Kan ikke barn hete Bjørn?

*Labambie

Forumet er livet
Hørte her om dagen at dyrenavn ikke er lov lenger. Bjørn f.eks.
Noen som vet om dette stemmer? Jeg leser navneloven, men blir ikke klok: http://www.lovdata.no/all/tl-20020607-019-002.html#8

Jeg trodde det jeg også, men det var ei på terminforumet mitt (2009) som kalte gutten sin Bjørn, så det må vel være lov...

Kan ikkje forstå anna enn at da e lov, for søskenbarnet mitt døypte sønnne sin for 2 veke si, og han heite Bjørn Johanemoticon

Så vidt jeg vet så var det en periode for en tid tilbake det ikke var lov med dyrenavn som eks Bjørn. Men så ble det lov igjen.Sikkert litt protester ute å gikk. Bjørn er jo for de fleste ett tradisjonelt navn.

Det er noe ned at hvis det finnes familie/slekt som har navnet fra før, så regnes det som oppkalling og dermed er det lov.

Jeg har også hørt det, at alle navn som er navn på dyr eller ting, f.eks Siv, Stein, Dag og sånt ikke er lov lengre. Men da er det jo rart at f.eks. Storm, Ravn og sånt er populære nå.

Tror da det er lov
vet om flerre som som har døpt i det siste som er døpt- Varg, Falk, Bjørn og Stein. Det var navn som sto i menighetsbladet her om sist vi fikk

Mener det er lov om du har et navn til. Altså type Bjørn-Johan som nevnt.

Bonia skrev:
Mener det er lov om du har et navn til. Altså type Bjørn-Johan som nevnt.

Jeg mener det er kun navn som er brukt som etternavn som ikke er lov i dag, var strengere før. Tror de hadde en "bye" rett før navneloven ble mildnet opp hvor de var mer konsekvent håndhevet lovet.

jeg har forstått det slik at du har lov å hete Bjørn hvis noen i slekta heter det, altså hvis det er oppkalling.

http://www.klikk.no/foreldre/barnimagen/article664130.ece

Er det lov å gi barna sine dyrenavn, som Bjørn, Kanin og Elg, fruktnavn, som Eple og Banan eller andre navn som betyr noe annet, som Sykkel, Blyant og Tau?

– Det er ingen regler forbyr disse navnene, men den generelle regelen som forbyr navn som kan være til "vesentlig ulempe", kan i noen tilfeller også gjelde navn av denne typen

Nei, det stemmer ikke. Det var bare en periode det ble diskutert om dyrenavn skulle bli ulovlig, men da var det også snakk om navn det ikke allerede var tradisjon for. Det ble vel aldri gjennomført, og var bare et forslag.

Sånn navneloven er i dag, er alt lov, så lenge det ikke er til vesenlig ulempe for barnet, eller navn som kun er i bruk som etternavn fra før.

Back
Topp