Kan jeg ha utviklet glutenallergi?

ingeniørfrue

Elsker forumet
Tilgangsansvarlig
Septemberlykke 2016
Hver gang jeg spiser noe med mel, taco i går (lefser), lasagne i dag, så får jeg helt utrolig vondt i magen. Magen blir oppblåst og diger, og kjenner kramper i magesekken..... Har hatt problemer med magen en stund, men nå merker jeg det hver gang jeg spiser :( noen her som har glutenallergi og kan fortelle om det?

Jeg har vært sensitiv for gluten pga annen kronisk sykdom, og ble veldig oppblåst og fikk mye magesmerter om jeg spiste mye som hadde fint mel. Måtte ligge i fosterstilling til det gikk over. Har vært bra i lang tid, men spise mest grovt. Ble dårlig hele tiden mens jeg bodde 6 uker i USA for litt siden :(

Men jeg kjenner flere med allergien. De får veldig vondt i magen hvis de spiser gluten. Noen har det ekstremt og det kan stå om livet hvis de får i seg fnugg av mel. Uansett så skader en tarmtottene hver gang en spiser gluten og er allergisk. Jo mer skadet de blir jo mindre næring tas opp, så det kan være lurt å ta det seriøst og finne ut av det raskt om en har allergien. Tror det kan sjekkes med blodprøve nå, ellers er det undersøkelse ned i magen/tarmene.

Du kan jo prøve å ikke spise gluten en lite periode og se om du blir bedre?, men er kanskje vanskelig mens en er gravid? Husk at det er gluten i alt mulig av sauser og også noe godteri :)

Hvordan er det forresten med brødskiver?

Jeg ble også slik du beskriver etter tacoen i helgen (men spiser Shell og ikke lefser så ikke noe gluten) og ofte etter middag med kjøtt i, uten at det er gluten involvert. Middag kan være så mye som gir samme symptomer synes jeg :)

Jeg har vært sensitiv for gluten pga annen kronisk sykdom, og ble veldig oppblåst og fikk mye magesmerter om jeg spiste mye som hadde fint mel. Måtte ligge i fosterstilling til det gikk over. Har vært bra i lang tid, men spise mest grovt. Ble dårlig hele tiden mens jeg bodde 6 uker i USA for litt siden :(

Men jeg kjenner flere med allergien. De får veldig vondt i magen hvis de spiser gluten. Noen har det ekstremt og det kan stå om livet hvis de får i seg fnugg av mel. Uansett så skader en tarmtottene hver gang en spiser gluten og er allergisk. Jo mer skadet de blir jo mindre næring tas opp, så det kan være lurt å ta det seriøst og finne ut av det raskt om en har allergien. Tror det kan sjekkes med blodprøve nå, ellers er det undersøkelse ned i magen/tarmene.

Du kan jo prøve å ikke spise gluten en lite periode og se om du blir bedre?, men er kanskje vanskelig mens en er gravid? Husk at det er gluten i alt mulig av sauser og også noe godteri :)

Off, det er så dritt. Ligger i fosterstilling og har vondt i magen og den rumler og er oppblåst..... Har det sånn etter brødskiver også når jeg tenker meg om... Har hatt så mye mageknip at jeg bare har bagatelisert det men nå så jeg et mønster, og min kjære ble også oppmerksom på det... Tror jeg må inn og få sjekket det ja! Men kan jeg ta en sånn gastroskopi(?) når jeg er gravid?

Takk for svar<3

Off, det er så dritt. Ligger i fosterstilling og har vondt i magen og den rumler og er oppblåst..... Har det sånn etter brødskiver også når jeg tenker meg om... Har hatt så mye mageknip at jeg bare har bagatelisert det men nå så jeg et mønster, og min kjære ble også oppmerksom på det... Tror jeg må inn og få sjekket det ja! Men kan jeg ta en sånn gastroskopi(?) når jeg er gravid?

Takk for svar<3

Jeg vet ikke om det er noen restriksjoner. Kan egentlig ikke se for meg at det skal være noe problem, de er ikke ved livmoren og sjekker :-)

Håper du blir bedre snart!<3

Takk for svar<3

hadde det likens.. finner ikke ut noe! håper du har bedre hell!
eneste du absolutt ikke skal gjøre er å ungå det.. man skal gå på det i 5uker før evt blidprøve og gastroskopi! - selv om det ikke er så behagelog anbefaler jeg gastroskopi da blodprøvene ikke alltid stemmer! (krev av legen å bli henvist)
tok selv gastroskopi 15uker på vei.. null prb ;)

hadde det likens.. finner ikke ut noe! håper du har bedre hell!
eneste du absolutt ikke skal gjøre er å ungå det.. man skal gå på det i 5uker før evt blidprøve og gastroskopi! - selv om det ikke er så behagelog anbefaler jeg gastroskopi da blodprøvene ikke alltid stemmer! (krev av legen å bli henvist)
tok selv gastroskopi 15uker på vei.. null prb ;)

Off off får gjøre det! Håper de finner ut noe :o

Ved glutenallergi er det vel endoskopi de bruker? Altså går inn nedenfra. I tillegg kan fastlegen din ta noen blodprøver som kan vise markører på cøliaki. Jeg fikk ikke gastroskopi etter jeg ble gravid, usikker på hvordan det er med endoskopi.

