Kan man få en baby til å bli knyttet til en bamse ?

Aicelain

Elsker forumet
Marsboerne 20 18
Oktoberlykke 2019
En av mine største angrer som mor var at jeg fulgte rådet om å ikke introdusere smokk tidlig. Han fikk ikke før han var nermere 2 uken og ble aldri glad i den. Tok den under tvil innimellom fram til 5 mnd, siden da har han nekta (7 mnd nå)

Det hadde vært kjekt om han fant trøst i noe annet enn puppen min. Jeg kan ikke kneppe puppen min av å legger i seng hans :knegg: . Han blir utrøstelig når han blir langt ned og puppen ikke blir med :(.
Er det noe man kan gjøre for å få en baby til p bli knyttet til/finne trøst i en bamse ? Han har hatt en fin myk bamse siden starten av, men viser ikke intresse.

(Gutten min er flink å spise mat, og drikke fint av flakse. Men til trøst er det kun puppen som funker. Han kan gråte i timesvis om jeg og puppen er borte. Og likevel mener regjeringen at 7mnd er tiden mors permisjon skal være over :mad:. Glad han ble født i 2018)
 
Det er nok ikke mye man kan gjøre annet enn å inntrodusere bamsen tidlig, gjerne en bamse med litt melke lukt eller «mamma lukt». Har to barn. Ingen tar smokk. Storebror har dyttet/kastet bamsene vekk så fort han ble sterk nok til å klare det. Han er nå 2 år og vil ikke ha annet enn dyne i senga. Gjorde det samme med lillesøster. La en koseklut nær ansiktet i senga som etterhvert ble rimelig innsauset i melk/gulp. Hadde to like og vasket de på omgang så det alltid var en med melkelukt. Hun ble raskt knyttet til kosekluten. Hun er nå 1 år og det er fullstendig krise hvis den kluten ikke er i senga når hun skal sove. Så min erfaring er at barn er forskjellig, melke lukt eller mamma lukt er et godt tips :)
 
Vi har hatt litt suksess med å ta en bamse han utviste interesse for, tatt den med når vi koser oss, brukt den litt før å trøste om han slår seg, tulla med den osv.. Men han har ikke bonda med den like mye som jeg ser enkelte barn gjøre.

En (ren) gulpeklut jeg har gått med nedi bhen noen timer har ofte funka bedre. Har vært fin å ha i senga på natta.
 
Hvis bamsen lukter som deg så vil det nok hjelpe tror jeg. Eller hvis babyen har noe annet det lukter mamma og melk av. En brukt tskjorte eller noe. :)
 
Jeg tror koseklut gjerne er enklere enn bamse, de får liksom boret fjeset inn i den. Sov med den mellom puppene en natt og begynn å legg den inntil ansiktet når han sover (under tilsyn), så kan du forhåpentligvis begynne å gi den når han skal sove. Vi bruker smokk og koseklut. Merker når hun trenger det siste lille for å sove, at jeg bare kan kaste kluten i ansiktet hennes, så snur hun seg inn i den og sovner (jeg fjerner den igjen så hun skal få nok oksygen, altså :p)
 
I starten før han tok suttekluren/kosen sin vrengre jeg av meg overdelen jeg brukte den dagen og la under hodet til småen. Så ble han etter hvert knyttet til en kos han fikk etter han var født. Han fikk også en liten bamse som har bodd i senga siden vi kom hjem fra sykehuset. Den bryr han seg ikke om.

Men. Hvis du finner en kos som lille vil ha. Kjøp to. De lukter fort ganske.. spesielt.. og, hvis lille skal i bhg eller mister en, er det greit å ha en til
 
Jeg tror koseklut gjerne er enklere enn bamse, de får liksom boret fjeset inn i den. Sov med den mellom puppene en natt og begynn å legg den inntil ansiktet når han sover (under tilsyn), så kan du forhåpentligvis begynne å gi den når han skal sove. Vi bruker smokk og koseklut. Merker når hun trenger det siste lille for å sove, at jeg bare kan kaste kluten i ansiktet hennes, så snur hun seg inn i den og sovner (jeg fjerner den igjen så hun skal få nok oksygen, altså :p)

Signerer denne. Her kan vi også bare kaste kluten over ansiktet hans, og så sovner han. :knegg:
 
Min har hatt tilgang på koseklut og bamse fra tidlig av og ikke vært interessert. Selv om jeg hadde det i bhen og mellom oss når vi ammet :p Noen går det bare ikke med. Helt til 3-4 mnd etter barnehagestart. Da ble plutselig bamsene spennende! Nå er han skikkelig bamsegutt, er særlig 3 bamser han bytter på og vil sovne med og ha med i barnehagen. Det kom ganske plutselig, som at det plutselig var et alternativ liksom. Så han var ca 18 mnd, men nå er de uatskillelige :p Men før det, Nop, kunne sikkert dynket det i morsmelk og puppen hadde fortsatt vært best :hilarious:
 
En av mine største angrer som mor var at jeg fulgte rådet om å ikke introdusere smokk tidlig. Han fikk ikke før han var nermere 2 uken og ble aldri glad i den. Tok den under tvil innimellom fram til 5 mnd, siden da har han nekta (7 mnd nå)

Det hadde vært kjekt om han fant trøst i noe annet enn puppen min. Jeg kan ikke kneppe puppen min av å legger i seng hans :knegg: . Han blir utrøstelig når han blir langt ned og puppen ikke blir med :(.
Er det noe man kan gjøre for å få en baby til p bli knyttet til/finne trøst i en bamse ? Han har hatt en fin myk bamse siden starten av, men viser ikke intresse.

