Kan han kreve peng av meg?

Mjølkesjokolade

Gift med forumet
I august begynte eg på vgs og siden skulen låg der kor min daværande kjæreste budde blei me enige om at eg kunne bu sammen med han.
Det blei ikkje krevd noke "husleige" for at eg skulle få bu der, men eg hjalp sjølvsagt til med det eg kunne ut ifra stipendet eg fekk og eg betalte alle mine rekningar o.l sjølv. 
Så i februar blei det slutt mellom oss.. 
Og 3 veker etter bruddet kom eksen og krevde eg skulle betale han 15 000kr..

Kan han plutselig berre komme å kreve det av meg?

Han seier at dersom eg ikkje betalar kjem han til å gå til advoktat og at da blir det dyrare for meg.. 

Er så ufattelig sliten og lei av heile fyren.. Han truar og styrar med alt for å gjer ting jævlig mot meg..
Han skal bl.a gå til advokat for å få 100% omsorg for babyen, fordi han har fast jobb og eige hus, eg er berre student og leiger leilighet..
Det er berre trusler og eg veit at han ikkje vil få det.
Men det ender ofte med migrene og eg blir heilt utmatta over kor han styrar på osv...

Itillegg lurer eg på.. 
Hadde du ville hatt med eksen under fødsel?
Har jo tenkt på det, og har tenkt å ha han med.
Men no er eg usikker.. 
Me snakkar svært sjelden sammen, og kvar gang me evt gjer irriterar han meg noke voldsomt, får lyst til å grine og dunke hode i veggen kvar gang me prøvar å snakke sammen. 
Og han legg seg opp i alt som eg gjer eller ikkje gjer.. 

Så lenge det ikke er noen kontrakt mellom dere at du skulle betale så og så mye til han for å bo der, så kommer han vel ikke så langt med det. Det blir jo ord mot ord. Men vet ikke om det finnes noen egne regler for sånt. 

håper85 skrev:
Så lenge det ikke er noen kontrakt mellom dere at du skulle betale så og så mye til han for å bo der, så kommer han vel ikke så langt med det. Det blir jo ord mot ord. Men vet ikke om det finnes noen egne regler for sånt. 

han seier at han har snakka med huseiernes landsforbund som han er medlem i, og dei meiner han kan kreve det, i følge han da..

Jeg synes det høres merkelig ut at han skal kunne kreve penger av deg nå, dere hadde vel ikke noen kontrakt (skriftlig eller muntlig) om at du skulle betale noe? Du skal kunne få gratis råd om dette hos Jusshjelpa.

P.s. Jeg hadde IKKE hatt med eksen under fødselen hvis han hadde oppført seg sånn! Ta med moren din eller en venninne istedet! :)

Klem

Det med at han har pratet med noen, er sikkert trusler, eller så har han lagt frem saken på en slik måte at det gagner han. Skjønner ikke at han kan kreve noe som helst, han har jo ingen dokument på at du skylder han penger. 

Jeg hadde faktisk bare sagt til han at advokaten hans får ta kontakt med deg og legge frem saken hans, og så får du ta det deretter. Hvis dette er bare tomme trusler fra han, så får han et problem. Hvis advokaten faktisk tar kontakt, så kan du bare kontakte et fri-rettshjelp-instanse, de vil gi deg hjelp og råd videre.
Selv om du er student og leier bolig, er ikke det grunnlag for at han kan få 100% omsorg for barnet. Barnet trenger sin mor uansett i lang tid fremover, og da må han ha en svært så god grunn til at du ikke skal være skikket som mor!
Husk at dette er trusler han kommer med, og undersøk grundig hva du har rett til og ikke rett til med tanke på å betale han leie på etterskudd, da du i god tro har bodd hos han i et forhold!
Ønsker deg lykke til;)

Det er i slike saker at det vil komme fram: skriv kontrakt! Man kan ikke komme i ettertid å kreve leie. Jeg er ganske sikker på at han ikke kan komme langt med den der, hva skal leien settes til? (om det ikke har vært noen avtale om det) Dessverre er det slik at når man er kjærester så lar man slike ting som det her skje, han valgte å ta deg inn fordi dere var kjærester, nå er dere ikke det lenger og da ønsker han ikke å gi deg de godene som dere hadde som kjærester. Om han hadde dratt deg for retten ville det blitt et spørsmål om det forelå noen avtale om at du skulle betale halve leien, (hvor lenge bodde du der?) så kan man si at når det har gått 1 mnd og man ikke får inn leie så er det normalt å begynne å purre på den, etter enda en måned så er det på tide å sende et purrebrev på det... Nei det blir nok litt for lettvindt å skulle komme i ettertid å kreve leien tilbake. Hva om han hadde kjøpt deg en diamantring til 40 000 kr, den ville han sikkert også ønsket tilbake, for når man ikke er kjærester lenger så vil man ikke gi folk slikt.

Saken om barnet er som du sier bare en trussel, jeg skal ikke stå å si hvem som vil kunne få omsorgen, annet enn at jobb vs student, eier vs leie osv ikke skal være avgjørende i slike saker. Men hvem som er best egnet.

