Kan man ha både svigers og egne foreldre på julefeiring?

Synes det er kjempefint at dere ønsker å invitere alle :) og synes ikke det er rett at dine foreldre skal ha noen ting å si på om dine svigers er der eller ikke, det er jo faktisk foreldrene til mannen din. De må da kunne unne han og barnet ditt å kunne feire jul sammen alle mann. Tro så koselig for barnet ditt å kan ha sine besteforeldre der samtidig. Synes det blir egoistisk av dine foreldre rett og slett :)

Akkurat det jeg tenker, at det må være koselig for barnet :) og om noen år har han kanskje også søsken, så da må det jo være allright å ha flere besteforeldre! Og ikke minst så må det jo være en bonus for besteforeldrene at de får feire med barnebarnet enn å vente på neste år/deres tur..
 
Selv før vi fikk barn har vi feiret med både svigers og mine foreldre. Og det var da ikke vi som inviterte en gang. Men vi har veldig liten familie :) Og jeg mener ingen skal sitte alene eller 2-3 stk på julaften!

Foreldrene hans har bare oss. Dvs foreldrene hans har søsken, som bor langt unna, og de har jo egne barn og barnebarn og svigerfamilier.. Tidligere feiret de med mannen min, men tidlig i forholdet hvor vi ikke feiret sammen ennå og mannen var på jobb, så reiste de på hotell på fjellet, da de ikke hadde noen å feire med (jeg visste ikke det på forhånd, var bare enige om å feire hver for oss siden forholdet var ferskt og han jobbet)
 
Ja, det synes jeg man faktisk kan! Det er jo urimelig av de, og som du faktisk selv sier så er det deres hus- og dere som bestemmer. Hva med å samle de til en felles middag en dag før jul- sånn at foreldrene dine blir vant med tanken? Sånn har vi måtte gjøre sakte men sikkert- bare fordi mamma og svigermor ikke går overens! Først nå begynner de å omgås når de er hos oss. ☺️
 
Syns det er helt opp til deg, og klart de bør inviteres!
Når det er sagt er min mor litt spesiell på dette hun også, så vet hun reagerte negativt i går da jeg sa svigers også kanskje kom. Men so what; er jul, hjemme hos oss med våre barn - for våre barn! ;)
Lykke til!
 
Her har vi hatt lignende situasjon, men dette har vært mellom min mamma og farfar.. Mamma og pappa gikk fra hverandre for mange år siden, og vi har måtte hatt to bursdager/jul/konfirmasjoner osv pga farfar ikke har tålt å være i samme rom som min mamma..
Da vi fikk sønnen vår, var jeg fast bestemt på at han ikke skulle trenge og dele opp fordi voksne folk ikke kan "oppføre" seg.. Før han ble døpt ble jeg dårlig,fordi jeg gruet meg sånn... Men det gikk så bra:)
Nå inviterer jeg alle, så kan de som vil komme, og de som ikke vil kan holde seg hjemme... Men ingen skal komme til meg og bestemme hvem jeg/vi skal invitere og ikke... Og det beste av alt... ALLE kommer, og de koser seg i hverandres selskap:)
 
Ja, selvfølgelig det hadde jeg syns var koselig :)
 
Inviter alle du, så kan de heller bestemme selv om de vil komme eller ei. Syns det er litt dårlig å sette krav til gjesteliste, når det er dere som inviterer. :p og er jo en ypperlig sjanse til å bli bedre kjent. :)
 
Vi hadde det i fjor dvs vi var hos mine foreldre. Men vi spurte begge parter først om det var ok:)
 
Nå er det dere som er foreldregenerasjonen. Nå er det dere som bestemmer. Inviter begge!

Vi har hatt utrolig mange forskjellige sammensetninger på våre feiringer. Har blitt kjempekoselig selv om jeg har vært spent på forhånd.