Jeg har cøliaki. Det kom rett etter påkjenning fra forrige fødsel. Jeg var ikke så oppblåst, men hadde kjempe vondt på høyre side under ribbena. (Betennelse i tynntarmen, mener jeg det er).

Slo ut på blodprøver og tok gastroskopi for å bekrefte og få diagnose.

Jeg har også cøliaki. Tok først blodprøve og senere gastroskopi.. Man må vente ganske lenge på å få ta gastroskopi (tror jeg ventet 3-4 mnd), og man må spise mat som inneholder gluten for at de skal kunne se om du har "skade" i tarmene (allergi eller cøliaki). Kjenner meg hvertfall veldig igjen i det du skriver med mageknip, husker det var ekstreeeeemt vondt hvis jeg spiste gluten.. I tillegg er det vell vanlig med problemer med diaré eller forstoppelse når man har det.. Men kanskje du bare er intolerant ( du tåler små mengder hvete feks)! Ville sjekket det opp hvertfall :-)

Hver gang jeg spiser noe med mel, taco i går (lefser), lasagne i dag, så får jeg helt utrolig vondt i magen. Magen blir oppblåst og diger, og kjenner kramper i magesekken..... Har hatt problemer med magen en stund, men nå merker jeg det hver gang jeg spiser :( noen her som har glutenallergi og kan fortelle om det?
Kan Være du har IBS- irritabel tarm. Typisk sånn leger diagnoserer om ikke noe annet slår ut. Går nok mest på det psykiske, men har ting jeg ikke kan spise, feks for mye hvete får jeg diaré av...

Sniker litt fra oktober ;) Jeg sliter selv med IBS, noe jeg har fått påvist via kolonoskopi, og det er absolutt ikke psykisk. Det er visse karbohydrater som ikke blir fordøyd i tynntarmen, som da går videre til tykktarmen som til slutt produserer mer luft. Det gjør dermed at tykktarmen blåser seg opp, og man kan få ekstreme smerter i magen. De som har IBS (som forøvrig er rundt 20 % av den norske befolkningen), har mye mer sensitive tarmer, og det skal dermed mindre til før man får vondt. Man sliter også ofte med oppblåsthet, og veldig varierende avføring (enten veldig hard eller løs i magen), blant annet. Ville anbefalt deg å sjekke ut lav FODMAP, dette har reddet meg! :)

Sniker litt fra oktober ;) Jeg sliter selv med IBS, noe jeg har fått påvist via kolonoskopi, og det er absolutt ikke psykisk. Det er visse karbohydrater som ikke blir fordøyd i tynntarmen, som da går videre til tykktarmen som til slutt produserer mer luft. Det gjør dermed at tykktarmen blåser seg opp, og man kan få ekstreme smerter i magen. De som har IBS (som forøvrig er rundt 20 % av den norske befolkningen), har mye mer sensitive tarmer, og det skal dermed mindre til før man får vondt. Man sliter også ofte med oppblåsthet, og veldig varierende avføring (enten veldig hard eller løs i magen), blant annet. Ville anbefalt deg å sjekke ut lav FODMAP, dette har reddet meg! :)

Samme her! Verdt å prøve ut lav FODMAP! Leste en artikkel før jul om at det endelig er bevis på at det er en fysisk relasjon i tarmene og ikke psykisk som mange tror :-)

Jeg er allergisk mot type alt føles det ut som. Jeg reagerer med løs mage og sterke smerter på melk, gluten, frø, soya, sukker, peanøtter, hvitløk. Og reaksjonene man komme alt fra 30 sek etter første bit til flere timer etterpå. "morsomme" er at tester jeg med hos leger og spesialister så tåler jeg alt, jeg har ingen allergier eller intoleransen. Så mitt tips ikke stol evt på en test eller prøver.. Anbefaler deg å kutte ut gluten, se hvordan du blir, så tilføre litt, skrive ned om du reagerer eller ikke, hvor stekt og hvor fort..
Lykke til :)

Back
Topp