Kan gravide spise fetaost?

ivfbarn

Forelsket i forumet
Sommerfuglene <3
Har lest forskjellig på nettet, og blir veldig usikker.. Er sååå glad i fetaost, så det var kjedelig og lese at man ikke skulle spise det. Har lest at man helst skulle holde seg unna, selv om den er lagd av pasteurisert melk..
Noen som vet?
Og så lurer jeg på om dere spiser salami? Har lest forskjellig om det og..

Holder meg unna festaost og salami :) Men det finnes kokt salami i butikkene som du kan spise :D Fra grillstad :)

Min jordmor sa i mitt forrige svangerskap at det burde gå greit i små mengder. Så her spises det. Jeg bruker det innbakt i kylling og potetgrateng også, og da blir det varmebehandlet i tillegg :)

Sniker litt. Fetaosten fra apetina (som egentlig ikke er skikkelig fetaost visstnok) kan fint spises av gravide siden den er pasteurisert

Sent from my iPhone using BV Forum

Fra siden som linkes til over her:

Det er mange gravide som lurer på om de kan spise fetaost, ettersom denne er mer fast i konsistensen og ligger i lake på glass. Listeria kan vokse i noen typer fetaoster, avhengig av hvordan fetaosten er produsert. Det generelle rådet fra Mattilsynet er at du bør unngå fetaost dersom du vil være på den sikre siden når du er gravid. Ønsker du likevel å spise fetaost, kan du ta kontakt med produsenten og forhøre deg om de har utført holdbarhetstester for listeria i produktet.

Takk for svar alle sammen! :) Tenker jeg kanskje prøver å unngå både salami og fetaost, så er jeg iallfall på den sikre siden. :)

Back
Topp