Men, siden foreldrene dine kommer med et så urimelig krav lurer jeg nesten på om det ligger noe annet bak.
For eksempel, hvordan størrelsen på gaver Svigers gir og dine foreldre? Kan skoen trykke der? At dine svigerforeldre generelt gir dyrere gaver og at dine foreldre føler seg litt mindreverdige i så måte?
Det slo meg siden du forteller at de har vært sammen i flest samlinger hvor gaver er involvert.

Jeg kan ta feil altså, men om det ikke ligner dem å komme med slike urimelige krav bør du nøste videre...
 
Her hadde vi tenkt til å invitere svigers og foreldrene mine på julaften (dvs en av foreldrene mine med ny partner, da de er skilt). Tenkte det var fint for da fikk flest mulig vært med barnebarnet :) Men så vil ikke mine feire med svigers. De kjenner de ikke så godt, men har ikke noen konflikter og er kun fordi de er vant til å feire kun med de nærmeste (sier de i alle fall). Så de vil at vi ikke skal be svigers. Jeg synes det er et urimelig krav. Det er vårt hus, så det bestemmer vi! Og dessuten så kan man ikke legge seg oppi hvem som blir invitert i selskap mener jeg når msn selv er gjest. Svigers har bare oss.. Jeg synes voksne kan ta seg sammen for en kveld. Hva mener dere?

Vi skal ha min far og lillebror og svigermor og svigersøster til jul, første gang var d litt sånn går dette bra de er jo ikkje så godt kjent, men det fikk strålende alle koste seg maks, og d var en glimrende mulighet for å bli bedre kjent ;)
eg hadde satt foten ned og invitert begge parter :) så lenge der ikkje e noe konflikt er der jo ingen grunn til at dere ikkje skal kunne invitere dine og svigers, syns jeg da ;)
 
Her blir begge sider invitert for første gang til oss og jeg ser for meg at ikke alle vil komme :/ Får være deres dumhet!

Inviter de DERE vil ha der, så får det være besteforeldrene sitt tap hvis de ikke får sett barna!
 
Nå er det dere som er foreldregenerasjonen. Nå er det dere som bestemmer. Inviter begge!

Vi har hatt utrolig mange forskjellige sammensetninger på våre feiringer. Har blitt kjempekoselig selv om jeg har vært spent på forhånd.

Men, siden foreldrene dine kommer med et så urimelig krav lurer jeg nesten på om det ligger noe annet bak.
For eksempel, hvordan størrelsen på gaver Svigers gir og dine foreldre? Kan skoen trykke der? At dine svigerforeldre generelt gir dyrere gaver og at dine foreldre føler seg litt mindreverdige i så måte?
Det slo meg siden du forteller at de har vært sammen i flest samlinger hvor gaver er involvert.

Jeg kan ta feil altså, men om det ikke ligner dem å komme med slike urimelige krav bør du nøste videre...

Foreldrene mine har bedre økonomi og kjøper dyrere gaver, så ligger ikke der... Skjønner ikke hvorfor det skal være så problematisk, er jo snakk om noen timer. Prøvde å spørre for å få mer informasjon om hva som var årsaken, men fikk ikke noe ordentlig svar, bare vage svar om at julaften er en spesiell dag, da vil man være med de nærmeste og ikke folk man ikke kjenner så godt (fikk inntrykk av at det kkke var noe hensikt å bli kjent heller :eek: )
 
Her hadde vi tenkt til å invitere svigers og foreldrene mine på julaften (dvs en av foreldrene mine med ny partner, da de er skilt). Tenkte det var fint for da fikk flest mulig vært med barnebarnet :) Men så vil ikke mine feire med svigers. De kjenner de ikke så godt, men har ikke noen konflikter og er kun fordi de er vant til å feire kun med de nærmeste (sier de i alle fall). Så de vil at vi ikke skal be svigers. Jeg synes det er et urimelig krav. Det er vårt hus, så det bestemmer vi! Og dessuten så kan man ikke legge seg oppi hvem som blir invitert i selskap mener jeg når msn selv er gjest. Svigers har bare oss.. Jeg synes voksne kan ta seg sammen for en kveld. Hva mener dere?

