Kan man drikke vann før glukosebelastningstest?

Eller må man holde seg unna alt?

Nei!
Jeg fikk beskjed om at jeg såvidt kunne pusse tenner og skylle munnen lett, men ikke drikke noen mengder. Drakk typ 2 små slurker bare for å få skyldt munnen litt
 
Eller må man holde seg unna alt?

Fra NHI:

Du får time hos legen om morgenen, og du må være fastende, det vil si minst åtte (opptil 14) timer uten mat eller drikke. Du kan drikke inntil ett glass vann morgenen før undersøkelsen. Du må ikke røyke i denne fasteperioden, og heller ikke være i uvanlig høy aktivitet under fastingen (eksempelvis trening). Det anbefales heller ikke å ta testen dersom du har feber eller er påvirket av annen sykdom.
 
Jeg fikk beskjed fra Fürst om at det var OK å dritte ett glass vann om morgenen, men ikke mer. Bedre enn ingenting ;)
 
Noen sier vann er lov, andre sier man kan ta ett glass vann for å ta medisiner men ikke mer (kjapt googlesøk viser ulike praksiser fra ulike klinikker og sykehus). Samme svarene får man her inne, noen fikk lov å drikke vann, andre ikke.

Det beste er å ringe legekontoret eller klinikken du skal ta testen hos og sjekke med de hva som er deres rutine.
 
Takk for svar! Ser ut som jeg må holde meg unna vann da, jeg som er sååå avhenget av vann :arghh::nailbiting:
 
Jeg var hos legen i går og da spurte jeg om akkurat dette. Fikk beskjed om at jeg kunne drikke vann hvis jeg var tørst, men ikke store mengder.
 
Jeg har akkurat tatt testen hos Fürst. Det gikk veldig fint, var ikke noe å grue seg til. Fikk sitte på et eget rom sammen en annen gravid i behagelige stoler som kunne vippes godt tilbake.
Fürst anbefaler kun vann om det er nødvendig for å ta medisiner. Fikk litt vann servert etter å ha drukket "sukkeret" og det var veldig godt. Jeg spiste noen brødskiver og drakk masse litt før leggetid i går, det kan anbefales. (Bør bare beregne litt tid så du rekker å gå på do før du har lagt deg... ;))
 
Back
Topp