Kan man egentlig drikke alkohol i det hele tatt når man har hjemmeboende barn?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Marthe
  • Opprettet Opprettet
Ja! Det er helt greit.. Det er stor forskjell på å ta seg et glass vin eller to til mann, og drikke seg drita full..
Jeg syns det lærer barn at man kan ha et normalt forhold til alkohol, at det går an å kose seg litt sammen og at man ikke trenger å bøtte ned når man først skal ha litt.. Vi drikker ikke ofte vin foran barna men f.eks påskeaften, jul, litt i besøker osv ..

Og, det er mange som bruker argumentet at det er greit å være edru om noe skjer, men jeg tenker at hvis det er så alvorlig at man MÅ på sykehuset har vi sykebil eller taxi.. Alt går.. Hadde uansett ikke vært i stand til å kjørt selv om barnet mitt var alvorlig sykt i baksetet..

enig med du ColaZero. Jeg tror at så lenge vi som foreldre kan vise at det går an å ha ett normalt forhold til alkohol. F.eks: 1 glass vin til god mat på lørdag. Får en gjester, så går det an å dele en flaske vin. Det er stor forskjell på 3 enheter pr helg, enn 12 enheter hver lørdag og søndag.

Får en gjester som en vet at ikke klarer å vise måtehold, så trenger enn ikke drikke alkohol i det hele tatt! Så en betrakter gjerne sine gjester litt an og.

Ja vi skal kunne nyte 1 glass vin eller 1pils ute ved grillen. Man drikke seg ikke full med barn til stede. Aldri. Jeg er vokst opp med en alkoholisert far. Men jeg ønsker å lære mine at voksne koser seg med måte. Nå røre eg så å si aldri noe nesten, men har ingen problemer med at andre nyte ett glass til maten ;)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Barna mine har ikke vondt av å se at foreldrene har et normalt forhold til alkohol. For oss som hører et glass vin til maten. Ikke på hverdager, men i helger eller selskap da :)

Når jeg var liten var det ikke noe uvanlig med at mor og far tok en ølboks eller koste seg med et glass whisky på lørdagen. Og jeg vil påstå at jeg har et sunt forhold til alkohol, jeg kan drikke det uten å måtte bli full, for å være helt ærlig er jeg mer glad i et glass brus;)
Foreldrene til mannen min derimot drikker aldri og syns det er helt sjokkerende at noen vil kose seg med alkohol. De sjeldne gangene mannen min drikker er det for å bli drita, han sier også at det er først etter han ble sammen med meg at han møtte folk som ikke drakk for å bli fulle.
Så jeg tror helt klart at barn har godt av å se at alkohol kan være kos, og at det ikke er nødvendig å bli helt drit full når man drikker.

10.04.14 Klor deg fast lille spire <3

Vokste selv opp med å være med på "fest". Dvs. nabofamiliene samlet (voksne med barna sine) og åt god middag sammen mens foreldrene drakk vin/øl til maten. Her var det ikke snakk om fyllefest, men at de voksne kunne ha noe godt i glasset til maten.
Er enig med det som blir nevnt ovenfor, at alkohol med måte gir barna et inntrykk av hva et normalt forhold til alkohol er. Og som voksen er man selv ansvarlig for hva barnet ser og opplever, og ikke...
Vi visste at vin og øl var noe bare voksne hadde lov og drikke, og de voksne drakk aldri sånn at vi ble redd eller opplevde de som uforutsigbare o.l.

Bloggeren må ha en veldig rar omgangskrets. De aller fleste jeg kjenner drikker alkohol, men ingen bryr seg da det minste om noen skulle takke nei? Har en venninne som er avholds, og noen få som sjeldent drikker noe, og tenker aldri over det engang. Skjønner heller ikke hvorfor man skal måtte være totalavholds med barn i huset. Være kjørbar-argumentet er jo bare latterlig, da burde barnevernet ta ungen fra alle som ikke har lappen/bil da, hvis det er så uforsvarlig å være avhengig av taxi eller ambulanse om noe skulle skje?

Back
Topp