Jeg syntes det var en fin tanke av deg å be alle. Og som du sier, dere som inviterer, dere som bestemmer..
 
Her hadde vi tenkt til å invitere svigers og foreldrene mine på julaften (dvs en av foreldrene mine med ny partner, da de er skilt). Tenkte det var fint for da fikk flest mulig vært med barnebarnet :) Men så vil ikke mine feire med svigers. De kjenner de ikke så godt, men har ikke noen konflikter og er kun fordi de er vant til å feire kun med de nærmeste (sier de i alle fall). Så de vil at vi ikke skal be svigers. Jeg synes det er et urimelig krav. Det er vårt hus, så det bestemmer vi! Og dessuten så kan man ikke legge seg oppi hvem som blir invitert i selskap mener jeg når msn selv er gjest. Svigers har bare oss.. Jeg synes voksne kan ta seg sammen for en kveld. Hva mener dere?
Vi ønsker ikke å dele oss opp annethvert år. Men svigermor drar til sine andre barnebarn annethvert år. Men min mor og søsken kommer hit hvert år og svigers+ samboers søster uten egne barn annenhvert år:) Det går så fint!! Min mor var litt skeptisk først men alle koste seg;) en flott julaften. De blir jo bare bedre kjent. Og så slipper man at 4 stykker sitter I et hjem og 6 andre i et annet.

Er veldig glad for at vi kan samles;)
Synes dine foreldre må finne seg I det og ialefall gi det en sjanse,:) Så blir de nok overrasket
 
Jeg tenker også at de deler barnebarn.. og burde ønsket å være med barnet. Jeg er av den som ikke ønsker at vi ikke får være sammen hver jul. Mine 2 søsken har ikke barn og mamma er singel så hvis de ikke kommer hit blir de bare 3 stykker. Så heldigvis vil de være med oss alle sammen;) Svigermor ønsker også åa alle skal være sammen så da får vi det til. Super hyggelig faktisk. Nå har jo jeg og mannen vært sammen i 11 år. Selv om de bare møtes til bursdag, 17 mai og ikke så ofte ellers har de jo en god tone og ler sammen.
 
Her har vi invitert både mine foreldre og svigerfar men svigerfar har alltid valgt å være hjemme pga sykdom. Tenker det er en like spesiell dag for svigerforeldre dine også med julaften. Og som du sier dere inviterer og hvis dere vil ha med begge sider så må dere få lov til det. Dere har valgt å dele livet sammen og få barn sammen så da utvides jo familien tenker jeg. Ja du er den nærmeste for dem (og barnebarnet) men hvis dere ønsker at også svigerforeldre skal få ta del i barnebarnet sin jul så syns jeg det er veldig bra. Om de velger å ikke komme fordi de ikke kjenner svigers så godt så er det dumt men det er de som går glipp av jul med barn og barnebarn.
 
Jeg synes absolutt det, men mine svigers vil ikke det, men da tenker jeg det er deres problem.
 
Sært å avslå feiring med svigerfamilien din. Jeg hadde ikke hatt noe problem med å invitere begge settene med foreldre, og de hadde ikke hatt noe problem med å feire med den andre familien.
 
Foreldrene hans har bare oss. Dvs foreldrene hans har søsken, som bor langt unna, og de har jo egne barn og barnebarn og svigerfamilier.. Tidligere feiret de med mannen min, men tidlig i forholdet hvor vi ikke feiret sammen ennå og mannen var på jobb, så reiste de på hotell på fjellet, da de ikke hadde noen å feire med (jeg visste ikke det på forhånd, var bare enige om å feire hver for oss siden forholdet var ferskt og han jobbet)
Kan du ikke forklare det til dine foreldre, at de bare har han? Oppfulgt med; ingen skal feire jul alene.
 
Her er svigers og mine foreldre invitert tiltross for at de er skilt.. da får de selv ta en vurdering på om de vil feire sammen eller ikke.. jeg orker ikke å ikke kunne be den og den, da får de heller selv velge å takke nei :)
 
Back
Topp