Kan en ta norsk eller historie som privatist?

Engel

Forelsket i forumet

Jeg skal ha naturfag, matte, norsk og historie. Begynner på dette i august å ser jo for meg at jeg vil måtte gå på forelesninger når det gjelder matte og naturfag. Men er det mulig å klare å ta historie å norsk som privatist? kunne tenkt meg å begynt å studere det litt på egenhånd nå, men er det i det hele tatt mulig?

Noen som ahr erfaring med å ta fag som privatist?

For å se svar:)

Man kan vel ta alle fag som privatist?
Er vel litt om hvor strukturert og hvor mye man klarer selv, sånn som matte så er det jo kanskje mange som må på forelesning for å skjønne noe, men trur ikke at man må det :)

Jeg tok matte som privatist på vidergående, ikke noe problem.
Tok det som ekstra fag første året.

Ja i aller høyeste grad.
Jeg las meg opp til norsk muntlig, sidemål og skriftlig på 1,5 mnd helt på egen hånd med to små unger hengende rundt meg, minste var 5 mnder  og han andre 1,5 år.
Så det greier du!
Bare skaff deg pensunliste og kjøp/lån bøker:)
Mye å lese, men det greier du!

Tøsa! skrev:
Ja i aller høyeste grad.
Jeg las meg opp til norsk muntlig, sidemål og skriftlig på 1,5 mnd helt på egen hånd med to små unger hengende rundt meg, minste var 5 mnder  og han andre 1,5 år.
Så det greier du!

Jeg sniker inn et spørsmål jeg... 

Hvordan var eksamenene? Det er jo ganske mye å "ta tak i".. Jeg skal ta det som privatist, og har alltid hatt gode karakterer i Norsk, men jeg kjenner jeg allikevel er litt usikker på om jeg skal klare det. 

LittleMonkey skrev:

Tøsa! skrev:
Ja i aller høyeste grad.
Så det greier du!

Hvordan var eksamenene? Det er jo ganske mye å "ta tak i".. Jeg skal ta det som privatist, og har alltid hatt gode karakterer i Norsk, men jeg kjenner jeg allikevel er litt usikker på om jeg skal klare det. 

Nynorsk og skriftlig var jo greit, da svarte man bare på oppgaver.
Altså, man måtte skrive stil.
Men muntlig var et helvete:P
Man måtte lese 3 romaner av en forfatter og skrive sånn oppgave (husker ikke hva det egentlig heter) om de bøkene og forfatteren som man fikk spm om på muntlig.
Så var det en rekke noveller og romaner på pensum i tillegg, Amalie Skram, Ibsen, lyrikk osv.
+ at man måtte kunne de forskjellige periodene.
Meeen man fikk et kvarter på å lage notater etter man fikk oppgaven da. Der fikk man bruke bøker.
Synes uansett det var kjempevanskelig. Jeg måtte lære alt på nytt, for jeg hadde ikke fått med meg dette da jeg gikk på VGS. En grunn til at jeg strøyk:P

Tøsa! skrev:

LittleMonkey skrev:

Tøsa! skrev:
Ja i aller høyeste grad.
Så det greier du!

Nynorsk og skriftlig var jo greit, da svarte man bare på oppgaver.
Altså, man måtte skrive stil.
Men muntlig var et helvete:P
Man måtte lese 3 romaner av en forfatter og skrive sånn oppgave (husker ikke hva det egentlig heter) om de bøkene og forfatteren som man fikk spm om på muntlig.
Så var det en rekke noveller og romaner på pensum i tillegg, Amalie Skram, Ibsen, lyrikk osv.
+ at man måtte kunne de forskjellige periodene.
Meeen man fikk et kvarter på å lage notater etter man fikk oppgaven da. Der fikk man bruke bøker.
Synes uansett det var kjempevanskelig. Jeg måtte lære alt på nytt, for jeg hadde ikke fått med meg dette da jeg gikk på VGS. En grunn til at jeg strøyk:P

Den skriftlige biten er grei, men jeg tenkte nok at muntlig var verre.. Kanskje jeg skal finne pensumliste nå sånn at jeg kan prøve meg til jul og da heller ta den om igjen til våren 2013 om jeg skulle stryke :p Lurer på om det er like greit. Liker Norsk, men jeg ha det med å bli psycho nervøs når jeg skal fremføre muntlig osv, så jeg er redd det kan gå rett vest. Takk for svar iallefall :)

Mener du forresten særemne? :p Dette holdt å ha skriftlig, sant? Eller måtte du også fremføre dette ? :p

-glem det, leste for raskt gjennom svaret ditt. Ser nå at du fikk spm.

Back
Topp