Kan fosteret ha tatt skade?

EngsteligGravid

Første møte med forumet
Hei!
Jeg ønsker råd, eller kanskje først og fremst hjelp til å avdramatisere. Jeg er i uke 16. For noen dager siden, i et korttenkt øyeblikk, ba jeg om en klem fra kjæresten min mens jeg lå i senga. Han la seg oppå meg og jeg kjente at hele hans tyngde (82 kg) skapte et press som gjorde vondt i nedre mage, rundt blæra. Han lå sånn i noen få sekunder. Som den nevrotikeren jeg er, er jeg nå bekymret for at dette kan ha skadet fosteret. Kan det det, tror dere?

Jeg har allerede ringt helsestasjon, som ba meg ringe fastlegen, og fastlegen sa det ikke var noe farlig. Hun er generelt rask og ubekymret, derfor ble jeg ikke fullt ut beroliget av svaret. Er det noen som kan spe på med litt kunnskap eller erfaringer rundt dette?

Setter pris på svar.

Nei, det har nok gått helt fint :)
Hva tenker du kan ha skjedd? Tenker risikoen med slag og press mot magen er at det kunne fremprovosere en fødsel, og det har åpenbart ikke skjedd. Det skal også veldig mye til, antagelig mer enn at du får litt press på magen èn gang. Antar du ba han flytte seg raskt da det ble ubehagelig :)
Vi som har vært gravide og har barn fra før, har nok fått sparkende barneføtter rett inn i magen en gang eller to - det har også gått fint

I mine svangerskap har jeg ramlet, fått barneføtter sparket inn i magen og fått bilbeltet klemt hardt inn på magen i en bråbrems. Hver gang har jeg vært fra meg av bekymring og redd for morkakeløsning og det som verre er. Jeg snakket også med legen min, og ble heldigvis beroliget av det etter det han forklarte meg. Babyen i magen tåler ganske ekstreme påkjenninger utenfra uten at det er farlig. Den ligger godt polstret bak mye kroppsvev, og fostervann og muskulaturen i livmoren fungerer også som støtdempere. Han sa at man skal utsettes for ganske hard skade selv før fosteret eventuelt tar skade av det. Vi er heldigvis konstruert for å tåle mye støt utenfra under et svangerskap, ellers kunne vi ikke levd normalt. Så jeg tror den tunge klemmen du fikk ikke har gjort noe som helst skade på babyen din. Dessuten er du i uke 16, og på dette stadiet er babyen liten og ligger langt inne i kroppen og er godt beskyttet av omgivelsene. Du kan nok slappe helt av og nyte svangerskapet videre:happy::Heartred

Eg lå av og til halvveis på magen helt frem til ungen ble født og var 90kg på det tyngste:hilarious: Skjønner bekymringen, men de er veldig godt beskytte inni der! Sørlig så tidlig:)

Nei, det har nok gått helt fint :)
Hva tenker du kan ha skjedd? Tenker risikoen med slag og press mot magen er at det kunne fremprovosere en fødsel, og det har åpenbart ikke skjedd. Det skal også veldig mye til, antagelig mer enn at du får litt press på magen èn gang. Antar du ba han flytte seg raskt da det ble ubehagelig :)
Vi som har vært gravide og har barn fra før, har nok fått sparkende barneføtter rett inn i magen en gang eller to - det har også gått fint

kan skrive under på det med sparkede barneføtter i magen opptil flere ganger. Har til og med falt på isen uten problemer.

Jeg sov på magen frem til den dagen jeg ikke fikk puste lengre. Så det har nok gått helt fint med bebis ❤

Back
Topp