Kan jeg drikke mye cola light?

Tine

Andre møte med forumet
Er veldig glad i cola light og pepsi max,
åssen er det å drikke i svangerskapet?

Har læst at man dels skal unngå for mye kunstig søtestoff og for mye koffein. Er selv veldig glad i pepsi max, men har kuttet ut. Tar hellere lidt sukker-cola[:)] men bare lidt....

du kan drikke opp til en liter (vanlig cola) ang koffein, da må du ikke drikke kaffe eller andre ting med koffein. men ang sukker og kunstige søtstoff vet eg ikke..

Hei.

Har lest at det verste kunstige søtningsstoffet er aspartan som kan være direkte skadelig for ungen, dette er tatt vekk fra cola-light. Likevel er jo ingen kunstige søtningsstoffer sunne + at det er mye koffein i cola-light, pepsi-max osv.

Jordmor sa på sist kontroll at jeg burde holde meg langt unna lettbrus.. Så jeg drikker det ikke lenger.

Jeg ville heller drukket vanlig cola eller pepsi for å unngå de kunstige stoffene. Og drikk max en flaske per dag så det ikke blir for mye koffein.

Jeg er heldig og har aldri vært glad i brus. Fortsetter derfor å drikke vann og usukra juice. Men ville helt klart kutta ut brus dersom jeg hadde likt det. Hverken sukker eller kunstige søtstoff er bra, for deg eller barnet!

Har gitt opp det hysteriet for lenge siden. Du skal drikke helt SYKT store mengder med lettbrus om det skal ha innvirkning på deg eller barnet.... Har lest mange legeatrikler og forskning på området, og alle sier at det er VELDIG vanskelig å få i seg for mye av søtningsstoffer. Men alt med måte.

Du kan drikke 1 liter koffeinholdig brus om dagen, og ikke mer enn en liter light-brus om dagen. Til dere som drikker juice, jeg drikker en god del av dette selv, men selv om juicen er usukret så inneholder den mye fruktsukker.. Jeg vet kostholdseksperter på sykehus som arbeider med diabetes pasienter ikke skiller mellom usukret og sukret juice, for innholdet med sukker er totalt sett det samme..enten det er i naturlig form eller kunstig tilsatt..

Jeg har drukket litt av den Cola lighten som er koffeinfri. Har kjøpt noen flasker av det i Sverige, for der har de den i store flasker. Ellers har jeg bare funnet den i halvlitersflasker her i Norge!

Har lest at en liter koffeinholdig brus om dagen er greit, hvis du da ikke drikker kaffe og te i tillegg

M

Jeg har kuttet ut alle drikker som inneholder koffein.
Vann er jo så utrolig godt mot tørsten.

Nå får du cola light uten koffein! Det sitter eg og drikker på nå[:D]

jordmora mi sa at det var bedre å drikke vanlig brus enn lightbrus.. men helst ingen av delene :)

FruE Har gitt opp det hysteriet for lenge siden. Du skal drikke helt SYKT store mengder med lettbrus om det skal ha innvirkning på deg eller barnet.... Har lest mange legeatrikler og forskning på området, og alle sier at det er VELDIG vanskelig å få i seg for mye av søtningsstoffer. Men alt med måte.

Poenget med kunstige søtstoffer er at vi ikke vet hvor farlig det er. Og at det ikke vil vise seg før i løpet av noen generasjoner (det er det forskning på dyr med kortere intervaller på generasjonene enn våre viser). Jeg vil ikke tenke på at jeg kanskje utsetter barnebarna mine for skadelige ting ved å drikke eller spise ting med kunstige søtstoffer.
Mesteparten av forskningen som sier at disse stoffene ikke er farlige er oppdragsforskning, som jeg ikke ville stolt på. Uavhengig forskning sier gjerne det motsatte.
Vann er uansett den beste tørstedrikken. Kofein, som man finner i mye brus, er vanndrivende.

jeg spurte jordmora mi og hun sa jeg kunne drekke lett brus....

Ikke får vi drikke øl eller vin, ei heller røyke. Så ikke rør Pepsi Max'en min!

Så mye forskjellig leger og jordmødre sier. Den debatten der kunne fortsatt til evig tid. Alt med måte, få drikker så mye av hverken sukker eller sukkerfri brus (og annet) at det blir skadelig. Vi LEVER jo ikke av brus?  Men sukker er jo vår folkefiende nr. 1, mange bøker om hvor farlig sukker faktisk er. Men man må bare ikke bli hysterisk.... Jeg holder meg unna sukkerbrus (er tilsetningsstoffer og syre der og, men pluss sukker), og når jeg en sjelden gang drikker litt brus (maks ett til to glass) er det sukkerfritt (og uten koffein). Ellers går det på vann og melk. Juice skal man heller ikke drikke for mye av, 1 glass om dagen er mer enn nok, det er masse sukker i, og verre enn brus hva tennene gjelder sier tannlegen min.
Herremin, har man et sundt og godt kosthold skader det hverken å drikke den eller den brusen. [;)] Man skal ikke bekymre seg ihjel for alt tror jeg. En lege sa til meg at hadde de forsket like mye på andre drikke og matvarer som de gjør på tilsetningsstoffer her i landet, hadde mye blitt forbudt. Men da er man over på hysteri igjen. Vi må selv finne en balansegang og gylden middelvei, og leve ut fra det vi selv tror er best. Alt med måte er greit å forholde seg til[:)]

Back
Topp