Kan jeg ha to eggløsninger i en syklus?

Ekiram

Andre møte med forumet
Vi har bestemt oss for å prøve på nytt etter en dødfødsel i mellomjulen som var. Jeg fikk fort tilbake mensen og har tatt el-tester for å sjekke at alt ser fint ut. Jeg har fått en del kortere syklus men har en stabil lutealfase på 12 dager med hjelp av progesteron :)

Det jeg lurer på er om jeg kan ha to eggløsninger på kort tid. Jeg fikk mensen 28 mars- 1 april. Begynte å teste 1 april og fikk fast blinkefjes med cb digitaltest onsdag 4 april hadde også denne dagen sterke el smerter Syns dette var litt tidlig så dobbelsjekket med strimmel som også var klar positiv… jeg tok en ny cb digitalt for å kunne måle videre i syklusen da jeg syns dette var tidlig ( tok en helt ny testpinne med måler) da dette var første dag for den nye testen så var den så klart negativ, men fortsatte og teste. Fikk da utslag på økt østrogen som jeg tenkte var naturlig grunnet at jeg hadde hatt el.
Men på søndag 7 april følte jeg meg veldig dårlig, vondt i magen og korsryggen. Dette kunne jo ikke være da jeg hadde hatt el, men tok den digitale testen og den var jaggu positiv med fast smilefjes.. fikk også 4 positive strinmeltester og en annen digital en fra cb. Kan dette stemme?

Tørr ikke teste for graviditet da jeg ikke aner hvilken dpo jeg er på nå

Last edited:
Her tror jeg kanskje «alt» er mulig. Husker vi lærte i seksualundervisningen på ungdomsskolen at man i sjeldne tilfeller kan få eggløsning to ganger i løpet av en syklus, særlig når man er ung, og at «sikre perioder» derfor ikke alltid er en garanti for at man ikke blir gravid. Men det er vel mer sannsynlig at egget kanskje ikke slapp første gang, og prøver på nytt nå. Jeg tror likevel at kanskje det aller mest sannsynlige er at du er gravid nå, og at hCGen er det som slår ut på eggløsningstesten. Det kan jo passe med tanke på at du sannsynligvis er 10-11 dpo nå, og absolutt kan ha begynt å skille ut hCG og få symptomer! Jeg ville tatt en graviditetstest hvis jeg var deg ;)

Jeg har lyst å si nei.
Det finnes sikkert en eller annen case hvor det har skjedd, men vanligvis har man bare én eggløsning, og når egget ( eller eggene om man plutselig skulle slippe to) slipper, så går resten av foliklene som ble påbegynt modnet, i oppløsning.

Det er dog ikke uvanlig at kroppen *prøver* på eggløsning to ganger, om den ikke får til første gang.
Man vil også få positiv EL dersom man blir gravid.

Jeg ville tatt en G-test for å sjekke det først. :)

Back
Topp