Herregud. Hvorfor i alle dager skal han kunne kreve penger av deg når dere ble enige om at du skulle bo der og dere ikke snakket om at du skulle betale noe leie?

Jeg vil ikke tro at han kommer noen vei med det der uten en kontrakt å vise til, så det er på en måte sånn at han har "driti på draget" og skulle ha tatt dette opp med deg da du flyttet inn. 
Og nei, jeg ville IKKE hatt han med under fødselen. Om man trenger noen under fødselen, så er det noen man stoler på og som kan gi støtte, ikke en busemann som krever penger og oppfører seg som en bajs. 

Han kan overhodet ikke kreve noe, chill :)
Hvis han prøver å mase og argumentere videre, så ikke bry deg. Ikke  krangle tilbake heller, bare si at det ikke er aktuelt, og at han får gå til hvem han vil.
Han kommer ingen vei uansett.

Høres jo bare ut som en x som ikke takler bruddet så godt. Eneste han oppnår med det der er et dårlig forhold til moren til barnet hans, og det er en utrolig dårlig plan. Be han slutte å kontakte deg, vil han noe får han ta det via advokat. Spar på alt av meldinger osv han måtte sende, og la være å svare så godt du klarer. 

Jeg tenker at jeg hadde selvfølgelig ikke latt han få være med på fødselen, der trenger jeg noen jeg er trygg på og som er der for å være en støtte for meg..ikke en påkjenning. 

sånn jeg ser det har han ingenting å fare med. om han går rettens vei, har han ingen bevis for at du er skyldig han dette! så fremt dere ikke har skreve under på en avtale. muntlige avtaler er like bindende som en skriftlig. men de kan ikke bevises. så da blir det bare ord mot ord. (vet der var ingen avtaler mellom dere, så det gjelder jo ikke uansett).

okm du er student å leige leilighet spiller no ingen rolle. du viser bare at du faktisk vil noe her i verden!!=) å kan kun telle positivt ut spør du meg. så lenge barnet har det godt hos deg kan han umulig få 100%. godt mulig 50, men det kommer helt ann på. slike regler kan jeg ikke.

å nei jeg hadde ikke tatt han med på fødselen.

Takk for svar alle sammen :-)
Da berre overser eg og let væra å svare han når han kjem med slike ting..

Når det kjem til fødselen skal mi kjære lillesøster vera med. Det har vore planen heiletida, men no da uten BF tilstede...

Du har absolutt ingenting å være redd for! Så lenge dere ikke har noen kontrakt kan han ikke kreve en krone av deg :) 

og angående fødselen så er det helt opp til deg om du vil ha han med eller ikke. Er du mer komfortabel uten han der, så lar du være :)

Ang. de 15.000,- han mener du skylder - dem kan han ikke kreve så lenge ditt navn ikke står i kontrakten. Første tanken som slo meg var sånn "Judge Judy sak" - han kan ikke kreve noen penger. 

Det er så vanlig at BF kommer med trusler ang. felles barn ved brudd. 
Vet alt om det .... ! Men den biten skal du ikke bekymre deg for. Klart han har krav på samvær, men det er det. For at en pappa skal få hovedomsorg, må det være noe alvorlig galt med mammaens omsorg. Noe det ikke er i ditt tilfelle kan jeg tenke meg :)

Å ha med x'n på fødselen ... Står i samme situasjon der nå selv. Jeg vil ikke ha han med. 
Kjennes ikke naturlig for meg i det hele tatt.
Men det må være opp til hver enkelt hva en kjenner og føler. 

Pengespørsmålet har du fått mange og gode svar på.
Når det gjelder fødselen tror jeg også du har funnet en riktig løsning for deg. Husk at det beste for mor og barns helse er at fødselen er mest mulig stressfri og avslappet, og en eks du ikke har et spesielt godt forhold til er nok ikke med på å bidra til det.
Dersom han/du vil det kan dere jo evt. avtale at han kan komme og vente utenfor og få se barnet når det er født, men å ha ham tilstede hele veien høres det ikke ut som er aktuelt i din situasjon.
Lykke til med svangerskap og fødsel, og håper eksen tar til vettet og klarer å samarbeide bedre etterhvert. :)

FruLaz skrev:
Jeg hadde faktisk bare sagt til han at advokaten hans får ta kontakt med deg og legge frem saken hans, og så får du ta det deretter. Hvis dette er bare tomme trusler fra han, så får han et problem. Hvis advokaten faktisk tar kontakt, så kan du bare kontakte et fri-rettshjelp-instanse, de vil gi deg hjelp og råd videre.
Selv om du er student og leier bolig, er ikke det grunnlag for at han kan få 100% omsorg for barnet. Barnet trenger sin mor uansett i lang tid fremover, og da må han ha en svært så god grunn til at du ikke skal være skikket som mor!
Husk at dette er trusler han kommer med, og undersøk grundig hva du har rett til og ikke rett til med tanke på å betale han leie på etterskudd, da du i god tro har bodd hos han i et forhold!
Ønsker deg lykke til;)

Signerer bare denne jeg.. :)

Dollface skrev:

FruLaz skrev:
Ønsker deg lykke til;)

Signerer bare denne jeg.. :)

Du kan nok slappe helt av:) han har ikke rett på ei krone av deg ;)

Back
Topp