Kan man ha både svigers og egne foreldre på julefeiring?

Dere som inviterer så dere bestemmer.
Men jeg ville ikke ønsket å feire jul med noen som ikke vil feire jul med di andre gjestene mine :p

For meg er jula hellig, "barnas dag" eller ikke. Jeg ønsker at både jeg/min familie og gjestene mine skal kose seg da :)

Er bare at jeg gjerne vil feire jul med foreldrene mine også :) Og at de skal komme og kose seg.. Men de kan ikke bestemme at svigers ikke skal komme synes jeg. De har ikke noe mer rett enn svigers..
 
Er bare at jeg gjerne vil feire jul med foreldrene mine også :) Og at de skal komme og kose seg.. Men de kan ikke bestemme at svigers ikke skal komme synes jeg. De har ikke noe mer rett enn svigers..

Skjønner hvordan du tenker :)
Har i alle år vært nødt til å dele opp bursdagsfeiringen til barna pga lignene grunner..
Men jeg tenker at jeg heller vil at gjestene skal kose seg enn å føle seg "ukomfortabel"..
Fordi jeg ikke klarer å slappe av om jeg vet at ikke gjestene mine klarer det.
Men om du ønsker at alle skal feire jul i lag så gjør du det som føles rett for deg :)
 
Er bare at jeg gjerne vil feire jul med foreldrene mine også :) Og at de skal komme og kose seg.. Men de kan ikke bestemme at svigers ikke skal komme synes jeg. De har ikke noe mer rett enn svigers..
Da får de takke nei. Og det syns jeg de må få lov til å si. Jeg ville ikke hatt noen på besøk en slik dag, som følte seg ukomfortabel.
 
Når dere inviterer så er det dere som bestemmer.

Jeg tror fint vi kunne gjort det her, men mamma vil helst være hjemme hos seg selv, svigerfar jobber stort sett julaften (prest) og de bor et par timer unna. I tillegg har de yngre barn som kommer hjem til jul.
Svigermor bor enda lenger unna.

Så stort sett er vi alene på julaften. Det går helt fint for oss ;-)
Svigermor og mannen var her i fjor da :)
 
Skjønner hvordan du tenker :)
Har i alle år vært nødt til å dele opp bursdagsfeiringen til barna pga lignene grunner..
Men jeg tenker at jeg heller vil at gjestene skal kose seg enn å føle seg "ukomfortabel"..
Fordi jeg ikke klarer å slappe av om jeg vet at ikke gjestene mine klarer det.
Men om du ønsker at alle skal feire jul i lag så gjør du det som føles rett for deg :)

Tenker at hadde det vært noen gode grunner til at de ikke ville feire med dem, så kunne man tatt hensyn. Men synes ikke det er noen god grunn :) tenker at man på jul bør være ekstra gode med hverandre og inkludere de (svigers har som nevnt bare oss...).
 
Da får de takke nei. Og det syns jeg de må få lov til å si. Jeg ville ikke hatt noen på besøk en slik dag, som følte seg ukomfortabel.

Helt lov å takke nei, men synes det er forskjell på å takke nei og å prøve å få meg til å la være å invitere svigers og bare invitere dem...
 
hadde de ikke kommet overens hadde det jo vært en ting.. Men om det bare er at de ikke vil feire med noen de ikke har så god kjennskap med, syns jeg de bør skjerpe seg, lære seg litt folkeskikk og møte opp med et smil... Sorry meg, men synes det er smålig å tenke som de gjør (I min verden hvertfall). Her kan det feires på kryss og tvers - for noen år siden inviterte min mamma inn pappaen til sambo på julaften, bare fordi det kunne bli hyggelig å bli kjent.. Det ble en fantastisk kveld, og alle koste seg.. Er man en familie så er man en familie, og som sagt. Så lenge det ikke er noen konflikter - suck it up, og takk ja til invitasjonen liksom! :)
 
hadde de ikke kommet overens hadde det jo vært en ting.. Men om det bare er at de ikke vil feire med noen de ikke har så god kjennskap med, syns jeg de bør skjerpe seg, lære seg litt folkeskikk og møte opp med et smil... Sorry meg, men synes det er smålig å tenke som de gjør (I min verden hvertfall). Her kan det feires på kryss og tvers - for noen år siden inviterte min mamma inn pappaen til sambo på julaften, bare fordi det kunne bli hyggelig å bli kjent.. Det ble en fantastisk kveld, og alle koste seg.. Er man en familie så er man en familie, og som sagt. Så lenge det ikke er noen konflikter - suck it up, og takk ja til invitasjonen liksom! :)

