• Forumet vil være nede på grunn av nødvendig vedlikehold mars 18. juli kl. 00:00 til kl. 02:30.

kan jeg spise

Mamma*2010

Forelsket i forumet
Sikkert et veldig dumt spm, men kan jeg spise røyka laks?[&:]

Jeg er usikker, men sjekk matportalen.no , der er det en fin oversikt over hva vi gravide kan spise og ikke.

nei, tror nok ikke det. skal være kokt eller stekt.

ORIGINAL: Kamilla1

Det står at man kan spise det, men at den burde være så fersk som mulig.

jo ferskere laksen er jo bedre er det då..
var det som stod på lommelegen.no

du finner jo både varmrøykt og kaldrøykt laks i butikken. Velg varmrøykt, den kan du spise uten problemer. Kaldrøykt laks pleier jeg å legge en halv minutt i mircoen, så er den også ok

ORIGINAL: addi

du finner jo både varmrøykt og kaldrøykt laks i butikken. Velg varmrøykt, den kan du spise uten problemer. Kaldrøykt laks pleier jeg å legge en halv minutt i mircoen, så er den også ok

Hva er forskjellen på varmrøykt og kaldrøykt egentlig???

varmrøykt laks er stekt og dermed trykk, kaldrøykt laks er rå fisk og dermed noe vi egentlig ikke skal spise når vi er gravid.

Jeg for min del har spist alt muliog jeg... =) fisk, spekemat osv..... Alt med måte mener da jeg.... Vi vokste jo opp vi oxo, og våre mødre spiste jo alt de ville... Ikke noen restriksjoner på hva som var JA mat og NEI mat da......

ORIGINAL: litla

ORIGINAL: Lene E

Jeg for min del har spist alt muliog jeg... =) fisk, spekemat osv..... Alt med måte mener da jeg.... Vi vokste jo opp vi oxo, og våre mødre spiste jo alt de ville... Ikke noen restriksjoner på hva som var JA mat og NEI mat da......

Enkelte ting kan være giftig for fosteret. Men det går nok som regel bra. JEG, for min del, gidder ikke å ta sjanser. Så da spiser jeg det som er trygt[:)]

helt enig! klart fikk våre mødrene også friske barn, ellers hadde vi ikke sittet her i dag. Men dagens matvareanbefalinger er basert på kunnskap som den ikke har hatt før i tida. For 50 år siden var tallet med SA, MA og dødfødsler eller kribbedød mye, mye høyere en i dag. Dem viste rett og slett ikke bedre og dagen kunnskap har reddet mange liv.
Dette med listeriose eller toxoplasmose er jo ikke en spørsmål om mengde. Du kan få sykdomen bare vis du spise en eneste skive spekeskinke. Alt med måte er generellt en bra instilling, men hjelper svært lite mot listeriainfeksjon

Takk for svar :) er ikke alltid like enkelt å vite hva man kan og ikke kan spise synes jeg..

Back
Topp