Kan man få ultralyd hos fastlegen?

Blaabaeret93

Andre møte med forumet
Hei!
Jeg er 16+3 i dag, og kjenner jeg stresser litt frykt for at det er noe gale med lille i magen. Tror jo ikke det, er bare litt redd. Dette er mitt andre svangerskap, og kan ikke sammenlignes med første.
Det som er det skumleste er jo at det å kjenne liv på dette tidspunktet er tidlig, og det er jo det som er skummelt - å ikke kjenne masse liv. Tror jeg har kjent etpar ganger, men pga at morkaken ligger fremme så kjenner man mindre…
Jeg har også litt annerledes vondt i magen, ikke noe akutt og alarmerende.. men forskjellig fra forrige gang.

Var på TUL i uke 10+3 og alt var fint. Har fått time til OUL 28. oktober, da er jeg 20+1. Jeg vurderer å bestille en ny time hos privat ultralydklinikk, men er så dyrt med 1300kr. Kan jeg snakke med fastlegen og høre om de har ultralyd apparat? Er det noe mulighet for å få en ekstra ultralyd for de som stresser og er nervøse for at det er noe galt?

Hilsen ei som nok stresser en smule for mye:angelic:

Du kan selvsagt spørre, men de fleste vil nok ikke henvise uten noe mer tydelig grunn til bekymring. Men kommer nok mye an på legen din, noen henviser ved bekymring :) men nå som du har kommet så pass langt ut i svangerskapet kan jo lege eller jordmor lytte etter hjertelyden, så kanskje du kan sjekke det først? :)

Får ringe å høre med de på mandag:)

Forsto det slik på jordmora mi at de ikke bruker doppler før uke 23-24? Kan selvfølgelig høre:)

Når burde man kjenne daglige spark? Noen som er ca like langt som meg som kjenner liv?

Min lege har UL apparat på kontoret og tar en liten titt når jeg er på kontroll. Har har noe videre utdanning innenfor UL diagnostkkk da, så sikkert derfor han har

Forsto det slik på jordmora mi at de ikke bruker doppler før uke 23-24? Kan selvfølgelig høre:)

Når burde man kjenne daglige spark? Noen som er ca like langt som meg som kjenner liv?
Har morkake framme, og begynte først å kjenne liv etter 17+0

Hei!
Jeg skjønner godt din bekymring! Hvis det er noen trøst så er dette mitt andre svangerskap (lenger enn uke 12) - der begge har vært med morkaken foran.
Første svangerskap kjente jeg ikke noe før uke 21. Denne gangen først nå i uke 18. Muuuulig jeg har kjent noe såvidt tidligere. Men det kan også ha vært luft :joyful: Nå er jeg 18+1 og har ikke kjent liv på 3 dager. I kveld kom det plutselig igjen - på dét ene punktet på magen der morkake ikke er i veien.

Angående ønske om UL skjønner jeg goooodt at du vil ha en sjekk. Jeg var helt på tuppa i forrige svangerskap etter flere mislykkede. Og dro ofte på UL både her og der. Fastlegen min har UL, og tar en liten ekstra sum for dette pga utstyr. De fleste fastlegekontorer har ultralydapparat, men de er jo ikke nødvendigvis utdannet til å se på noe annet enn hjertelyd/liv. Hvis dette er «nok» for deg for å roe nervene, så går det an å bestille en time og be om dette.

Jordmor hørte hjertelyden til fosteret mitt i går uten problem i alle fall, var 15+2 da. Hun foreslo det selv og fant den med en gang! Jeg har begynt å kjenne litt bevegelser nå, men er veldig svakt, som såpebobler som stryker på innsiden av magen :)

Tror det er langt over halvveis i svangerskapet før man skal kjenne daglige spark, men ikke sikker på uken.. har hørt 28, men ikke sikkert det stemmer :)

edit: ville bare si at jeg ikke har morkaken foran, det har kanskje noe å si

Jordmor her hørte med doppler på meg i uke 14. Legen min har også lyttet med doppler. Så noen burde jo kunne sjekke hos deg med doppler så du får roet ned nervene litt hvertfall! :Heartred

Jordmor sa til meg i går da jeg spurte ang bevegelser at det er først i uke 28 at man skal kjenne liv hver dag. Og det er jo lenge til vi er der enda! :p

Jeg er 19+6 og har kjent liv daglig den siste uka. Før det var de vare sporadisk nå og da. Første bevegelsene rundt 15+3-4. Morkake bak, andregangs.

