Kan leger slette..

mamsemor

Forumet er livet
Aprilbarna`15
... ting i en pasientjournal?
Eller må de da søke noen om dette først?

Blir det da notert noe sted at legen har søkt om sletting, evt en merknad om at sletting har blitt gjort?

Tenker om de bare kan slette ting uten å spørre noen, for å beskytte seg selv?

Om noen vet???

du kan ikke slette,,, i papirjournaler skal det settes en enkel strek over det som er skrevet med merknad om feil...

da jeg krevde å få ut legejournalen til min avdøde far var mye sletta, så der var noe muffins.. Men kom ikke så langt med det[:@] 

ORIGINAL: Silje CFO

det kan dem ikke er jeg ganske sikker på. da må dem evt. søke om det, men det er ytterst sjelden dem får innvilga sletting

Men om de får innvilget det, vil det da stå en merknad om at det er slettet noe?
Og tar det lang tid for legen å søke om dette?

Bedt om noen papirer, men er så redd for at noe skal bli slettet, mens de behandler kravet mitt.
Tar visst over 2 uker før jeg får det, og lege må jo godjenne. Så redd for om de kan slette noe nå?

Takker for svar! [:)]

De hadde data krasj hos legen min så alt om pasientene ble slettet. Når jeg var der måtte hun få all informasjon om meg på nytt..[8|]

nei, det kan dem ikke!
Da må det være fordi de har skrevet på feil pasient eller feil opplysninger at de kan søke om det.
I elektorniske pasientjournaler har man ofte 12 timer på å endre et dokument, , men dersom det ikke er endret innen den tid, blir det  i utgangspunktet stående for alltid. Er du i tvil om det har skjedd noe med journalen, kan man søke om å få se en logg på hvem som har vært inne på din journal.

ORIGINAL: Crunchers

De hadde data krasj hos legen min så alt om pasientene ble slettet. Når jeg var der måtte hun få all informasjon om meg på nytt..[8|]

Alt for dårlig system! alle opplysninger om pasienter, skal dobbeltlagres for å unngå å miste opplysninger ved krasj.

Hvor kan man søke om loggen?

Takker for svar alle sammen! [:)]
Dere er til stor hjelp!

Du kan skifte fastlege, uten å overføre journalen din, da blir den ikke slettet, men da har du en fastlege som ikke får lese den. Hvis det hjelper?[&:]

Dette er det som står i helsepersoneloven:

§ 41. Plikt til å gi pasienter innsyn i journal
       Den som yter helsehjelp, skal gi innsyn i journalen til den som har krav på det etter reglene i pasientrettighetsloven § 5-1.
       I helseinstitusjoner skal den som har det overordnede ansvaret for journalen etter § 39, sørge for at det gis innsyn etter første ledd.

§ 42. Retting av journal
       Helsepersonell som nevnt i § 39 skal etter krav fra den opplysningen gjelder, eller av eget tiltak, rette feilaktige, mangelfulle eller utilbørlige opplysninger eller utsagn i en journal. Retting skal skje ved at journalen føres på nytt, eller ved at en datert rettelse tilføyes i journalen. Retting skal ikke skje ved at opplysninger eller utsagn slettes.
       Dersom krav om retting avslås, skal kravet om retting og begrunnelse for avslaget nedtegnes i journalen.
       Avslag på krav om retting kan påklages til Helsetilsynet i fylket, som etter å ha innhentet uttalelse fra Datatilsynet, avgjør om retting kan foretas.
       Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser om retting etter denne bestemmelse.
Endret ved lov 29 aug 2003 nr. 87 (i kraft 1 sep 2003 iflg. res. 29 aug 2003 nr. 1092).

§ 43. Sletting av journalopplysninger
       Etter krav fra den journalopplysningene gjelder, eller av eget tiltak, skal helsepersonell som nevnt i § 39 slette opplysninger eller utsagn i journalen, dersom dette er ubetenkelig ut fra allmenne hensyn, ikke strider mot bestemmelsene i eller i medhold av arkivloven §§ 9 eller 18 og:

1.
opplysningene er feilaktige eller misvisende og føles belastende for den de gjelder eller

2.
opplysningene åpenbart ikke er nødvendige for å gi pasienten helsehjelp.
       Dersom krav om sletting avslås, skal kravet om sletting og begrunnelse for avslaget nedtegnes i journalen.
       Avslag på krav om sletting kan påklages til Helsetilsynet i fylket. Det skal innhentes uttalelse fra Datatilsynet. Dersom Helsetilsynet i fylket mener at sletting kan være i strid med arkivloven §§ 9 eller 18, skal det også innhentes uttalelse fra Riksarkivaren.
       Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser om sletting etter denne bestemmelse.
Endret ved lover 21 des 2000 nr. 127 (i kraft 1 jan 2001 iflg. res. 21 des 2000 nr. 1359), 29 aug 2003 nr. 87 (i kraft 1 sep 2003 iflg. res. 29 aug 2003 nr. 1092).

[;)]

Back
Topp