(Gutten min er flink å spise mat, og drikke fint av flakse. Men til trøst er det kun puppen som funker. Han kan gråte i timesvis om jeg og puppen er borte. Og likevel mener regjeringen at 7mnd er tiden mors permisjon skal være over :mad:. Glad han ble født i 2018)
Jeg ventet 6 uker med ene barnet fordi han hadde feil sugetak. Han ble veldig glad i smokken. Det andre barnet fikk smokk tidlig - men sluttet etter 2 måneder. Hun tok heller aldri flaske, til tross for ar jeg ibtro tidlig. Ikke alt man kan styre eller har noe med tidlig introduksjon.

Babyen din er i en alder der det gjerne er separasjonsangst, utviklingstrinn i kognitiv utvikling, søvnfaser og motorikk. I tillegg trenger han morsmelk ganske mye.

Det er helt på tryne at baby skal miste den mest trygge og den han er mest tilknyttet til i akkurat den sårbare sosiale alderen. Gi pupp og kos dere i denne fasen.
 
Du får bare gi den ofte og se om det går. Første barnet mitt ble «avhengig» av bamsen sin først når hun var 2år..
 
Minste jenta vår tar ikkje smokk. Men vil bruke meg som smokk på kveld og natt.
Har kjøpt kosedyr med lyd (zazu) uten virkning. Trur det hadde hatt bedre effekt dersom me hadde introdusert den fra begynnelsen..
 
Minste jenta vår tar ikkje smokk. Men vil bruke meg som smokk på kveld og natt.
Har kjøpt kosedyr med lyd (zazu) uten virkning. Trur det hadde hatt bedre effekt dersom me hadde introdusert den fra begynnelsen..
Pupp er ikke en erstatning for smokk, smokken er en erstatning for puppen. ;) Barnet ditt bruker deg ikke som smokk, det gjør der instinktet forteller det at det _skal_ gjøre. Tro meg, en dag vil du savne det.
 
Pupp er ikke en erstatning for smokk, smokken er en erstatning for puppen. ;) Barnet ditt bruker deg ikke som smokk, det gjør der instinktet forteller det at det _skal_ gjøre. Tro meg, en dag vil du savne det.

Så enig! Jeg tenker ofte at min yngste bruker meg som smokk, men hva kom først? Jo, puppen og babyens behov for å suge på puppen for mat, kos og trygghet. Jeg elsker å se hvordan lillejenta roer seg ned når hun får tak i puppen, og hvordan hun stryker på den og nyter at den er der :)
 
Minste jenta vår tar ikkje smokk. Men vil bruke meg som smokk på kveld og natt.
Har kjøpt kosedyr med lyd (zazu) uten virkning. Trur det hadde hatt bedre effekt dersom me hadde introdusert den fra begynnelsen..

Du, du er ingen smokk, du er mammaen til jenta di :)

Det er på ingen måte sikkert det hadde vært lettere om hun fikk verken smokk eller zazu tidligere, så prøv å ikke tenk så mye på det, noen er bare feinsmekkere og lar seg ikke lure av plast og jukselyd :) Dette her blir å gå over uansett, en fattig trøst, men du får prøve å minne deg på denne perioden når frøkna er 13-14 og mamma er teitest og flauest i hele verden
 
Jeg vet om mange unger som har knyttet seg til én bamse. Men ikke mine noe særlig..
 
Frøkna mi er veldig glad i generelt bamser. Hun fikk interessen for de etter hun fikk en teddybjørn til jul det året hun var 8mnd. Denne sov hun med hver natt, heldigvis er det ikke krise om det ikke er akkurat den siden den forsvant da vi dro til Kroatia :nailbiting: men hvilken som helst bamse gjør jobben :happy:

Lillegutt på snart 11mnd har ikke helt fattet interessen. Han kan ligge å stryke på bamsen, men trenger den egentlig ikke. Koseteppe derimot er han veldig glad i :p
 
Du, du er ingen smokk, du er mammaen til jenta di :)

Det er på ingen måte sikkert det hadde vært lettere om hun fikk verken smokk eller zazu tidligere, så prøv å ikke tenk så mye på det, noen er bare feinsmekkere og lar seg ikke lure av plast og jukselyd :) Dette her blir å gå over uansett, en fattig trøst, men du får prøve å minne deg på denne perioden når frøkna er 13-14 og mamma er teitest og flauest i hele verden
Ja, du har rett i det. Svaret mitt kom nok litt feil fram. Nokon dagar er berre intense, men må stadig minne meg sjølv på at pupp er faktisk meir enn berre mat. Det er trygghet , trøst, kos, nærhet.. Er jo tross alt veldig takknemlig for at eg faktisk kam amme, sjølv om eg blir oppgitt og lei i ny og ne :)
 
Back
Topp