Kan man forvente å få igjen alt man legger i huset?

• Trådstarter Trådstarter søteste
  • Opprettet Opprettet
S

søteste

Guest
Vi kjøpte oss ferdig hus med tomt for 1,5 år siden. Vi har på den tiden gjort ferdig første etasjen, bygd stor veranda på 100kvm, lagt belegningstein på halve gårdplassen, bygd opp en støttemur på ca 7-8 meter lang, ordnet med gress, planter og busker osv. Jeg aner ikke hvor mye vi har brukt, men langt over 200000. Nå er det tid for å innrede annen etasjen og der blir alt mye dyrere enn beregnet og jeg fant ut at vi skal ta en ny verdivurdering, så kanskje banken vill hjelpe oss.... Husene som ligger til salgs her har økt veldig i verdi, enn det vi ga, pluss at de ikke har gjort halvparten av det vi har gjort. Kan vi forvente at vi får en økt verdi på alt vi har gjort? Eller betyr ikke opparbeidelse på tomt noe for en verdi vurdering?:) Jeg håper på en takst på 3,3 mill, naboen fikk 3,5 for sitt, helt likt hus, mindre gjort på tomten, mindre tomt, men har begynt i andreetasjen. Hva tror dere? Jeg kjenner jeg blir skuffa om jeg ikke får det som jeg vil:p Hihi

Nei, du kan ikke forvente å få igjen ALT dere har lagt inn i huset.

Det kommer helt an på hva dere har gjort, hvordan markedet er, og så videre.. 

Opparbeidet tomt vil virke positivt på verdivurderingen, og kanskje dere kan få igjen pengene dere har lagt ut, men hvis man ser på arbeidstimer som kostnad så tviler jeg på at dere vil få igjen for alle kostnadene deres.

Det betyr ikke at verdien ikke vil øke altså:)
Det kan se ut som den har økt uansett selv uten at dere hadde spyttet inn flere hundre tusen, så om investeringene deres gir 200 000 +  i ekstra verdiøkning på toppen av det prisene har steget generelt i markedet.. Njaa.. Det er ikke så sikkert.

Nei, nei regner ikke med å få igjen arbeidstimer, kunn de pengene vi har brukt:) Men vet ikke om det betyr noe at tomten er opparbeidet eller ikke:) Betyr jo noe for meg, men vet jo ikke hvordan den er for verdivurdering. Så sier de jo at hus er investering og man skal ikke tape, alikevel har jeg tapt 200000 på tidligere bolig:p Så jeg vet jo at markedet bestemmer til syvende å sist.. Men håper jo at det vi har gjort har økt verdien på vår bolig:)

Det er bare å bestille en verdivurdering å se, koster ikke mye. Husprisene har økt mye siste årene, i tillegg til at dere har gjort mye. Hva dere får igjen er umulig å vite, men at huset har økt i verdi må det være liten tvil om.. 

Sjakkruta skrev:
Det er bare å bestille en verdivurdering å se, koster ikke mye. Husprisene har økt mye siste årene, i tillegg til at dere har gjort mye. Hva dere får igjen er umulig å vite, men at huset har økt i verdi må det være liten tvil om.. 

Vi har bestilt:) Er bare veldig spendt på om dette er den rette tiden eller ikke:) Vi hadde ikke tenkt å få en verdivurdering før vi var ferdig opp og garasjen var satt opp:) Mener ikke at noen har på bv skal vite hva vi får, men det er kanskje noen med erfaring ang ny tomt og om opparbeidelse av den teller noe på pris:) Regner med at det vi har gjort i 1 etasjen vill ha noe å si, men det er ikke der vi har lagt mest penger nå:)

Huset har nok garantert økt i verdi, men hvor mye er vanskelig å si. Hvis naboene har sånn cirka likt type hus, så er det greit å sammenligne, da området har ganske stor betydning for markedsverdien. Opparbeidet tomt vil nok være med på å trekke opp noe, og ikke minst verandaen. Er du ikke fornøyd med taksten du får, kan du alltids få en ny takst hos en annen. Både meglere og takstmenn vurderer litt forskjellig. Og verditaksten gjenspeiler ikke alltid markedsverdien. F.eks hus i nabolaget her fikk litt for høy takst, de fikk ikke solgt, og måtte til slutt gå ned 450.000 i pris. Et annet hus i samme nabolag ble solgt med en gang, 400.000 over takst.

At tomten er opparbeidet teller på verdivurderingen :) Vår tomt ble plusset på 400 000 på verdivurderingen pga det var lagt belegningsstein, asfalt og platt med skifer i... Dette er en stoooor tomt da og det er myyyye som er gjort...

Det som også teller veldig,er markedet...

Vi fikk vurdering på huset vår i fjor, og det var på 1,850 mill.
Vi ga 1,650 mill for det for det snart 3 år siden.
Megleren sa at om vi pusser opp badet, vil huset ha en takst langt over 2 mill.
Vi pusser opp badet nå, og ny verdi er 1,9.
Grunnen til det er boligmarkedet sa megleren... Det er ikke så lett å selge om dagen..

