Kan gravide spise mat som har blitt kald?

Maria :D

April 2013s beautyqueen
Eg ser på mange nettsider at det er anbefalt å spise rykende varm mat, alt skal ha ein kjernetemp på 70 grader. Kva er det som skjer når maten blir kald? Er det bakterier som er farlige for foster? Om så: gjelder dette berre kjøtt? Eg sitter her med ein kald pizza, kjøpt for nokre timar siden. Den har berre ost, ikkje kjøtt. Kan eg spise denne uten å varme den opp?

Last edited:
sulten!!

Så lenge visse matretter er varmet opp tidligere ( kjøtt og diverse) så skal det være trygt å spise mat som har blitt kald :) Har selv gjort det :)

Maten må varmes opp for å drepe bakterier og parasitter.
Når de først er døde så kommer de ikke tilbake selv om maten blir kald igjen

hvor har dere info fra?

..Bortsett fra ris og pasta der det kan dannes toksiner når det står over lengre tid og har romtemperatur:)

jeg vet ikke om det ellers er farlig for gravide å spise mat som har blitt kald, men har ikke hørt om det før i denne tråden:)

Utenom ris/pasta nevnt over. Så lenge maten ikke har stått i mange mange timer er d helt trygt! En skal selvfølgelig være forsiktig, ikke misforstå meg, men hysteriske trenger vi ikke være [emoji5] Nyt pizzaen din du! Med god samvittighet [emoji111]️

Altså, hvor hysterisk går det an å være da.
Nå får man jo info over her om ris og pasta som ikke er bra for noen, gravid eller ei, hvis det har stått lenge, så ser ikke helt hvor dette er hysteri å spørre om...

Altså, hvor hysterisk går det an å være da.
Tror det er mulig å være veldig hysterisk, jeg er dog usikker på hvordan de ulike gradene av hysteri inndeles. Men en ting jeg vet, er at det, etter et spørsmål, skal settes spørsmålstegn. Også selv om spørsmålet er retorisk.

Bare sånn hvis vi absolutt må være usaklige her. ;)

Back
Topp