Kan man bære småtungt?

Nexie

Betatt av forumet
Siden jeg er førstegangsfødende så lurer jeg på alt! :p

Det har seg sånn at vi har pusset opp i heimen, og det står igjen en pakke med plank, en dør ++ rundt i huset. Og samboeren min er treig til å få ut fingern å bære dette ned i kjellern!! Jeg kjenner at jeg allerede begynner å vil ha alt perfekt og fint til bebisen kommer og jeg bare KRIBLER etter å bære ned dette! :D Men jeg vet ikke hvordan det er å bære tunge ting ? Kan det være en slags belastning på fosteret?

Før uke 12 er det nok ingen problem siden livmoren fortsatt er skjult nede i bekkenet :) Etter uke 12 bør man passe på å ikke bære for tungt, dvs så tungt at du føler det er for tungt! Det er veldig individuelt.. Noen er vant til å bære tungt hele tiden så for dem er tungt mye tyngre enn for meg som ikke pleier å bære noe som er tyngre enn lillemor på 9 kilo :P men hun vil nok veie mer enn 9 kilo til termin og jeg kommer nok til å bære henne hele veien :) 

Jeg jobber i posten og har noen ganske tunge løft hver dag. Om det kan være farlig eller ikke, aner jeg ikke.. Regner med at det ikke gjør noe nå så tidlig:)

Jeg må også løfte og bære i jobben min, det går helt greit. Men med mye løft og bæring kan det bli litt ryggondt, eller ev noe bekkenproblemer, men ikke av å flytte på noen planker, så du kan trygt rydde opp. Men alt med måte!

første trimester er det ikke noe problem :) så lenge du klarer å løfte det da!!
etter uke 12 skal man være mer forsiktig med bæring og magetrening

En generell greie er vel at man kan gjøre det som ikke er vondt/ubehagelig. Så kjør på! Bare lytt til kroppen. Jeg gjør alt som normalt helt til jeg ikke orker mer 

jeg bar og pusset opp og stod på forrige svangerskap, fikk aldri noen plager pga det....  hva som er "tungt" er veldig individuelt

Back
Topp