Kan man blande NAN på forhånd ??

elskermammalivet

Forelsket i forumet
Novemberlykke 2015
Har oppdaget at det er en del personer jeg kjenner og ikke kjenner som ikke vet om man kan blande NAN på forhånd eller ikke.
Jeg mener at man ikke skal gjøre dette og heller gjøre klar kokt vann slik at man kan blande når babyen skal ha det. Dette kan jo være veldig skummelt for en liten en på bare 3-4 uker, som verken har immunforsvar eller noen ting som da får ferdiglaget MME.
Noen sier det er greit så lenge man kjøler flaska raskt ned med en gang man har blandet den (fordi de tror at bakteriene slutter å vokse?).

Hva tenker dere om dette ? Si deres mening!

PS: Ikke diskuter/mobb andre for deres meninger eller hva de gjør takk !! (saklige diskusjoner er velkommen)

Jeg pleier å kjøpe ferdigblanda jeg.. Els har vi med kokt vann og pulverboksen hvis vi skal bort til venner/familie. Har hendt en sjelden gang at jeg har blandet hjemme og tatt med..

Det er ikke anbefalt å blande på forhånd nei, pga bakterier. Kokt vann kan oppbevares kjølig i opp til en 24 timer.

Og husk at MME-pulveret ikke skal blandes i kokende vann, da der mister næringsstoffer. HS fortalte meg dette. Avkjølt kokt vann er det beste :)

de første halve året ordna eg kokt vann+ kaldt kokt vann på termos m pulver i en kopp..på tur feks.

senere (etter 6mnd) da de skulle ha type 200ml kl 12 på natta el 5 om morgenen,
hadde jeg ordna ferdig blanda flasker i kjøleskapet så eg putta i microen

fikk beskjed om Hs at detter var ok på så store babyer, nan mister litt næringstoff i microen ,men det var ikke farlig på noe måte..og da fikk jo ungene gjerne litt grøt og annen fast føde på dagen

NAN skal ikke blandes på forhånd, nei. Det skal heller ikke blandes i kokende vann fordi det mister næringsstoffer. Er ikke rocket science, dette. :P Det står jo på pakken, om jeg ikke tar feil.

NAN skal ikke blandes på forhånd, nei. Det skal heller ikke blandes i kokende vann fordi det mister næringsstoffer. Er ikke rocket science, dette. :P Det står jo på pakken, om jeg ikke tar feil.
Ja, men jeg tror at enkelte sykehus blander på forhånd, og man tror jo at de gjør det riktig :-(

Gjør de det? Ja, man vil jo stole på fagfolk, men selv de kan gjøre feil. Det gjør en jo usikker. :/
Leste det her på forumet for en stund siden, og det var temmelig vanskelig å overbevise de som blandet på forhånd da :-(

Nei det skal man ikke gjør. Er jo ikke uten grunn at man advarer mot det, og det står jo på pakken at man skal blande ved hvert måltid.

Skal ikke blande på forhånd. Varmer man i mikro ødelegges også noe av næringsstoffene har jeg lest flere steder, av forskning. Vi har kokt, kaldt vann stående og tar dette i mikro før vi heller oppi pulver. På tur har jeg en flaske kaldt vann og kokt vann på termos og pulver i boks.

Da minste min havnet på sykehuset 5 dager gammel, så blandet de opp Nan som stod i kjøleskapet og ble varmet i microen. Her hjemme kokte jeg flasker og vann, helte vannet på flaskene og satte i kjøleskapet, nok til en dag, og blandet i Nan og varmet opp når det var tid for mat.

Ja, men jeg tror at enkelte sykehus blander på forhånd, og man tror jo at de gjør det riktig :-(
På sykehuset der jeg fikk første så ble det blandet ferdig Nan på forhånd. Og varmet i mikroen. Da vår sluttet med pupp, gjorde vi det samme.

På barsel her jeg bor har de faktisk ferdigblandet flasker i kjøleskapet.. jeg gjør det ikke selv, her koker jeg vann og setter i kjøleskapet og varmer vannet i microen når jeg trenger, for å så tilsette pulver..

Har skrevet til Nestlê for å få en forklaring på om dette er greit, det å blande, sette i kjøleskap og mikro/oppvarming når det trengs. Venter i spenning på svar!
Her har helsesøster sagt at det var greit å gjøre det, til et nyfødte spedbarn. Når jeg får svar og hvis det viser seg at det ikke er anbefalt så skal jeg ta meg et lite møte med de damene på helsestasjon så får de lese igjennom hvorfor, også blir jeg å kreve at de skal si ifra til de de har anbefalt det til, at de har tatt veldig feil. Så vet foreldrene det i det minste også får de velge selv om de vil rette på rutinen eller ikke.

Har skrevet til Nestlê for å få en forklaring på om dette er greit, det å blande, sette i kjøleskap og mikro/oppvarming når det trengs. Venter i spenning på svar!
Her har helsesøster sagt at det var greit å gjøre det, til et nyfødte spedbarn. Når jeg får svar og hvis det viser seg at det ikke er anbefalt så skal jeg ta meg et lite møte med de damene på helsestasjon så får de lese igjennom hvorfor, også blir jeg å kreve at de skal si ifra til de de har anbefalt det til, at de har tatt veldig feil. Så vet foreldrene det i det minste også får de velge selv om de vil rette på rutinen eller ikke.
Hold oss oppdatert. Det siste jeg hørte var at produsenten som sa at det var dumt å blande ut flere flasker om gangen, men det har jeg ikke sjekket ut selv. Så bra at du sjekker det opp :-)

Back
Topp