Måtte teste ChatGPT jeg og. Han var greiere med meg
Knott er en kjent norsk godteri-blanding fra Nidar som inneholder små pastiller i ulike smaker – noen med lakris, andre med frukt- eller sukkersmak. Siden ikke alle bitene er lakris, er mengden lakris per pose relativt lav sammenlignet med rent lakrisgodteri.
1. Hvor mye lakris er det i Knott?
Det finnes ikke en nøyaktig prosentandel offentliggjort av Nidar for hvor stor andel av Knott-posen som er lakrispastiller, men basert på innhold og fordeling i posen er det anslått at ca. 1/3 (30–35%) av Knottene er lakris.
Lakrispastillene inneholder lakrisrot (glykyrrhizin) – det stoffet som kan påvirke blodtrykket og fostrets utvikling ved høyt inntak.
---
2. Hvor mye lakris kan gravide spise?
Helsedirektoratet og Matportalen (og tilsvarende helsemyndigheter i Europa) anbefaler at gravide begrenset inntaket av lakrisrot. Den konkrete anbefalingen er:
> Gravide bør ikke spise mer enn 50 gram lakrisgodteri per dag (som inneholder lakrisrot), og helst holde seg godt under dette på jevnlig basis.
Dette tilsvarer omtrent:
En liten neve lakrisgodteri.
1/2–1 lakrisstang.
En mindre mengde Knott med lakrisbiter.
---
3. Hvor mange Knott kan du spise som gravid?
Hvis du går ut fra at:
En hel pose Knott (150 g) inneholder ca. 50 g lakrisbiter.
Det betyr at en tredjedel av posen er lakris.
Da bør du ikke spise mer enn 1/3 pose Knott per dag hvis du er gravid – og helst mindre hvis du også får i deg lakris fra andre kilder (te, urter, osv.).
---
Oppsummert:
En pose Knott (150 g) har trolig rundt 50 g lakrispastiller.
Gravide bør ikke få i seg mer enn 50 g lakrisgodteri per dag, helst mindre.
Du kan trygt spise ca. 1/3 pose Knott (≈50 g) per dag, men det er lurt å være på den sikre siden og begrense inntaket.
Si gjerne fra hvis du vil ha et konkret antall pastiller basert på vekten – jeg kan estimere det for deg!