kan en bli gravid når en har mensen

mortil3

Andre møte med forumet
Hei. Jeg har hatt sex to ganger under mens uten beskyttelse og var ferdig med mensen en uke etter at den begynte altså nå på onsdag den 14 september også blødde jeg i går den 16 september så det jeg lurer på om det kan være en festeblødning jeg har hatt for det varte bare en dag også sluttet det igjen.
Håper på svar hvis noen kan svare meg.

Vel, teknisk sett ikke.. Under mensen så er eggløsninga over, så det er jo en så kaldt "trygg periode". Gå på eggløsnings kalkulatoren og tast inn første dag i menstrasjonen så får du se hele beregninga ;-) Og så finnes det masse fine apper til sånt til både android og iphone ;-)

Men kroppen jobber på mysteriske vis, så hvem vet ;-)

Jeg fikk beskjed om at vi slet med å bli gravide fordi jeg stresset så mye med det, men den kvelden den lille ble til, det var den dagen med mest stress å planlegging for å få det hele til å gå opp i opp ;-)

thrane skrev:
Vel, teknisk sett ikke.. Under mensen så er eggløsninga over, så det er jo en så kaldt "trygg periode". Gå på eggløsnings kalkulatoren og tast inn første dag i menstrasjonen så får du se hele beregninga ;-) Og så finnes det masse fine apper til sånt til både android og iphone ;-)

Men kroppen jobber på mysteriske vis, så hvem vet ;-)

Jeg fikk beskjed om at vi slet med å bli gravide fordi jeg stresset så mye med det, men den kvelden den lille ble til, det var den dagen med mest stress å planlegging for å få det hele til å gå opp i opp ;-)

er ikke noen "trygg periode" fordi en vet aldri når eggløsningen starter opp på nytt..
bl.a sex kan sette i gang ny eggløsning. og ja, stress har en stor porsjon del i at det ikke klaffer for mange, det setter ned eggkvaliteten, og setter kroppen i "høyspenn" modus. 

er også forskjellige tilstander som gjør at en feks ikke får eggløsning, som endotrisme, og PCOS/PCO personlig har jeg PCOS, med andre ord jeg har flere vanncyster på eggstokkene... 

Du har neppe eggløsning under mensen, så nei, du kan ikke det. Du kan kunn bli gravid ca 36 timer i mnd, ca 14 dager etter førstse mensdag

Man kan bli gravid uansett hvilken dag man er på da.. men sjangsen er liten for å bli grvid på andre dagen enn i den fruktbare perioden-..

Det er svært liten kjangs for det. Mest sannsynlig var det bare "rester" av mensen. Har selv opplevd dette opp til flere ganger. Man tror man er ferdig, det går en dag og to med opphold, så kommer siste rest av mensen ut ;)
Det er svært tvilsomt at det var noe festeblødning.

Om du ikke ønsker å være gravid, kjøp en angrepille ;) Det står de må taes innen 72 timer, men de kan hjelpe senere enn det, f.eks er det ikke sikkert spermen og egget møtes før etter 5 døgn etter sexen. Den kan ikke skade deg eller foster, så det verste som skjer er at den ikke har effekt. (Må ikke tas ofte, tar man den ofte kan den være "skadelig" for deg. En gang skal ikke ha noe å si)

Ikke for å skremme deg, men for å legge fakta på bordet.
Men man KAN bli gravid når som helst, så lenge det er eggløsning, og den kan være når som helst hos forskjellige. Det vanlige er 14 dager etter første mens dag, men dette kan plutselig være på bærtur en mnd eller noe. 

Ett tips til en annen gang, er at sperm kan leve 5 døgn inni deg, altså om du har sex i "sikre perioder", så kan spermen ligge å vente på egget til den "sikre" perioden er over. 
Derfor: ha ALLTID beskyttet sex med mindre man ønsker å bli gravid. 

Nå må jeg ha hørts ut som den helsesøstera! haha!

Edit: Ser nå at posten er gammel, men kan være nyttig for andre alikevell :P Så lar innlegget ligge.

Back
Topp