Kan jeg droppe de siste kontrollene?

Tinker-Bell

Forelsket i forumet
Augustmødrene 2014
Jeg er andregangs gravid i uke 38 og har nettopp flyttet og i den forbindelse fått nytt legekontor og helsestasjon.
Jeg rakk såvidt å hilse på min nye jordmor på kontroll i uke 36 før hun nå gikk ut i ferie (blir ikke tilbake før jeg er ferdig med svangerskapet).

Fikk da beskjed om at de neste kontrollene, altså uke 38 og 40 måtte bestilles hos fastlege. Jeg har ikke møtt den nye fastlegen min ennå, det viser seg at hun er i permisjon og vikaren hennes har ferie og forøvrig var det fullt opp på legesenteret så kontroll ble bestillt hos ferievikar, som desverre avbestilte fordi han var syk.

Jeg har ingen annen mulighet til å få tatt disse kontrollene med mindre jeg bestiller haste-time hos vakthavende, å jeg syns det er litt drastisk å oppta disse timene, dersom andre skulle trenge det mer.

Svangerskapet har gått normalt hittil. Det eneste som har vært påpekt hos meg er overvekt og for høy bmi. Men glukosetestene har vært fine. Urin og blodtrykk har også vært bra og bortsett fra bekkenløsning føler jeg meg helt fin. Forrige graviditet for syv år siden foreløp helt normalt.

Men jeg vet at svangerskapsforgiftning er vanligere på slutten, og at den viktigste måten å oppdage det på er ved å gå jevnt til kontroll. Sånn det er nå har jeg ingen ny time hos verken lege eller jm, og er litt usikker på om det er noe jeg BØR ha eller om det går greit å la være. Hva tenker du er best?
 
Ja ring føden og går ikke det så bestill time. Tull da. Du er da like viktig som alle andre. Mer viktig siden du bærer ett annet menneske :p
 
Hei!

Du har helt rett i at de siste kontrollene er viktige! Både ifht BT og urin,men også vekst av barnet.
Jeg hadde nok prøvd å fått bestilt en ktr enten hos privat lege/jm (siden de andre har ferie) - eller høre med sykehuset om de har kapasitet å hjelpe deg.
4 uker på slutten av svangerskapet - uten kontroller - ville jeg ikke ha anbefalt!

Håper du finner noen som kan hjelpe deg :)

Mvh jordmor Grethe
 
Back
Topp