kan man få noroviruset flere ganger

Jupp, dessverre... Slike magevirus muterer kjemperaskt og man kan derfor få to varianter av samme virus på kort tid....

Ja, August hadde det enten flere ganger i fjor, eller veldig lenge....
Endte opp med en uke på sykehuset.
Han hadde det så lenge at vi vurderte å ta dem ut av barnehagen.

Alt av omgangssyke kan man få flere ganger! Derfor er det megaviktig med ekstremt god håndhygiene når sånt pågår! [;)]

Hvis det er norovirus (som det egentlig sjeldent er), så vær obs på at noroviruset ikke forsvinner med desinfeksjonsmiddel, vask og såpe er tingen!

Men ellers, frem med håndsprit og sprit sprit sprit! [;)]

For 8-9 år siden som det var en epidemi som stengte sykehus Ol, så hadde jeg/min familie Noroviruset i 7 omganger fra november og ut februar. Det var ett helvete. Men pokker så fin slankekur. Min gravide søster lå på sykehuset i 2 uker i januar det året, etter min sønn som jeg trodde var frisk spydde julaften og smitta hele slekta[8D]

Det som er pokker med Noroviruset er at sykdomsforløpet er kortvarig, som regel 24 timer. Men det smitter så inn i granskauen. Det er nok å ta på de samme tingene som en som er smittet. Immunitet er omtrent ikke eksisterende. Derfor så kan man få det flere ganger på kort tid.

Vi har akkurat avsluttet 3 gangen med omganssyken her i huset hit til i år... Men denne gangen så er det nok ikke Noroviruset som er årsaken til dette. Vi har ikke vært dårlige nok til det og sykdomsforløpet har vært ganske langvarig med diare i flere dager...

Jeg hadde det 4 ganger på 1 mnd... 2 av gangene var det det samme viruset som tok meg igjen fordi jeg tydeligvis ikke var helt frisk... de to andre gangene var det 2 ulike.. [:'(]

ORIGINAL: Vand

Alt av omgangssyke kan man få flere ganger! Derfor er det megaviktig med ekstremt god håndhygiene når sånt pågår! [;)]

Hvis det er norovirus (som det egentlig sjeldent er), så vær obs på at noroviruset ikke forsvinner med desinfeksjonsmiddel, vask og såpe er tingen!

Men ellers, frem med håndsprit og sprit sprit sprit! [;)]

85 prosent spriten tar knekken på det

ja det kan du! igjen og igjen

Hva er Noro viruset egentlig? har ikke fått det med meg jeg at det er noe som heter det, bare at spysjuka er ute og går[&:]

ORIGINAL: NkariOgSnuppa

Hva er Noro viruset egentlig? har ikke fått det med meg jeg at det er noe som heter det, bare at spysjuka er ute og går[&:]

det er spysyka det...

noroviruset er det mest vanlige omgangsykeviruset.. det er som oftest det man har.. men det finnes jo mye annet og man kan jo aldri vite hva man har, hvis man ikke får legen til å teste, men det er jo ikke noe vits alltid.
Rotaviruset er sjeldnere.. og mer langvarig. Noro varer som oftest max 3 dager. Rota kan man ha i mange uker og mange barn legges inn pga dette og uttørring.

Husk også at norovirus er LUFTBÅRENT og derfor kan man lett smittes om f.eks barnet kaster opp rett ved siden av deg.... Det er en av grunnene til at det smitter så utrolig fort og kan være vanskelig å bli kvitt, smitten "setter" seg i vegger og ofte må det full nedvask til på institusjoner for å bli kvitt det...

Back
Topp