Kan man "bruke opp" antall kontroller?

Neidajoda

Elsker forumet
Marsboerne 20 18
FebbisBebbis2021 ❄️
Jeg ser at normalt antall kontroller ligger på 8-9, og flere om det er problemer underveis.

Men kan man "bruke opp" kontrollene om man har ekstra kontroller uten at det egentlig er problemer? Vanlig løp ser ut til å være første kontroll uke 8-12, UL i ca uk 18, og så neste i uke 24.

Men jeg var til første i uke 12, så ville jordmor absolutt at jeg kom til kontroll der mellom uke 12-16, så der hadde jeg kontroll i uke 16. Nå skal jeg til legen for å ta influensavaksine, og det teller kanskje som en kontroll det også, siden jeg har legetime og ikke bare skal bli stukket av en helsesekretær og gå igjen? Så da har jeg plutselig 2 kontroller mer enn normalt før uke 24..

Er det problematisk, eller helt greit? Ikke noen som kommer til å si at jammen nå har du fått så mange, så nå får du ikke så ofte som vanlig på slutten av svangerskapet?

Ikke problematisk, du bruker ikke opp kontrollene. Du SKAL ha minimum de normale kontrollene på slutten helt uavhengig av hva du har hatt tidligere

Veit du forresten om influensavaksina er gratis for gravide? Meinte den kosta peng egentlig. Og det andre er heilt greit ja :) eg har ekstra oppfølging hos fastlege, men går til jordmor for alle kontrollene så eg trenger ikkje ta med helsekort eller urinprøve til legetimene mine :)

Veit du forresten om influensavaksina er gratis for gravide? Meinte den kosta peng egentlig. Og det andre er heilt greit ja :) eg har ekstra oppfølging hos fastlege, men går til jordmor for alle kontrollene så eg trenger ikkje ta med helsekort eller urinprøve til legetimene mine :)

Jeg betalte for selve vaksinen. Den er ikke dekket

Det er riktig at du ikke kan bruke opp kvota på kontroller [emoji4]

Vaksinen er ikke gratis, men varierer tydeligvis i pris. Jeg betalte 270,-

Jeg må betale 250 for vaksinen. På samboer sitt legekontor tar de 120 om man har tatt den før og derfor ikke trenger time, og 160 om man må ha time. Så ganske ulik prsksis mtp prising.

Såg for meg at vaksine-pris var VELDIG mykje høgre enn eit par 100, så det går fint. Hadde kunne tatt gratis på jobb denna veka, men eg er litt redd vaksiner, medisin, de meste, så sjangsen for forbi.. må manne meg opp [emoji119]

Back
Topp