Kan jeg ha utpumpa mm fra forskjellige pumpeøkter over på samme flaske?

Klatremus Lillemann

Juni12s allviter/orakel
VIP
Altså, jeg pumpa meg for en time siden, og tenkte å pumpe mer senere i kveld. Kan jeg pumpe det jeg pumper ut senere rett i samme flaske som det jeg pumpa ut istad? Tenkte å pumpe ut en porsjon mm til i morgen tidlig nemlig.. Og er så tungvint hvis jeg må bruke flere flasker i morgen for å gi ett måltid..

Ja, det kan du. Du kan også pumpe deg i dag og fylle på samme beholder om du pumper deg igjen for eksempel på mandag :) Det fikk jeg iallefall beskjed om da jeg var melkegiver/donor.

jeg vil si.... det du pumper... ha det i egen flaske, det du pumper igjen.. ny flaske, ikke blande.

LittleMonkey* skrev:
Ja, det kan du. Du kan også pumpe deg i dag og fylle på samme beholder om du pumper deg igjen for eksempel på mandag :) Det fikk jeg iallefall beskjed om da jeg var melkegiver/donor.

Men dette gjelder vel hvis det fryses? Det jeg pumpa nå er jo ikke holdbart på mandag når det skal stå i kjøleskapet?

Zid skrev:
jeg vil si.... det du pumper... ha det i egen flaske, det du pumper igjen.. ny flaske, ikke blande.

Ikke når det blir for bare noen timer heller? Jeg har ikke så mange flasker skjønner du, så vil liksom ikke bruke opp alle heller.. Så jeg tenkte at når det ikke ble mange timene før det skal brukes, og det ble pumpa med ikke så langt mellomrom så gikk det greit å blande det..

Så lenge det skal brukes i morgen går vel det helt fint, såvidt jeg vet er det jo kun holdbarhet det går på.

Jeg hadde hatt det rett oppi, siden du skal gi det i morra tidlig, men hvis du vil være superforsiktig, kan du jo la den nypumpa melka avkjøle seg i kjøleskapet før du tømmer over i flaska det er kald melk i :)

Jeg bruker å ha hver pumpeøkt i hvert sitt beger i kjøleskapet og så helle over så mye som jeg trenger på flaska til måltidet.

Klatremus Lillemann skrev:

LittleMonkey* skrev:

Men dette gjelder vel hvis det fryses? Det jeg pumpa nå er jo ikke holdbart på mandag når det skal stå i kjøleskapet?

Ja, men når det er samme dag er det bare å blande og så riste før det skal gies :)

Iiiiingen fare. Morsmelk holder seg ca 1døgn(tror jeg, hvis ikke mer) i kjøleskapet, og så lenge du har hatt den du pumpet ut sist i kjøleskapet, så gjør det ingenting å ha det andre oppi samme flaske. Er jo samme melka så....gjorde det mange ganger når jeg amma guttungen og pumpet meg. :)

En kan helle ny melk rett over i en emballasje som inneholder frossen melk. Mengden allerede frossen melk bør være større enn mengden som nettopp er utpumpet, ellers er det risiko for at den tiner.

Dette er hentet fra ammehjelpen.no. Men dette gjelder å helle over på allerede frossen melk. Går utifra at det går når det ikke er frossen også.

Liliphi skrev:
   En kan helle ny melk rett over i en emballasje som inneholder frossen melk. Mengden allerede frossen melk bør være større enn mengden som nettopp er utpumpet, ellers er det risiko for at den tiner.

Dette er hentet fra ammehjelpen.no. Men dette gjelder å helle over på allerede frossen melk. Går utifra at det går når det ikke er frossen også.

Dette har jeg lest også. Så derfor regnet jeg med at det kunne funke på fersk melk også.

Når jeg pumpa meg så blanda jeg..

Men melka må være kald før du blander... Jeg bare helte det opp i en vanlig flaske (hadde egne flasker til pumpa)

|Frosken| skrev:
Så lenge det skal brukes i morgen går vel det helt fint, såvidt jeg vet er det jo kun holdbarhet det går på.

Enig

|Frosken| skrev:

sign 

Back
Topp