Kan for mye sykemelding før fødsel føre til at du mister permisjons-penger?

Sjokoladekaka

Glad i forumet
❤ Juliskattene 2018 ❤
Hei,

Jeg var hos ei venninne her om dagen og hun tipset meg om at jeg måtte skaffe meg svangerskaps-penger og IKKE sykemeldings-penger. Hvis jeg mottok penger under sykemelding for lenge ville jeg muligens miste permisjons-pengene.

Jeg ble egentlig ganske stresset over dette siden jeg har vært sykemeldt en liten stund pga trøbbel med bekkenet og er nå redd for å miste permisjons-penger. Spesielt siden det er et krav at man må ha jobbet minst 6 av 10 måneder før fødsel. Er det noen som kjenner noe til disse reglene? Linker kanskje? :)

Jeg er jo redd for at NAV kan endre regler i siste liten også, spesielt mtp at de ikke har bestemt seg for om de skal tvinge mannen til å ta ut 14 eller 15 uker permisjon som skal inntre om under fire måneder :eek: :(

Venninnen min nevnte at jeg måtte spørre legen om å få et tilretteleggingsark jeg kunne levere til jobben, for så etterpå søke om svangerskaps-penger dersom de ikke kan tilrettelegge (noe jobben har fortalt meg de ikke kan). Jeg synes det er litt rart at ikke legen min har informert om dette hvis jeg kan miste permisjons-pengene.

Du taper ikke noe på å få sykepenger i forhold til å jobbe. Jeg gjør det samme.

Sitat fra NAV:
  • Hvis du mottar sykepenger, svangerskapspenger, opplæringspenger, pleiepenger eller omsorgspenger, beregnes foreldrepengene ut i fra det samme inntektsgrunnlaget som for disse ytelsene.

Du opparbeider deg samme rettigheter på permisjon enten du er sykemeldt eller i full jobb.
Men om du er sykemeldt i OVER 52 uker (et helt år!) går du over til AAP som er lavere inntekt.

Så bare om du var sykemeldt i månedsvis FØR du ble gravid og har vært sykemeldt kontinuerlig rekker du å gå over 52 uker.

Jeg ble sykemeldt før jeg var 5 uker gravid pga hyperemesis, og har vært først 100% deretter gradert sykemeldt kontinuerlig siden det, og jeg vil ikke nå min 52ukersgrense før i november. Og den når jeg jo selvfølgelig ikke når jeg går ut i permisjon i juni, selv om jeg kanskje er sykemeldt helt fram til det

Du kan motta sykepenger i ett år før du må eventuelt over på AAP. Ergo kan du som meg være sykemeldt hele svangerskapet (jeg er dårlig, ikke fare for fosteret) og likevel få samme i permisjon.

Tusen takk for svar alle sammen <3

Det var veldig godt å høre at reglene er sånn! Da skal jeg ikke bekymre meg noe mer for dette :)

Som de andre sier, du mister ikke permisjonsrettigheter. Om det er fare for fosteret om du jobber og ikke du som er syk, så er svangerskapspenger som er riktig ytelse, dersom noe skulle skje i forbindelse med fødsel eller etterpå, så vil du da fremdeles ha sykepengerettigheter i behold

Hvis det er sykdom/plager i svangerskapet som gjør at du ikke kan være på jobb, skal du være sykemeldt. Er du frisk, men har en jobb som er farlig for deg/fosteret, eller hvis jobben ikke har mulighet for tilrettelegging, kan du søke om svangerskapspenger. Fordelen med svangerskapspenger, er at dersom du skulle bli syk og sykemeldt i permisjonstiden, har du ikke brukt av det året med full sykelønn som er max.

Back
Topp