Helt enig! Og virker som om de ikke har så mye interesse for å bli kjent med de heller :eek: Svigers er jo "bare" mine svigers, foreldrene til svigersønnen deres og besteforeldre til barnebarnet deres.. De sitter aldri i nærheten av svigers når det er andre selskaper hos oss og prater lite med de (dette har vært større settinger med flere folk). Det rare var at de synes det er helt greit å være sammen med svigers da (kanskje fordi de da slipper å forholde seg til de siden det er så mange andre der??), men de mener at jukaften er såpass spesiell at da vil de være med bare oss. Synes ikke julaften er SÅ spesiell jeg. I mine øyne er det barnas dag, så da mener jeg man bør strekke seg for at det blir bra fir barna (i dette tilfell
 
Her har vi hatt svigers og mine foreldre samtidig flere ganger og det har gått kjempefint :)

Synes foreldrene dine er urimelige som prøver å styre dette. De bør jo prøve å bli kjent med svigers, det kommer jo flere anledninger der de sannsynligvis må være i lag ;)
 
Helt enig! Og virker som om de ikke har så mye interesse for å bli kjent med de heller :eek: Svigers er jo "bare" mine svigers, foreldrene til svigersønnen deres og besteforeldre til barnebarnet deres.. De sitter aldri i nærheten av svigers når det er andre selskaper hos oss og prater lite med de (dette har vært større settinger med flere folk). Det rare var at de synes det er helt greit å være sammen med svigers da (kanskje fordi de da slipper å forholde seg til de siden det er så mange andre der??), men de mener at jukaften er såpass spesiell at da vil de være med bare oss. Synes ikke julaften er SÅ spesiell jeg. I mine øyne er det barnas dag, så da mener jeg man bør strekke seg for at det blir bra fir barna (i dette tilfell
Enig med deg. De får bare la vær å komme da, om de skal være så smålige.. Synes rett og slett det er dårlig gjort av de jeg :-(
 
Dere inviterer ja, og dere bestemmer. De som møter de møter... Og de som velger å ikke komme de kommer ikke. Men kan virkelig ikke tro at de ikke kommer da!!
 
Svigermoren min skulle egentlig være alene i forfjor fordi de yngste sønnene skulle til faren. Da inviterte vi henne til å komme å feire sammen med oss og min familie. Hun takket nei og ville heller være alene. Fordi juleaften er for familien!?! Faren til mannen måtte på jobb allikevelø, så da ble sønnene hos henne.

I fjor inviterte vi svigermor og brødrene til mannen hjem til oss. Hun har ikkr overnattingsplass til oss, så derfor reiser vi ikkr dit når de andre brødrene er hjemme. Vi har plass til alle. Da også takket hun nei fordi julen skal feires hjemme!?! De har flyttet 2 ganger siden jeg traff mannen... så er ikkr barndomshjemmet liksom

Jeg har gitt opp
 
Jeg synes at dere som holder selskapet skal kunne bestemme hvem som skal inviteres. Det at de ikke kjenner hverandre godt nok er også en litt tynn unnskyldning. Hvis det i tillegg er første gang dere skal arrangere er det en god mulighet for en ny tradisjon med innslag av det man er vant med i begge familier. Hva med å arrangere flere små og mindre høytidelige treff for den samme gjengen i tiden før julslik at de blir bedre kjent? F.eks invitere til vafler hjemme eller en hyggelig felles opplevelse utenom hjemmet? (konsert /teater, skogtur, et eller annet)
 
Synes det er kjempefint at dere ønsker å invitere alle :) og synes ikke det er rett at dine foreldre skal ha noen ting å si på om dine svigers er der eller ikke, det er jo faktisk foreldrene til mannen din. De må da kunne unne han og barnet ditt å kunne feire jul sammen alle mann. Tro så koselig for barnet ditt å kan ha sine besteforeldre der samtidig. Synes det blir egoistisk av dine foreldre rett og slett :)
 
Dere bestemmer. Vi har hatt begge flere år :)
 
Jeg er helt enig med deg!

Jeg hadde invitert. Så får det være opp til dem om de vil komme eller ikke :) De velger selv.
 
Selv før vi fikk barn har vi feiret med både svigers og mine foreldre. Og det var da ikke vi som inviterte en gang. Men vi har veldig liten familie :) Og jeg mener ingen skal sitte alene eller 2-3 stk på julaften!
 
Vi gjør det annenhvert år (svigers feirer med sambos bror det året de ikke er med oss). Kjempekoselig og ikke stivt i det hele tatt :)
 
Back
Topp