kan gravide spise dronning maud pudding?

• Trådstarter Trådstarter mrspurple
  • Opprettet Opprettet
M

mrspurple

Guest
lurer på om jeg kan ha dronning maud pudding? er jo rått egg i det... noen som vet? 

Ja det kan vi nok.
hvorfor skal man ikke spise rå egg?
Hva med alle de som spiser bløtkokt egg? det er jo delvis rått.

Det tror jeg ikke. Jordmor sa til venninnen min som har termin i april at hun ikke skulle spise bløtkokte egg og at hun skulle knuse plommen om hun stekte egg.

Mener at det gjelder samme forholdsregler for egg som for kjøtt, altså at det skal være varmebehandlet for å unngå smitte av toxoplasmose. Faren for smitte er jo liten i Norge, men den er jo der ...

klippet dette ut fra matportalen.no.
var en som lurte på om man kunne spise rå egg.
Ja, du kan trygt smake på kakedeigen eller spise eggedosis i Norge, dersom du har brukt norske egg.
Mattilsynet har nasjonale overvåkingsprogrammer for salmonella i Norge, som dokumenterer at forekomsten av salmonella i fjørfebestanden i Norge er vesentlig lavere enn for eksempel i Danmark. Det har heller ikke vært meldt om syke mennesker på grunn av salmonella i norske egg eller eggprodukter etter det Mattilsynet har kjennskap til.
Rå egg innebærer heller ikke noen helserisiko for gravide når det gjelder smittestoffer.

Klatremus Lillemann skrev:
Jeg hadde ikke spist rått egg. Gjelder vel de samme reglene som for kjøtt mener jeg å ha hørt.

spiser du majones???

hmmm, aldri hørt om! Og aldri tenkt på en gang...Spiser stekt egg med hel plomme hver helg og spiste Dronning Maud på nyttårsaften..Håper det ikke gjør noe...Har ikke lyst å gi opp helgefrokosten min og!

Flangre skrev:
Mener at det gjelder samme forholdsregler for egg som for kjøtt, altså at det skal være varmebehandlet for å unngå smitte av toxoplasmose. Faren for smitte er jo liten i Norge, men den er jo der ...

Toxoplasmose finnes ikke i egg!

*Snuppo+1+1* skrev:

Jeg hadde ikke spist rått egg. Gjelder vel de samme reglene som for kjøtt mener jeg å ha hørt.

spiser du majones???

Nei spiser ikke majones :) 

Men.. egg skal jo være trygt?
Har faktisk aldri hørt om salmonella i norske egg, og det er jo bare det som kunne vært et problem? Toxoplasmose og listeria er vel ikke mulig i egg? 

mrspurple skrev:

*Snuppo+1+1* skrev:

spiser du majones???

Nei spiser ikke majones :) 

sånn uansett, eller pga egget??

spiser ikke majones sånn uansett. har ikke hatt d siden jeg var liten og ble dorlig av det.. =) 

Norske egg er helt trygge, så der er det nok noen litt paranoide som har startet et rykte :)

OptimistHoppa skrev:
Norske egg er helt trygge, så der er det nok noen litt paranoide som har startet et rykte :)

spurte jordmor i dag.
Og hun sa at så lenge de ikke var dårlige (og det merker man lett på egg) så kunne man bare spise.
hun sa også at hvis man skulle være redd i det hele tatt,så var det bløtkokte egg,og speilegg man burde tenke på (men hun var ikke redd for det heller)

OptimistHoppa skrev:

Det er ikke rart folk blir paranoide, eller bare tror det er farlig, når et kjapt google-søk viser at leger på lommelegen.no eller noe sier det er farlig pga toxoplasmose 

Men for min del viser bare det at det ikke er ALT man bør ta for god fisk fra allmennpraktiserende leger. Heller oppsøke de som er spesialister på forskjellige emner. 
I dette tilfellet er det helsedirektoratet, mattilsynet og folkehelseinstituttet :)

(og nå hørtes jeg ut som en besserwisser- IKKE meningen!!!)

Back
Topp