Kan jeg spise salami?

Bonia

Elsker forumet
Husker ingenting fra de forrige sv.skapene jeg... Men jeg har så grusomt lyst på salami. Er det ja mat?

Og jubler litt...hey 9 uker ser jeg! Tiden flyr jo...av og til iallefall :)

Har skjønt det som at det er nei-mat... dessverre :) spekemat, røkelaks og sånt som ikke skikkelig gjennomkokt eller -stekt. har skikkelig lyst på roastbiff og røkelaks selv, vet hvordan du har det....:)

Salami er nei-mat, dessverre. Jeg løser det med å lage ostesmørbrød, for du kan spise den hvis den er varmebehandlet. :)

Har skjønt det som at det er nei-mat... dessverre :) spekemat, røkelaks og sånt som ikke skikkelig gjennomkokt eller -stekt. har skikkelig lyst på roastbiff og røkelaks selv, vet hvordan du har det....:)
Røkelaks kan du trygt spise, så lenge den er fersk ;)

Kan spises hvis det fryses først.. Men skal helst ikke spise det når det nærmer seg datostemplinga.. :)

Kan spises hvis det fryses først.. Men skal helst ikke spise det når det nærmer seg datostemplinga.. :)

Det er kun en av to bakterietyper som forsvinner ved frysing, den andre forsvinner ved steking. Husker ikke hva bakteriene heter...

Ok, takk for svar. Er stekt salami noe godt da? ...sukk tvilende...

Vet i hvert fall at det er mange her inne som higer etter salami og røkt laks og sånt...:) og har lest statens anbefalinger der de sier at kjøttpålegg som er oppskjært og som ikke er stekt/kokt skikkelig bør man være forsiktig med. Røkelaks er jo hverken stekt eller kokt... Akkurat som spekekjøtt...

Ok, takk for svar. Er stekt salami noe godt da? ...sukk tvilende...
Det finnes vel strengt tatt værre ting å ha i seg enn litt av dette i ny og ne :) men likevel, jeg velger å la være sånn at jeg slipper å bekymre meg for det etterpå :)

jeg spiser salami, så lenge jeg åpner pakken samme dag, og det er norsk produsert. men har den ligget framme og vært åpen i noen dager holder jeg meg unna. Om dere så jordmødrene som gikk på nrk for noen år siden, så spiste hun jormoren som var gravid salami ;)

Det er motstridene meninger om dette, men så lenge det å spise salami ved en anledning er nok til å få i seg Listeriabakterien velger i alle fall jeg å la være under svangerskapet og fråtser heller med god samvittighet etterpå:)

Salami er faktisk ganske godt på pizza:)

Legen min sa dte ikke var noe problem,sålenge du fryste den først! Men liker plutselig ikke salami,så har ikke det problemet nå ;)

Informasjonen om at det holder å fryse salamien er utdatert, det er dessverre ikke nok for å drepe alle bakteriene.

Sannsynligheten for at man spiser Salami ( annen spekemat) med skumle bakterier er uhyre liten i Norge, MEN konsekvensen DERSOM det plutselig skulle være noe er store for den i magen. Velger derfor å droppe å spise disse matvarene så slipper jeg å lure på akkurat det dersom vi mister el babyen dør..

Stekt/varmebehandlet salami er null problem såvidt jeg har lest meg fram til. Hender ofte jeg lager meg ostesmørbrød enten i stekeovnen eller i mikroen. Selvfølgelig av nyåpnet pakke da :)

Back
Topp