Kan en bolledeig (gjærdeig) heve over natten?

Travel mamma

Gift med forumet
jeg skal lage kanelboller til selskap i morgen. tenkte at jeg kunne lage deigen i kveld og steke i morgen men kan deigen stå så lenge?

dA vil den bare falle sammen og du må heve på nytt men da fungerer ikke gjæret like godt,
så resultatet blir nok litt hardt..

ORIGINAL: Babelle

dA vil den bare falle sammen og du må heve på nytt men da fungerer ikke gjæret like godt,
så resultatet blir nok litt hardt..

okay, takk for svar! da får jeg bake i kveld.. gjerne like greit å ha det gjort før i morgen

sett deigen kaldt. [:)] så går da heilt fint

ORIGINAL: RegniEsil

Eg ville no tru at gjærdeigen gjekk langt over sine bredder og nedover på disken.. 

hehe, kan godt være. hadde jo vært gøy å stått opp til deig over hele kjøkkenet

min deig hevet i 5 timer forrige helg og den stinket gjær/øl. bollene smakte ikke godt..
eg hadde ventet til i morgen.

Jeg tror jeg hadde ventet til i morgen.

Jeg har hørt at det går an å bake ut bollene og sette de på stekebrettet inni kjøleskapet over natta, og så steke de på morran. Men jeg har aldri prøvd, så jeg vet ikke om det blir bra..

JAAAAA det kan den. Lag deigen som vanlig, bare med kald væske. Kle bollen med plastfolie og sett den i kjøleskapet til i morgen. Det første du gjør i morgen tidlig er å ta den ut, og la den stå på kjøkkenbenken en time før du baker den ut....

Gjør dette hele tiden i barnehagen...null problem[:)] Men vi bruker tørrgjær, men skal ikke være noe problem med færst gjær heller[;)]

Meiner å huske å ha sett ho på god morgen Norge sei noko om det, ho Wenche. Men at du då må ha kald væske i[:)] og la den stå i kjøleskap eller en kald bod til dagen etter! [:D]

ORIGINAL: [miss]

Meiner å huske å ha sett ho på god morgen Norge sei noko om det, ho Wenche. Men at du då må ha kald væske i[:)] og la den stå i kjøleskap eller en kald bod til dagen etter! [:D]

jupp..ikke noe problem. Lærte det da jeg var på matseminar på kulinarisk akademi i oslo...og gjøre bare det nå...kaldhever deigen. Utrolig lettvint og greit. Og resultatet blir kjempebra[;)]

Ja det kan du men anbefaler deg og bruke kaldt vann da ikke lunkent,
fikk det tipset av en baker. Jeg har latt det heve over natten og det
sies at det skal vøre det beste,jeg fikk iallefall godt resultat

ORIGINAL: Hønepønemamma

Ja det kan du men anbefaler deg og bruke kaldt vann da ikke lunkent,
fikk det tipset av en baker. Jeg har latt det heve over natten og det
sies at det skal vøre det beste,jeg fikk iallefall godt resultat

gjør bare det når vi baker rundstykker i barnehagen....kaldhever over natten. Deigen blir kjempefin å jobbe med, og resultatet blir kjempebra. VIKTIG: væsken MÅ VÆRE KALD...eller så starter gjære/heve prosessen med en gang....og det er jo ikke meningen. Meningen med kaldheving er jo at det sakl gå langsomt

Jeg har gjort det før. Da satt jeg den tildekket i kjøleskapet over natten. Resultatet ble bra, det. [;)]

ORIGINAL: Vimpane

JAAAAA det kan den. Lag deigen som vanlig, bare med kald væske. Kle bollen med plastfolie og sett den i kjøleskapet til i morgen. Det første du gjør i morgen tidlig er å ta den ut, og la den stå på kjøkkenbenken en time før du baker den ut....

Gjør dette hele tiden i barnehagen...null problem[:)] Men vi bruker tørrgjær, men skal ikke være noe problem med færst gjær heller[;)]

Ja, dette stemmer. Man kan fint gjøre det.

ORIGINAL: Chumalunga

Jeg gjør ikke det, synes det blir veldig gjærsmak på bollene når de står så lenge.

brukte du kald væske da...eller lunken? For jeg har gjort dette mange ganger nå, og merker ingen gjærsmak. Er heller positivt overrasket hvor fint det går og hvor bra resultatet blir. Men som sagt tidligere....det er viktig at væsken er KALD

Back
Topp