FruSkjong skrev:
At tomten er opparbeidet teller på verdivurderingen :) Vår tomt ble plusset på 400 000 på verdivurderingen pga det var lagt belegningsstein, asfalt og platt med skifer i... Dette er en stoooor tomt da og det er myyyye som er gjort...

Vår tomt er også stor og det har blitt gjort enormt mye på, men mye står igjen. Man blir jo aldri ferdig:p Nå ligger det like boliger som vår ute på finn i samme bolig område, fordi dette er ett nytt felt. Vi er bare fem hus i gata inn til videre. Den gangen vi kjøpte boligen skulle utbygger sette opp prisen, og de sa at tomten vi valgte er en av de beste med tanke på størrelse og beliggenhet:) ( og det er jeg så klart enig, var jo en grunn til at vi valgte den) Men man får ikke solgt de brukte boligene her enda, og det har sin naturligegrunn i at man har 50 tomter man kan velge mellom, som igjen du kan velge hvilke boliger du vill ha:) Og da velger man ikke brukt som også ligger høyere i pris:) Men ellers synes jeg markedet her jeg bor er egentlig veldig bra, de aller fleste får solgt rimlig fort og til den prisen de vill ha. Nei jeg får bare håpe at vi får igjen det vi har lagt i huset iallefall. Godt å høre at dere fikk det, da er det håp:)

Tror ikke du kan forvente det nei. Men en kan jo altids være heldig. Er jo også litt avhengig av hvor en bor.Vi har fått verditakst på huset til 2.8, kostet vel rundt 3 mill å gjøre det ferdig. Men skulle vi ha lagt det ut for salg tror jeg neppe vi ha fått så mye selv om det har kostet mer å sette det opp. Men det har noe med hvordan markede rundt oss er for tiden.

søteste skrev:

Sjakkruta skrev:

Vi har bestilt:) Er bare veldig spendt på om dette er den rette tiden eller ikke:) Vi hadde ikke tenkt å få en verdivurdering før vi var ferdig opp og garasjen var satt opp:) Mener ikke at noen har på bv skal vite hva vi får, men det er kanskje noen med erfaring ang ny tomt og om opparbeidelse av den teller noe på pris:) Regner med at det vi har gjort i 1 etasjen vill ha noe å si, men det er ikke der vi har lagt mest penger nå:)

Rette tiden er det nok ja. Husprisene har vel ikke vært høyere noen gang.

Men noe som er vesentlig opp i dette er hvor mye penger dere har brukt. Har dere feks. leid inn folk til alt og kjøpt dyreste materialer osv. er det ikke sikkert dere tjener på det. Har dere derimot gjort mye selv har dere nok spart en del. 

(Vi kjøpte feks. et hus for 4 år siden, pusset opp så og si hele og skal selge nå. Forventet verdi nå er ca. 1 mill. mer, men vi har ikke brukt halvparten av det på oppussing engang.)

nr 3 på tur. skrev:
Tror ikke du kan forvente det nei. Men en kan jo altids være heldig. Er jo også litt avhengig av hvor en bor.Vi har fått verditakst på huset til 2.8, kostet vel rundt 3 mill å gjøre det ferdig. Men skulle vi ha lagt det ut for salg tror jeg neppe vi ha fått så mye selv om det har kostet mer å sette det opp. Men det har noe med hvordan markede rundt oss er for tiden.

Har dere tapt på å bygge bolig nå? Hvor har dere bygd da? For bolig markedet er jo egentlig på topp. Nei jeg er ganske så sikker på at vi ikke har tapt tror jeg .. Her kostet huset vårt 3 mill da, vi kjøpte det. Allerde uke senere satt utbygger opp prisene på de andre husene rundt oss. Så vi har jo litt å sammeligne oss med:) Men om vi får igjen alle de pengene vi har lagt i Hagen er jeg mer usikker på. Er ikke alle som er så glad i hager. Holder med gress og hekk for noen:) Nå skal ikke vi selge, her trives jeg:) Men skulle ha refinansiere slik at vi får ordnet oppe i andre etasjen:)

Sjakkruta skrev:

søteste skrev:

Sjakkruta skrev:

Rette tiden er det nok ja. Husprisene har vel ikke vært høyere noen gang.

Men noe som er vesentlig opp i dette er hvor mye penger dere har brukt. Har dere feks. leid inn folk til alt og kjøpt dyreste materialer osv. er det ikke sikkert dere tjener på det. Har dere derimot gjort mye selv har dere nok spart en del. 

(Vi kjøpte feks. et hus for 4 år siden, pusset opp så og si hele og skal selge nå. Forventet verdi nå er ca. 1 mill. mer, men vi har ikke brukt halvparten av det på oppussing engang.)

Vi har gjort det aller meste selv:) Men har hatt en graver her da:) Og min onkel som har hjelpt oss med å legge stein. Alt inne har vi gjort helt selv. Om ikke hadde dette kostet enormt, for det er så dyrt å leie inn folk. Så utrolig deilig å for dere å få en fin pris! Satser på at jeg blir fornøyd også:)

Back
Topp