Kan man fryse morsmelk som har stått i kjøleskapet et døgn?

Amelia74

Flørter med forumet
Skulle egentlig ut i kveld, men så ble det ikke noe av. Har en flaske mm som jeg pumpet i går, kan jeg fryse den nå eller bør jeg bare gi den til Mini og heller pumpe ut en ny ladning som går i fryseren?

Tror ikke jeg ville fryst den, men er ikke helt sikker altså...

Ok takk for svar :)

mener på nei.
gjør som du selv har skrevet[:)]

Spurte ammehjelpen om dette en gang, sendte følgende spørsmål:

Hei, jeg har et spørsmål vedrørende oppbevaring av mm. Jeg pumper
ofte på morgenkvisten og setter denne melken i kjøleskapet. Av og til får
jenta mi denne melken på kvelden, men det er ikke alltid nødvendig. Kan jeg
da fryse denne melken på kvelden evt. neste morgen? Når denne melken blir
tint, er den fortsatt holdbar i 24 timer? Og er det 24 timer fra den taes
opp av fryseren, eller fra den er tint?

Jeg takker på forhånd for svar!

Fikk dette svaret:

Hei
Melken bør fryses med en gang, men i praksis er ikke det alltid mulig, slik du forteller. Da har du brukt opp noen av de 24 timene den er holdbar. Etterhvert som barnet blir større så tåler det bedre bakterier og helt fanatisk bør man ikke være. Merk flaskene med hvor lenge de har stått i kjøleskapet først og strekk de 24 timene litt så skulle det være greit. Alt forutsetter at melken er pumpet på rent utstyr selvfølgelig, slik at bakterier ikke får gode vilkår for å formere seg.
Og de 24 timene regnes fra melken er tint. Best å tine den sakte. Hvis man feks tiner i varmt vannbad må melken brukes med en gang.
Håper du ble litt klokere. Det er ikke lett med bakterier, og noen av "reglene" er nok litt strenge, for å være på den sikre siden. Det er jo vondt hvis barna skal få vondt i magen av sur melk.

Lykke til!

Vennlig hilsen

Ammehjelpen ved Anne G

Back
Topp