Kan leger sykemelde med tilbakevirkende kraft?

Aicelain

Elsker forumet
Marsboerne 20 18
Oktoberlykke 2019
Jeg er i en knipe :( Jeg var så uheldig å få omgangssyke/matforgiftning natt til onsdag, og kunne ikke dra på jobb i går og heller ikke i dag. Jeg har for tiden en 20% svangerskap relatert sykemelding. Jeg fikk vite av leder først i dag, at man ikke kan ta egenmelding dager i en sykemelding periode. Da må jeg ha en til sykemelding, desverre,

Så jeg skal til legen senere. Men kan han sykemelde for i går også? Jeg er superstressa, hadde jeg vist dette i går skulle jeg tatt med med spybøtte og krøpet til legekontoret
 
I utgangspunktet kan de sykmelde deg fra og med dagen du tar kontakt, men 1 dag burde være mulig å få med.
Men ja egenmelding kan ikke brukes når man er delvis sykmeldt, eller rett i etterkant av sykmelding.
 
Jeg strevde med å få tak i legen min for ny sykemelding da jeg gikk gravid (hun var gravid selv og delvis borte), og da skrev hun sykemelding til noen dager tilbake i tid (fra da jeg tok kontakt, vet ikke om det kanskje har noe å si) :)
 
I utgangspunktet kan de sykmelde deg fra og med dagen du tar kontakt, men 1 dag burde være mulig å få med.
Men ja egenmelding kan ikke brukes når man er delvis sykmeldt, eller rett i etterkant av sykmelding.


Stemmer som hun over beskriver. Men har erfart at noen er snillere enn andre..
 
Jeg har fått sykemelding tilbake i tid.. håper legen din skjønner, er jo ikke kjempe kult å møte med omgangssyken hos legen (Spørs om de ville hatt deg inn)
 
Jeg var heller ikke klar over dette i starten av mitt svangerskap. Var hjemme tre dager pga annen sykdom mens jeg var 40% sykemeldt pga svangerskapet. Dette fikk jeg beskjed om uken etter jeg var dårlig, men da valgte jobben å betale meg som om jeg hadde vært på jobb for å være snille. Tror ikke legen min hadde skrevet sykemelding til meg flere dager etter, så er veldig glad de var snille mot meg på jobb.
 
da ordnet det seg for meg :) legen brukte skjønn og sykemeldte meg for i går også. Trengte ikke vise spy bildet fra i går heller :laughing002 . Så nå kan jeg slappe av og fokusere på å bli frisk :) istdenfor å stresse med pengene.

For et firkanta system da. Man er sykemeldt for svangerskap problemer, og da «kan man ikke» ta egenmelding for sykdom urelatert til svangerskapet.
 
da ordnet det seg for meg :) legen brukte skjønn og sykemeldte meg for i går også. Trengte ikke vise spy bildet fra i går heller :laughing002 . Så nå kan jeg slappe av og fokusere på å bli frisk :) istdenfor å stresse med pengene.

For et firkanta system da. Man er sykemeldt for svangerskap problemer, og da «kan man ikke» ta egenmelding for sykdom urelatert til svangerskapet.
Godt det ordnet seg.. enig i at det er litt firkantet!
 
da ordnet det seg for meg :) legen brukte skjønn og sykemeldte meg for i går også. Trengte ikke vise spy bildet fra i går heller :laughing002 . Så nå kan jeg slappe av og fokusere på å bli frisk :) istdenfor å stresse med pengene.

For et firkanta system da. Man er sykemeldt for svangerskap problemer, og da «kan man ikke» ta egenmelding for sykdom urelatert til svangerskapet.

Så bra det ordnet seg:). De skiller ikke på hva du er sykemeldt for. Hvis du f.eks er 40% sykemeldt pga brekt ben kan du heller ikke bruke egenmeldingsdager hvis du f,eks får influensa
 
Back
Topp