Takk for mange fine svar:Heartred

Dette gjør meg litt roligere. Tar uansett kontakt med fastlegen eller jordmor på mandag. Hvis de inne kan hjelpe får jeg heller vurdere privat ul. S
Er ikke det at jeg ikke klarer å vente til den ordinære med å se baby, vil bare vite at alt er som det skal være:Heartred

Jordmor kan høre etter hjertelyden (og evt lege) så ville hørt om du kunne kommet inn i morgen (mandag) :) ikke alle fastleger kan ultralyd selv om de evt har det på kontoret, så det kan risikere i mer uro enn glede. Kan jo være lege vil henvise til Ul pga bekymring, men det kommer nok an på hvilken lege du har :)

Man skal ikke bli bekymret for om man ikke kjenner liv hver dag før man er over 22/24 uker, da skal man ringe føden om man ikke kjenner liv :)

Kjenner meg igjen :bag: dette er da nr3 og er i grunnen mer stressa en de to forrige gangene. Jeg har kjent liv siden uke 14, men da veldig sporadisk. Er mest hvis jeg våkner midt på natten og ligger rolig.
Jeg har ikke hatt tul, men JM fant hjertelyden i uke 14. Jeg er 18 uker på vei nå og oul om 1.5 uke:oops:.
Jeg prøver mest å ikke stresse for mye med det, men det går veldig opp og ned. Blir letta når jeg kjenner bevegelser, men så blir jeg småstressa når jeg tenker for mye på at jeg ikke har kjent noe.
Må fokusere på at det enda er tidlig og som de andre sier så er det fortsatt en stund til man skal kjenne liv hver dag :Heartred

Jeg har forresten fått ultralyd hos fastlege, men det var for å sjekke noe annet og da gikk han over livmor og bekreftet lyd. Men dette var en lege som tidligere hadde jobbet mye med ultralyd. Andre leger bruker den ikke. Jordmor har også ultralydapparat, men hun bruker det kun til å sjekke leie på baby o.l, for hun er ikke trent til å bruke den. Bruker heller doppler for å finne hjertelyd. Anbefaler deg å høre med jordmor i morgen :-)

Tenkte å komme med en liten oppdatering. Jeg ringte direkte til privat ultralydklinikk og fikk time i dag:) Så da fikk jeg endelig ro i sjela og alt er bra med lille i magen:Heartpink Trodde jeg var 16+5 i dag, men er visst 17+3, så termin litt tidligere enn først antatt, noe som er ganske deilig!
Fikk vite kjønn også, eller rettere sagt, min venninne fikk vite kjønnet. Hun skal da altså lage til en liten greie i morgen når min mann kommer hjem, så kan vi finne utav kjønnet samtidig:Heartpink

Tenkte å komme med en liten oppdatering. Jeg ringte direkte til privat ultralydklinikk og fikk time i dag:) Så da fikk jeg endelig ro i sjela og alt er bra med lille i magen:Heartpink Trodde jeg var 16+5 i dag, men er visst 17+3, så termin litt tidligere enn først antatt, noe som er ganske deilig!
Fikk vite kjønn også, eller rettere sagt, min venninne fikk vite kjønnet. Hun skal da altså lage til en liten greie i morgen når min mann kommer hjem, så kan vi finne utav kjønnet samtidig:Heartpink

Så gode nyheter! Godt å høre at alt var bra, og kjekt å få vite kjønn og bli satt fram noen dager også!

Sniker fra November. Kjære deg. Jeg har morkaka foran og kjente først liv i uke 23/24. Hadde vært noen få tilfeller før det hvor jeg trodde jeg kanskje kjente noe, men det kunne gå uker i mellom. Jeg har selv bekymret meg litt, og betalt for to private ultralyder, så jeg forstår deg. Selv om du kanskje ikke kan ta ultralyd hos legen, så kan du få høre hjertelyden, og det pleier å gjøre meg rolig hvertall. Det var nok godt å få bekreftet at alt var bra nå tenker jeg. <3

Back
Topp