Kan man forutsi når fødselen starter?

Ikke i bruk

Forumet er livet
Vi har noen store spørsmål i livet, som er vanskelig å finne svar på. Der er ett som utrolig nok enda står ubesvart, og det er «Hva er det som setter fødselen i gang?».

Den som klarer å knekke den koden, vil sikkert ende opp med en nobelpris i medisin. Det er jo faktisk utrolig at vi fortsatt ikke vet hvilke mekanismer det er som setter i gang fødselen. Hva er det som gjør at noen starter med vannavgang, noen starter med rier, noen kommer ikke i gang av seg selv og må induseres?

Les Mamastork-bloggen her

Hvis du kunne fått vite når og hvordan fødselen startet på forhånd, ville du vist det da eller ville du latt det vært en overraskelse?

Akkurat denne gangen ville jeg nok visst det, iallefall om jeg måtte ta det valget her og nå. :D Begynner å kjenne på at det blir godt å bli ferdig :)

Jeg ble spådd av en såkalt "synsk" mann på en slik alternativmesse da jeg var høygravid sist. Han spådde at jeg kom til å føde innen to uker, uten komplikasjoner. Det gikk mer enn to uker, og jeg holdt på å dø under fødsel, så han kunne i hvertfall ikke forutse noen ting :3
Hadde også en gynekolog som "spådde" at en fødsel kom til å sette i gang innen to dager etter at hun hadde undersøkt og strippet meg. Selv ikke med induksjon og rie stimulering ville han ut, så er ikke så flinke til å forutse de legene heller.

Hvis jeg hadde kunnet velge, så ja, da ville jeg visst: jeg liker å ha kontroll på alt.

Back
Topp