Kan jeg nekte å betale full husleie?

• Trådstarter Trådstarter **SunFlower**
  • Opprettet Opprettet
S

**SunFlower**

Guest
Da jeg flyttet inn tidligere i år sa huseieren at han skulle fikse endel ting. Dette har han ikke gjort enda. Blant annet må vedovnen byttes da det er en stor sprekk i den og røret fra ovn til pipe er løs. Bare fyr i den du, men bare når du er hjemme, vær forsiktig sa huseieren. Han skulle bytte den i sommer men det har ikke blitt gjort. Jeg spørr ca hver uke når han kommer og svaret er bestandig"snart"...
I kjelleren har han begynt å isolere og legge på panel i ett rom. Vært her to ganger å jobbet med det i april, ikke gjort noe siden. Matrialer, isolasjon og masse verktøy dominerer kjelleren. I ett annet rom i kjelleren lekker det vann fra taket, fra dusjen på badet som er rett over. Oppdaget dette i sommer, ga såklart beskjed med en gang. Han kom, tok ut isolasjonen i taket, den ligger til tørk i ett annet rom. Fikk beskjed om å ha på en vifteovn for å tørke opp. Han skulle fikse dette uken etter. Det ble ikke gjort. Det har lekket vann to ganger etterpå. Jeg gir beskjed, eneste han gjør er å komme å sette på en vifteovn...
På vaskerommet i kjelleren er ikke slangen mellom vaskemaskin og vannuttaket tett. Hver gang jeg kjører en vaskemasin blir det klissklass vått på gulvet. Er bare murgulv da og lecabetongvegger der, tørker fort... Men dette skulle han fikse dagen etter jeg flyttet inn.... ikke fikset enda.
Som sagt så maser jeg hver uke om disse tingene, og svaret er bestandig "snart".... Når er egentlig snart??
Masse andre småting han også skulle fikse som ikke har blitt noe av.

Også ville jeg gjerne male, det fikk jeg lov til da, kunne bare gjøre hva jeg ville... Men måtte betale alt av maling selv, så der brukte jeg jo endel tusenlapper..

Nå er jeg lei.. Kan jeg nekte å betale full husleie? Og hvordan skal jeg legge det frem?

Ja, du kan nekte å betale full husleie.
Si at du ikke betaler for ting som ikke er fikset. Og hvis han ikke kan fikse det, så får han betale noen til å fikse det.

Dette står bant annet i loven:

"§ 2-11.Avslag i leie
Stilles ikke husrommet til leierens disposisjon til riktig tid, er ikke leieren forpliktet til å betale leie for den tid forsinkelsen varer. Gjelder forsinkelsen bare en del av husrommet, kan leieren kreve et leieavslag for den tiden forsinkelsen varer som svarer til forholdet mellom leieverdien av husrommet og av den forsinkede delen.

I den tid husrommet lider av en mangel, kan leieren kreve avslag i leien slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt leie svarer til forholdet mellom husrommets leieverdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dette gjelder likevel ikke i tiden etter at leieren har avslått et tilbud om retting som leieren pliktet å motta."

Ring brannvesenet sånn di kommer å purer på han. Det gjorde eg en plass eg bodde. Å då ble det gang i saker å ting.

Back
Topp