Kan jeg spise?

Klaramari

Glad i forumet
vet det er spurt om nesten det samme men spørr igjen :p
Elgpølse, ølpølse, rødvinpølse osv kan det spises viss det fryses først?
Kan ikke spise sukker og elsker spekepølse så vill gjerne fylle påskeegget med det!

Jeg har spist det i små mengder i alle 3 svangerskapene. Men sjeldent.
Gidder ikke å være hysterisk jeg altså :)
Klarer ikke helt så se hvorfor man er hysterisk fordi man ikke vil risikere å utsette seg for listeriasmitte?
Har en venninne jeg som mistet babyen sin i magen fordi hun spiste spekepølse i svangerskapet...
Og når det er anbefalt å holde seg unna, skjønner jeg ikke hvorfor det er så vanskelig? Det er bare for en kort, kort periode av livet man må holde seg unna...

Jeg trodde salami va greit og at man fikk bort alle bakterier om man fryste spekematen, men de forklarer veldig grundig her: http://www.matportalen.no/rad_til_s...ide/listeria_og_toxoplasma_kan_skade_fosteret

Nå er det jo ikke sånn at det må være bakterier i alt bare fordi det står med på lista, men det finnes en mulighet for smitte som er (veldig) farlig for fostret, og da må det være opp til en selv om man vil ta sjansen eller ikke.
Men selv skal jeg nok ikke kjøpe mer salami på en tid :(

Greit å ha nulltoleranse for alt på nei-mat-listen synes jeg. Om litt over et halvt år er det fritt frem igjen, så hold ut :)

Mente jo ikke at man må spise spekemat men jeg tenker det er opp til hver enkelt.
Ting kan gå galt selv om man spiser spekemat og, noen gjør ikke det ene og noen gjør ikke det andre.
Noen røyker feks, det blir like feil som å spise spekemat i mine øyne.

Mente jo ikke at man må spise spekemat men jeg tenker det er opp til hver enkelt.
Ting kan gå galt selv om man spiser spekemat og, noen gjør ikke det ene og noen gjør ikke det andre.

Selvsagt, men listeria får du ikke ut av det blå, det kommer som smitte gjennom mat. Så det å være uheldig og det å få listeria er ikke helt det samme - listeria kan i stor grad unngås med å følge kostråd. Og selvsagt, sannsynligheten er liten uansett, så risiko veid opp mot ulempe får bli den enkelte gravides vurdering. Myndighetene har iallefall sagt sitt.

Jeg hadde hyperemesis, og måtte legges inn på sykehuset på det verste.
Da jeg fikk lyst på salami, så vi vårt snitt ti å få i meg noe som helst, og da frøs vi det først, og stekte det etterpå. (Selv om det er erklært trygt.) Da er alt av bakterier borte. :)

Til trådstarter:
Det finnes mye godt du kan fylle påskeegget med, f.eks Läkerol (kommer i ørten smaker) og annet sukkerfritt godteri.
Nøtter er fint for å stabilisere blodsukkeret, og godt å knaske på. :)
Ellers kan du jo lage deg grønnsaker med god dip, unne deg noen gode velværeprodukter og be partneren din gi deg en god massasje. ;)

Selvsagt, men listeria får du ikke ut av det blå, det kommer som smitte gjennom mat. Så det å være uheldig og det å få listeria er ikke helt det samme - listeria kan i stor grad unngås med å følge kostråd. Og selvsagt, sannsynligheten er liten uansett, så risiko veid opp mot ulempe får bli den enkelte gravides vurdering. Myndighetene har iallefall sagt sitt.
Fullstendig klar over dette.
Det er jo ikke sånn at man spiser spekemat så ofte.
Jeg har vært gravid til jul to ganger, da har jeg undt meg litt.
Det får være opp til hver enkelt :)
Mye som anbefales og ikke anbefales.

Klarer ikke helt så se hvorfor man er hysterisk fordi man ikke vil risikere å utsette seg for listeriasmitte?
Har en venninne jeg som mistet babyen sin i magen fordi hun spiste spekepølse i svangerskapet...
Og når det er anbefalt å holde seg unna, skjønner jeg ikke hvorfor det er så vanskelig? Det er bare for en kort, kort periode av livet man må holde seg unna...
Hvordan vet man at hun mistet babyen fordi hun spiste spekemat?
Ble babyen testet for listeria ?

Ble vel litt feil ord i akkurat denne sammenheng. Men syns kanskje enkelte tar litt av ned at man kan ikke ditten og kan ikke datten fordi man er gravid.
Man er ikke syk forde om du er gravid.
Jeg har vært forsiktig men spist noe spekemat i alle 3 svangerskapene. Har også gjort det en gang nå i mitt 4 .
Tenker at man er forsiktig med hvordan den er behandlet og i mindre mengder så går det fint

Ble vel litt feil ord i akkurat denne sammenheng. Men syns kanskje enkelte tar litt av ned at man kan ikke ditten og kan ikke datten fordi man er gravid.
Man er ikke syk forde om du er gravid.
Jeg har vært forsiktig men spist noe spekemat i alle 3 svangerskapene. Har også gjort det en gang nå i mitt 4 .
Tenker at man er forsiktig med hvordan den er behandlet og i mindre mengder så går det fint
Man kan bli syk av én bit med ubehandlet mat, hvis det er listeria/toxoplasmose.

Og selvom du har vært heldig i tre svangerskap, tenker jeg du burde vært såpass opplyst at du ikke utsatte deg og babyen din for noen risiko. Da kan man slutte å følge noen retningslinjer da egentlig... Ta seg en røyk, ta et glass vin når man ønsker det. For det trenger nødvendigvis ikke skje noe av ét glass/ én røyk!

Dummeste jeg har hørt! Etter å ha mistet 4 ganger, så blir man automatisk litt mer forsiktig, uten at man skal måtte bli kalt hysterisk!

Man kan bli syk av én bit med ubehandlet mat, hvis det er listeria/toxoplasmose.

Og selvom du har vært heldig i tre svangerskap, tenker jeg du burde vært såpass opplyst at du ikke utsatte deg og babyen din for noen risiko. Da kan man slutte å følge noen retningslinjer da egentlig... Ta seg en røyk, ta et glass vin når man ønsker det. For det trenger nødvendigvis ikke skje noe av ét glass/ én røyk!

Dummeste jeg har hørt! Etter å ha mistet 4 ganger, så blir man automatisk litt mer forsiktig, uten at man skal måtte bli kalt hysterisk!
Det var jo akkurat det jeg sa !
At jeg mente ikke å si hysterisk, det ble litt feil ord !
Men har du tenkt på at listeria bakterier kan du finne på skinke etc?
Til og med på kjøkken benken din.
Selvfølgelig hadde nok jeg vært litt mer obs dersom jeg hadde mistet.
Men jeg tror det er andre grunner til at man mister enn å spise litt spekemat !!

Back
Topp