Kan jeg ta MR?

FebruarMamma2017

Andre møte med forumet
Hei!
Jeg har en sykdom som gjør at jeg må ta MR hver sjette mnd. Har nå fått time til MR av hode og ryggrad 23.august. Jeg er da akkurat 14 uker gravid, og lurer på om jeg kan ta MR? Legene som har "bestilt" MRtimen har vært klar over graviditeten, og jeg tenkte ikke på at det kunne være farlig før i dag siden de ikke har sagt noe. Jeg har googlet litt, men finner så mye forskjellige svar..
Jeg vil for alt i verden unngå å skade fosteret. På den andre siden er det viktig for meg å ta MR hvert halvår. Jeg har kroniske svulster som angriper sentralnervesystemet (hjerne og ryggrad), og om svulstene mine vokser er det viktig å vite det.. Veldig usikker på hva jeg skal gjøre :-(

Sist fikk jeg beskjed om at jeg ikke kunne ta hvis jeg var gravid, men vil tro de setter din helse foran fosteret... Ring de som skal ta mr'en og hør?

De gangene jeg har tatt MR har jeg måtte fylt ut et skjema hvor de blant annet ville jeg skulle krysse av på at jeg ikke er gravid.

Jeg tror jeg hadde ringt det stedet hvor du skal ta MR'en og spurt

Ring sykehuset å spør :) jeg tok MR av hodet da jeg var i uke 13. Legen sa det gikk fint når man var passert 12 uker. (Jeg måtte ta MR i en maskin med mindre stråling enn den de normalt bruker)

Det er ikke stråling, det er magnetisk resonans. Men hør med lege! :)

Jeg fant ut at jeg var gravid 2 dager før jeg hadde time til MR, jeg ringte inn, og fikk beskjed om at de ikke ville ta MR når jeg var gravid.
Fikk beskjed om at henvisningen varte et år, og at jeg måtte komme tilbake etter fødsel.

Det var MR av hode/nakke

Back
Topp