Kan man "forlange" å få fjernet mandlene?

Fru Lotten

Forumet er livet
Er så drittlei av å gå med hovne og vonde mandler hele tida og halsbetennelser til stadighet...
Slet mye med det da jeg var lita, men så ble det bedre, helt til jeg ble innlagt i 2001 med en diger abcess som følge av streptokokker, så da kuttet de i meg flere dager på rad....
så var det forholdsvis bra noen år, men nå blir det bare værre for hvert år som går...
I høst har jeg hatt to runder med antibiotika, og nå går jeg på 4. uka med hovne, vonde mandler og har fått kikhoste på toppen....
Men legene bare "fnyser" når jeg nevner å fjerne mandlene, det går nok over, liksom.....- har vært på legevakta og på akutt-timer, så har ikke snakket med fastlegen om det nå, men jeg skal til henne til uka, så tenkte å ta det opp da....

Du kan ikke bare forlange å få gjort det gjennom det offentlige i hvert fall. Det er legen som vurderer om du skal henvises, og dersom du får en henvisning så er det ØNH-lege som vurderer om du er kandidat for operasjon.
Men om du kan få gjort det privat er jo en annen sak.

Sagt du vil henvises til øre-nese-hals spesialist?
Jeg tror ikke jeg hadde slitt så mye med mandlene som det du har gjort, men en gang så gikk de ikke tilbake etter halsbetennelse, mandlene var sykt hovne i månedsvis etter halsbetennelse og jeg greide nesten ikke spise fordi de var så store og gikk ned veldig mye i vekt.. Derfor fikk jeg fjernet de fordi de hindra meg i å få i meg nok næring...
Lykke til, føler med deg... huff...

Du kan alltids gjøre det privat på f.eks Volvat... Koster 14.000 [:-]

Be om henvisning til øre nese hals, og om du ikke bor for langt unna oslo anbefaler jeg virkelig Oslo ørne nese hals på Majorstua!

Snuppis fjernet mandlene sine der i dag.

Huff!! [:(]

Tror ikke man kan forlage eller kreve nei.. men kanskje be om å bli henvist videre?

Har tenkt mye på det her i det siste selv.
Hadde halsbyll for endel år siden, og den har ikke gått tilbake..
Så mandlen på ene siden er konstant stor.. og det gjør at jeg lett får vond smak i munnen, og konstant frykt for dårlig ånde!!

Men har ikke kommet meg til legen med det[:o]

Hehe, ja det er jo henvisning jeg egentlig mener da, vet jo at det er ØNH som avgjør....litt uklart HI ser jeg...[:D]

Sliter jo med å få med meg forelseninger og sånn fordi jeg er så mye dårlig....

Gikk det bra med frøkna i dag proppen?

Veldig bra!
De er så hyggelige der!

Var voksne som ble operert der også. [:)]

Utrolig rart at du ikke har fått det tilbudt allerede. Jeg fikk fjernet mine fordi jeg ble plaget med at fikk sånne hvite "dotter" på dem, som jeg kunne klemme ut med q-tips, ekkelt og stinkende, men ikke noe særlig fysisk plagende. Jeg fikk velge selv om jeg ville fjerne dem, dersom de plaget meg. [8|]
Ville helt klart vært litt mer frempå om jeg var deg.

ORIGINAL: hissigproppen

Veldig bra!
De er så hyggelige der!

Var voksne som ble operert der også. [:)]
Så bra!![:)]
Får nok satse på henvisning til Elverum i første omgang tenker jeg[;)]

ORIGINAL: toneany

Utrolig rart at du ikke har fått det tilbudt allerede. Jeg fikk fjernet mine fordi jeg ble plaget med at fikk sånne hvite "dotter" på dem, som jeg kunne klemme ut med q-tips, ekkelt og stinkende, men ikke noe særlig fysisk plagende. Jeg fikk velge selv om jeg ville fjerne dem, dersom de plaget meg. [8|]
Ville helt klart vært litt mer frempå om jeg var deg.
Ja jeg skal ta det opp til legen min til uka!
Problemet er vel at jeg stort sett har vært hos stressa legevaktleger og nyutdannede "vikarer" på legekontoret...

Håper du får operasjon og at det bedrer seg! [:)]

takk[:)]

Back
Topp