Kan man egentlig stole på iq tester?

babymagen90

Glad i forumet
Det lurer jeg på? Jeg har alltid følt meg ¨dum¨ gjorde det ikke sånn kjempebra på ungdomsskolen (men jeg gjorde jo aldri lekser eller leste til prøver heller da) men de gangene jeg leste fikk jeg bra karakterer.. På vgs gikk det bedre da, siden jeg skjerpet meg, men har vel egentlig alltid følt meg dum for det om.. Vet ikke helt hvorfor.. Men så tok jeg mensa sin iq test nå og fikk 131 poeng :D Ble jo litt glad da for da tenkte jeg at jeg umulig kan være helt idiot..

Jeg har lurt på det samme... Føler meg ikke direkte smart,men jeg skårer høyt på mensatesten...

Det sies at en kan stole på de siden de går på hvordan en bruker hjernen ut fra det jeg har hørt

mensa-tester måler dine evner til logisk tenking, til å resonnere, og til å sortere - den sier ingenting om dine sosiale evner eller dine faktiske kunnskaper (du blir jo ikke spurt om bøying av verb, om å løse mattestykker eller å vise hvor hovedsteder er på kartet), så ja, iq-testene kan du stole på, men de sier ikke noe om din funksjon i samfunnet

lenemor skrev:
mensa-tester måler dine evner til logisk tenking, til å resonnere, og til å sortere - den sier ingenting om dine sosiale evner eller dine faktiske kunnskaper (du blir jo ikke spurt om bøying av verb, om å løse mattestykker eller å vise hvor hovedsteder er på kartet), så ja, iq-testene kan du stole på, men de sier ikke noe om din funksjon i samfunnet

Puh!Jeg kan bøye verb i hvertfall,så da er jeg ikke helt tilbakeståendeemoticon

Hentet fra Mensa sine hjemmesider:

Hva er intelligens?

Intelligens er, men ikke begrenset til, evnen til å tilegne seg og analysere informasjon. Dette innebærer spatial orientering, verbale og språklige evner, allmennkunnskap, hurtighet, arbeidsminne, evne til å forstå verden og samfunnet en lever i. Alle disse egenskapene har sterk sammenheng med hverandre, kalt «g».

Alfred Binet: «Dømmekraft, sunn fornuft, praktisk sans, initiativtakende, evne til omstilling, selvkritikk»

David Wechsler: «Individets globale evne til å handle hensiktsmessig, tenke rasjonelt, og å handle effektivt med hans eller hennes omgivelser»

Linda Gottfredson: «kognitiv kompleksitet»

Herrnstein & Murray: «kognitive ferdigheter»

Sternberg and Salter: «målrettet arbeid, tilpasningsdyktig adferd»

John Kotter: «sterke analytiske egenskaper, god dømmekraft, og egenskapen til å tenke strategisk og flerplanlig»

Hvis testen du tok målte alle disse evnene i deg og mer til, så er den sikkert fullt pålitelig. Ellers duger den sikkert fint som et mål av dine ferdigheter innen testens spesifikke og nokså begrensede område satt opp mot et gjennomsnitt av din aldersgruppe.

Back
Topp