Kan jordmor nekte å si kjønnet når bare den ene vil vite det?

G♥

Andre møte med forumet
Jeg ønsker ikke å vite kjønnet, mens samboeren har hele tiden hatt et sterkt ønske om å vite det :)
Vi snakket en del om det, og kom frem til at vi skulle be om at han fikk vite det etter ultralydundersøkelsen.
Han har lovet å holde det for seg selv, og jeg vet godt at muligheten for at han røper seg ved et uhell er der, men den risken er jeg villig til å ta. Syns det er viktig å ta hensyn til hans ønsker under graviditeten også :Heartred
Har lest at noen andre har løst det på denne måten, så da trodde vi ikke at det ville bli noe problem.

Men... Da jordmor under undersøkelsen spurte om vi ønsket å vite kjønnet, sa jeg det som det var, at jeg ikke ønsket å vite det, men at jeg syns det var greit at han fikk vite det.

Da ville hun ikke si det, for det var FEIL at bare den ene skulle vite det!?! o_O
Er dette vanlig? Trodde det var opp til oss som par å bestemme dette jeg... :(

Kanskje hun trodde hun gjorde deg en tjeneste? Vett ikke... Synes jo det var en litt dum måte å håndtere det av henne. Er dere som bestemmer ja.

Nei, jordmor kan ikke nekte. Hun har opplysningsplikt. Du har rett til å motsi deg opplysninger, men fullmakt til å la noen andre få helseinformasjon om deg (og babyen er jo inne i magen din og du er moren, så den angår din helse).

Så bare å ringe og avtale at mannen kan komme ned for å få vite kjønn;)

Hørtes ut som en sær jordmor. Dersom dere hadde vært uenige der og da hadde jeg forstått det, for da hadde jo den ene blitt overkjørt, men dere har jo avtalt at dere vil ha det slik. Jeg hadde blitt snurt og sett ut som ett spørsmålstegn. Synd for mannen din da. Men sikker på at han synes det er ekstra gøy når den lille blir født:)

Først og fremst synes jeg det der flott av deg å ta slik hensyn til bf, har inntrykk av han stakkarrn ofte må ga til takke med mors valg [emoji14] Ellers synes jeg jm var skikkelig ufin, dette har hun ingenting med! Håper dere får løst det :)

Last edited:
Wow- du er jo helt rå!! Vi hadde lik diskusjon- hvor min vaginastemme bestemte til slutt at vi ikke skulle vite [emoji28]
Fin måte å løse det på- jeg ville krevd en ny avtale hvor han fikk vite kjønnet!
Er fortsatt imponert over deg og din måte på å inkludere han! Jeg har noe å lære

Synst det virkar merkelig at jordmora nekta å la sambuaren din få vita kjønnet, når du og sambuaren din var enige om det!

Svigerinna mi ville ikkje vita kjønnet når ho venta nr 3, men mannen hennar ville vita det. Jordmora skreiv då kjønnet på ein lapp, som ho ga til mannen. Så enkelt og greit var det! :) Sånt må jo vera opp til dei komande foreldra å bestemma - ikkje noko jordmora skal blanda seg inn i.

Dette var absolutt spessielt! Det er nå ikke opp til henne.

Håper det går bedre neste gang :)

Så fantastisk dårlig..? Sært, egentlig. Det er deres valg, ikke hennes ..

Be neste jordmor kun skrive det på en lapp neste gang, uten å utdype mer, så kan samboer lese den men ikke du..?

Må innrømme at jeg himler litt med øynene nå! Akkurat som at det er opp til henne å bestemme det når det er sånn dere har bestemt at det skal være?! Utrolig teit av henne!

Må innrømme at jeg himler litt med øynene nå! Akkurat som at det er opp til henne å bestemme det når det er sånn dere har bestemt at det skal være?! Utrolig teit av henne!

Enig! :) Skal følge rådet til hun oppom her, så satser vi på at det blir greit på neste ul :)

Æsj altså.... her ble jordmor fornærmet siden vi visste kjønn før den oul :p Tror hun gledet seg til å fortelle det. Men altså aldri opplevd at de bestemmer sånt! Satser på at dere bare var uheldige...

Back
Topp