Kan keisersnitt være mitt alternativ?

Julinis

Trebarnsmamma i mars <3
Jeg fikk i 2010 et stort barn,hun veide 4 kg,og var 1 kg tyngre enn nr 1 i 2008. Nå er jeg gravid i uke 31,og babyen veier allerede 1800g,ligger ann til å bli over 4 kg.Jeg kjenner at dette takler jeg utrolig dårlig. Klare ikke sove eller noe,tenker på fødsel,livredd for å revne,babyen skal sette seg fast osv.
I tilegg er mine fødsler veldig raske,jeg bor nesten 1 time fra sykehus,uten familie og venner til å hjelpe meg med verken gård eller barn om mannen er på jobb og jeg ender i fødsel. Jeg kjenner at paikken over å kanskje stå her med to jenter på 3 og 5 år,ambulanse kommer,jeg har store smerter,jentene mine blir redde... Mannen min jobber ofte langr fra hjemme da han er sjåfør.. Jeg kjenner at om jeg kunne fått en dato forholde meg til,så jeg kunne planlagt hadde jeg kanskje kunne slappet av og kost meg de sisteuene. men akk nå overskygger dette alt.. Kan dette være grunnlag for å få innvilget keisersnitt? Det ødelegger hele hverdagen min.
 
Jo men... vil de sette i gang på disse kriteriene?? er ikke det veldig hardt om ikke kroppen er moden??
 
Igangsetting er ihvertfall 100 ganger bedre enn keisersnitt ;)
 
Men er fire kg så stort da? Min var 4.7 og kun 51 cm. Gikk fint det. Tenker spesielt på at dette ikke er ditt første barn og du har vært i gjennom fødsler før.
 
Men er fire kg så stort da? Min var 4.7 og kun 51 cm. Gikk fint det. Tenker spesielt på at dette ikke er ditt første barn og du har vært i gjennom fødsler før.
For mange er 4 kg stort ja. Min første var bare 3,7, men jeg revna totalt. Så det kommr akkurat an på hvordan man er bygd.
Jeg er glad jeg hadde planlagt ks med nr to, som var like stort.
Dessuten er det jo også hodeomkretsen som har mye å si fordi det er hodet som brøyter vei.
Hva var hodeomkretsen på din som var 4,7 kg?

Så hvis hun har hatt en tøff fødsel med den på 4 så skjønner jeg henne godt jeg.
 
Om hun hadde en tøff fødsel er det uansett skummelt med en forestående fødsel. Gutten min var 38 cm i HO. Også er ingen fødsel lik. Det står imidlertid ikke noe om nettopp dette i HI og jeg får mer inntrykk av at KS er ønsket for å kunne planlegge ankomst av praktiske årsaker.

Tror bare ikke man får et KS godkjent dersom det kun er kilovekten på 4 kg det er snakk om. Det er vel lov å være realistisk og ikke bare tro alt går slik en ønsker? Noen revner jo fullstendig med barn på 3 kg, det er ikke alltid vekten er avgjørende. Ens eget bekken er også en del av vurderingen. Vil kroppen tåle det osv.
 
Last edited:
Utfordringen min er at jeg har styrtfødsler,alt går svimlende fort når det først begynner... jeg har fått rift og sår for hver fødsel,sist var utrolig mye smerter etterpå.. neida 4 er kanskje ikke så stort men for ei som er lita og tynn fra før så kjenner jeg at 4 er litt grensa fr min del. Nr to var 37 rundt hodet.. men det som er det største skrekken er ikke direkte fødselen om jeg bare kommer meg til sykehuset. problemet og redselen bunner mest i at jeg er så mye alene med mine to andre barn.... livredd for å plutselig stå her i full fødsel med to livredde jenter på 3 og 5... vi har ingen som kan komme ,de nærmeste bor 1,5 timer unna.. da kan jeg være ferdig innen dem kommer:(
 
Hei!

Jeg skjønner at dette er noe som opptar deg veldig, og som du bekymrer deg over. Det er jo synd at du ikke kan få nyte svangerskapet, og vite hva du kan forvente deg.

Nå er det sånn at det nok kan variere litt fra sykehus til sykehus, hvorvidt en innvilger keisersnitt på et slikt grunnlag, de fleste ville nok prøve å finne andre løsninger
Jeg tror i utgangspunktet også at keisersnitt bør være siste valg, ikke minst fordi du har født normalt 2 ganger før :)

Har du en jordmor eller lege som følger deg godt opp, som kan skrive en henvisning til fødepoliklinikken på sykehuset der du skal føde?
Det burde være mulig å finne løsninger for deg, evt en igangsettelse en fastlagt dag. Personlig ville jeg mye heller ha gått for det.
Hvis du og babyen er friske og raske, er en igangsettelse en mindre inngripen enn et keisersnitt!

På en slik samtale er det viktig å få sagt noe om de bekymringene du har, og ikke minst det organisatoriske.

En baby på rundt 4 kg har du født før, så det ville jeg ikke bekymret meg for. Det har du vist at du kan klare!

Du trenger hjelp til å få laget en plan rundt fødsel, som gjør at du kan senke skuldrene og ha noen fine uker nå på slutten! :)

Ikke vent med å ta kontakt med lege/ jordmor- bare få det - gjort jo raskere jo bedre!

I tillegg synes jeg det er viktig at en ikke skremmer hverandre med skrekkhistorier om alt som kan gå galt, det er ikke noe som hjelper en bekymret gravid! ;)

Lykke til!

Mvh jordmor Grethe
 
Tusen takk for svar.. ja kanksje igangsetting er et bedre alternativ.. jeg vil jo være friskest mulig etterpå.... og kanskje vi kunne fått til en ordning med jobben til mannen de dagene dette evt pågår....tusen takk for at du tok deg tid til å svare meg,bare det føltes godt. Og ikke bare bli avfeid om at det var tull.. tusen tusen takk. Det ga meg nytt håp om at min jordmor kanksje vil høre meg og. Takk<3
 
Back
Topp