Kan man bli gravid under renselsen?

Duskregn

Elsker forumet
Oktoberskatter 2014
Prøver her jeg siden jeg ikke fikk svar hos hs her inne..

Kan man bli gravid under renselsen? altså når man fremdeles blør? er 4 uker siden fødsel og trodde jeg var ferdig å blø siden jeg ikke hadde blødd på noen dager, og vi hadde da ubeskyttet sex. rett etterpå begynte jeg og blø igjen.. hvor stor er sjangsen for at jeg kan ha blitt gravid igjen av den ene gangen å så kort tid etter fødsel? aner ikke om jeg har fått igjen eggløsningen.. når kan jeg eventuellt ta en test for å få sikkrest svar?
 
Kjære deg.

Det er veldig, veldig, veldig usansynlig at du kan ha blitt gravid så kort tid eller fødselen!!

Forskning viser at kvinner som fullammer (inkl. nattamming) faktisk kan bruke amming som prevensjon de første seks måneder. Sansynligheten for å bli gravid da er like liten som hvis du hadde gått på minipiller.......

Men det som er litt "tricky" er jo at den allerførste eggløsningen etter en fødsel kommer ca 14 dager FØR den første menstruasjonen, og når man helt vet når den første mensen kommer er det lurt å tenke på prevensjon nok så raskt. Prevensjon er et viktig tema på seksukerskontrollen, så der kommer det til å bli tatt opp!

Hvis du vil være helt sikker kan du ta en test tre uker etter dere hadde ubeskyttet sex - da vil du kunne få et tydelig svar.

Men som sagt er du etter all sansynlighet IKKE gravid :)

Vennlig hilsen fra jordmor Ragna.
 
takk for svar :) nå skal det også sies at jeg ikke ammer.. men ble et øyeblikk bekymret her :D
 
Back
Topp