kan man brenne bleier....

• Trådstarter Trådstarter Nummer1(-:
  • Opprettet Opprettet
iom at man ikke skal brenne juicekartonger fordi de inneholder plast, så vil jeg tro at det også gjelder for bleier.. bleier er ikke all paper.. det er litt plast i de også.. samt en stor mengde urin som jeg innbiller meg vil stinke noe helt for jævlig.. [:'(]

Nei, det skal man ikke på grunn av avfallsgasser(har svigerfamilie som jobber som leder på en renovasjonsstasjon som har fortalt meg dette i en diskusjon om temaet [;)]).

Du KAN gjøre det, men du BØR ikke.. Det forurenser faktisk..

ORIGINAL: Dollface

iom at man ikke skal brenne juicekartonger fordi de inneholder plast, så vil jeg tro at det også gjelder for bleier.. bleier er ikke all paper.. det er litt plast i de også.. samt en stor mengde urin som jeg innbiller meg vil stinke noe helt for jævlig.. [:'(]

Det er vel egentlig nesten ikke papir der i det hele tatt. Det er nok en grunn til at enkelte produsenter ikke skriver ingrediensene på pakken, man må ringe om man har spørsmål om innholdet i bleiene.

Her er en liten liste jeg kom over:
De aller fleste av oss tenker ikke over hva disse såkalt ” superabsorberende ” bleiene
inneholder, og er takknemlig for disse bleiene som ikke lekker hverken dag eller
natt.

Bleiene er fylt med krystaller. Disse krystallene inneholder blandt annet et stoff som heter
sodium polyacrylate, som omformes til gele når den kommer i kontakt med urin.

Dette stoffet kan være årsak til bleieutslett og andre hudirritasjoner på bleieområdet
hos barnet.

Barnets hud er mye tynnere enn de voksnes hud, ca 5 ganger så tynn

Barnehuden absorberer 60% av det den er i kontakt med !

Når barnet tisser i bleien, og urinen når disse gelekulene, sveller disse opp og
hindrer lekkasje.

Men det er ikke det eneste som skjer.....

Stoffet polyacrylate blir , idet urinen når gelekulene, løst opp og legger seg som
en hinne på barnets fine og tynne hud, som også er superabsorberende !

Hvilken innvirkning vil dette stoffet ha på barnets hud ?

Når huden absorberer dette stoffet, hva skjer i kroppen til din lille, nydelige pode
?

Noe å tenke på :

- vanlige engangsbleier inneholder opptil 2000 forskjellige kjemikalier
- langtidseffekten ved bruk av gele er ikke undersøkt
- kan den volsomme økningen av barneastma settes i forbindelse med bruken av disse
kjemikaliene i bleiene ?
- i 1999 viste en uavhengig studie at luftbårne partikler fra noen engangsbleier
fremprovoserte akutte pusteproblemer og astmalignende symptomer på laboratoriemus
- vil dette stoffet påvirke hormonbalansen i kroppen ?
- barnets hud er i kontakt med disse stoffene 24 timer i døgnet i 2,5 – 3 år....sammenhengende

Kan noen skjønne dette :

Kjemikalier som sodium polyacrylate ble fjernet fra tamponger siden utvikling av
Toxic Shock Syndrome ( tampongsyken ) ble sett i sammenheng med disse kjemikaliene.

Men de tilsettes fremdeles i barnas bleier !

ORIGINAL: Helene Harefrøken

Nei, det skal man ikke på grunn av avfallsgasser(har svigerfamilie som jobber som leder på en renovasjonsstasjon som har fortalt meg dette i en diskusjon om temaet [;)]).
syns jeg hadde hørt noe i den dur ja.....

ORIGINAL: Maelle

Du KAN gjøre det, men du BØR ikke.. Det forurenser faktisk..

Back
Topp