så mamma har ikke feiret jul med barnebarn enda siden broren min og sønnene var sammen med oss.
 
Vi har feiret med både min mor + samboer og svigers. Gikk kjempefint det. Om de ikke er så godt kjent, så bør de jo benytte sjansen til å bli det!
 
Mamma er alltid med oss til svigers på julaften, tror alle synes det er veldig hyggelig :) de omgås ikke ofte, stortsett kun julefeiringa, og hadde omtrent ikke møttes før første jula vi feira sammen :p
 
Dere bestemmer selv hvem dere vil ha på besøk!! Vi har hatt både mamma og pappa og svigermor og mann på besøk og det går kjempebra:)
 
Pappa er enebarn så her feiret vi alle sammen jul hvert eneste år da jeg var liten. Annenhver jul var vi og hos oss og min mormor og morfar og de var alltid bedt dit også. Så for meg er set sært, har så gode minner fra min barndom hvor alle var samlet :)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Foreldrene mine har bedre økonomi og kjøper dyrere gaver, så ligger ikke der... Skjønner ikke hvorfor det skal være så problematisk, er jo snakk om noen timer. Prøvde å spørre for å få mer informasjon om hva som var årsaken, men fikk ikke noe ordentlig svar, bare vage svar om at julaften er en spesiell dag, da vil man være med de nærmeste og ikke folk man ikke kjenner så godt (fikk inntrykk av at det kkke var noe hensikt å bli kjent heller :eek: )

Da må de jo forstå at svigers faktisk blir de nærmeste for mannen din (sannsynligvis), så det synes jeg var en dum unnskyldning ;) det er dere som inviterer, og da vil jo dere selvfølgelig ha deres nærmeste der :) om dette ikke faller i smak hos dine foreldre, så synes jeg de kan bite det i seg, det er snakk om bare en kveld.
 
Man bør kunne ta seg sammen for en kveld og faktisk ha fokuset på å skape en fin julaften og glede seg over den lille som har kommet til verden. Tenk når den lille blir større og forstår mer.... :(

Vi feirer alltid jul og høytider med mine foreldre, men det er fordi at vi bor på en annen kant av landet så svigers ser oss oftere (i hverdagen) :).
 
Jeg synes det er en VELDIG vanskelig problemstilling. Vi venter vårt første barn any minute nå, termin om ei uke, og vi har tidligere år feiret hver for oss fordi jul for meg er med min familie og pinnekjøtt :p Men i år så blir det selvfølgelig helt snudd på hodet. Jeg er den typen som er redd for å såre noen, og vi skal absolutt ikke ha noen feiring hjemme hos oss - det er det ikke plass til. Men både svigers og min familie sier at de ikke blir lei seg for hva vi velger, men jeg kjenner at jeg blir litt "lei meg" (satt på spissen) hvis jeg ikke skal være med min familie på julaften:p Er jeg veldig ego for å tenke på den måten?:p
Men på en annen side, for ja jeg vurderer å ta feiringa til svigers i år, for hu er jo bare babyen, så da tenker jeg sånn at NESTE ÅR blir gøy for da har hu blitt 1 år og da kan vi feire hjemme hos mamma og pappa :D hehe... Er det helt høl i hodet å tenke sånn? :p
 
Jeg synes det er en VELDIG vanskelig problemstilling. Vi venter vårt første barn any minute nå, termin om ei uke, og vi har tidligere år feiret hver for oss fordi jul for meg er med min familie og pinnekjøtt :p Men i år så blir det selvfølgelig helt snudd på hodet. Jeg er den typen som er redd for å såre noen, og vi skal absolutt ikke ha noen feiring hjemme hos oss - det er det ikke plass til. Men både svigers og min familie sier at de ikke blir lei seg for hva vi velger, men jeg kjenner at jeg blir litt "lei meg" (satt på spissen) hvis jeg ikke skal være med min familie på julaften:p Er jeg veldig ego for å tenke på den måten?:p
Men på en annen side, for ja jeg vurderer å ta feiringa til svigers i år, for hu er jo bare babyen, så da tenker jeg sånn at NESTE ÅR blir gøy for da har hu blitt 1 år og da kan vi feire hjemme hos mamma og pappa :D hehe... Er det helt høl i hodet å tenke sånn? :p

Hvorfor ikkje lufte ideen om at svigers blir med til dine eller omvendt?
Men altså Hehe,eg hadde tenkt det samme ;) haha..
 
Enig med deg, LilleMy!

Synes det er en kjempegod løsning at alle samles hos den som har det minste barnet så lenge de har plass til det. Vi skal feire hos oss med alle besteforeldrene, samt søsken med partnere som feirer med "rett" side av slekta dette året. Har gjort det sånn en gang før. Foreldrene mine bor helt i andre enden av landet, og faren min hadde aldri feiret julaften utenfor hjembygda før. Hardt for både trettiåringer og femtiåringer å gå bort fra juletradisjonene de har hatt i alle år, men det ble faktisk kjempetrivelig!
 
Hvorfor ikkje lufte ideen om at svigers blir med til dine eller omvendt?
Men altså Hehe,eg hadde tenkt det samme ;) haha..
Fordi ingen av familiene har stort nok hus + resten av min familie med mine to søsken og tantebarn feirer sammen, så vi blir litt mange :p
 
Fordi ingen av familiene har stort nok hus + resten av min familie med mine to søsken og tantebarn feirer sammen, så vi blir litt mange :p

Hehe, ja da e d ikke så lett ;)
Men eg tror kanskje eg hadde valgt d huset der det e minst folk, hvis d f.eks hadde vært bare min mor min stefar og ene søsteren min kontra min svigerfam med 4 voksne og 2 barn hadde eg valgt min mor og de :)
 
jeg er ganske sikker på at mamma helst vil slippe å feire med svigers, og det er helt greit :) etter en helt fantastisk kjip dåp(tilberede mat sammen, dekke bort, rydde osv med begge familiene) har hun nok alt for kort lunte til det :p men hun har en god grunn, og hadde hun blitt invitert sammen med svigers hadde hun kommet så klart :)

Når det er sagt takler heller ikke jeg svigers så vi feirer annet hvert år(hos svigers så hos mamma) og tar en ekstra jul etterpå med den andre familien :)
 
Hehe, ja da e d ikke så lett ;)
Men eg tror kanskje eg hadde valgt d huset der det e minst folk, hvis d f.eks hadde vært bare min mor min stefar og ene søsteren min kontra min svigerfam med 4 voksne og 2 barn hadde eg valgt min mor og de :)
Ja, ser den så absolutt :) men her i gården, eller i "svigergården" er det også to søsken utenom og i år skal mormoren feire sammen med dem. Så fullt hus blir det uansett, haha :D :p
 
Her var svigers slik som dette ifjor mot svoger og svigerinne. Synes det er så frekt! De tilbringer jo bursdager etc sammen pga felles barnebarn! Opp til dere hvem som blir invitert og ikke! Jeg hadde da heller invitert begge sider og sett hvem som kom ;) deres hus, dere som inviterer!
 
Jeg er enig med deg. Jeg hadde invitert og så får de komme de som vil. Hvis de ikke vil komme, pga andre gjester så er det deres valg og bare å akseptere. Ingen trenger å bli fornærmet eller sinte på hverandre.
 
Mamma vil heller ikke, men det er som hun sier ikke pga at hun ikke kan feire med min svigermor, men at hun ikke orker hele min brors svigerfamilie, som... Vel, ikke er så enkle å ha med å gjøre, jeg hadde heller ikke villet feire jul med dem.
 
Back
Topp