Kan du spise det???

Stjernen

Betatt av forumet
Sensommerbarna 2016
Noen andre som blir litt lei av at andre blander seg bort i hva en spiser og stiller spørsmålstegn ved om det virkelig er ok å spise, mens du sitter og spiser av alt.. Også når en svarer ja, så kommer det bare "har det alltid vært lov, eller er det noe nytt?" Som om de tviler på at du virkelig vet hva du gjør..

Har heldigvis ikke vært ute for det, men har en bestemor som absolutt ikke kan skjønne at jeg ikke kan drikke noen glass vin... :o :p

Må le.. Opplevde dette i går..akkurat det du skriver. Jeg opplevde også å være på klubb hin dagen. Da spiste alle sjokolade fra en skål på bordet.
Plutselig sa den ene venninnen min at er det ikke litt lurt å være forsiktig med sukker? Jo,Sefølgelig sa jeg.
Men det er lov å kose seg litt også.
Javel sa hun,jeg ville vært litt forsiktig. Sefølgelig stoppet jeg å kose meg og gikk ganske så kjapt hjem:-) folk asså....

At folk ikke bare kan passe på seg selv istedet altså:banghead: Bare fordi at man er gravid, så skal liksom alle ha lov å si alt som faller seg naturlig, der og da?

Må le.. Opplevde dette i går..akkurat det du skriver. Jeg opplevde også å være på klubb hin dagen. Da spiste alle sjokolade fra en skål på bordet.
Plutselig sa den ene venninnen min at er det ikke litt lurt å være forsiktig med sukker? Jo,Sefølgelig sa jeg.
Men det er lov å kose seg litt også.
Javel sa hun,jeg ville vært litt forsiktig. Sefølgelig stoppet jeg å kose meg og gikk ganske så kjapt hjem:-) folk asså....
Ble rimelig irritert, blir så lei av å måtte forsvare alt. Men orket ikke å kommentere mer, blir bare litt oppgitt når man ikke kan gjøre noe som helst uten å få kommentarer som gravid. Folk mister alt av manerer. Å følge opp at gravide holder seg til "reglene" er tydeligvis et samfunnsansvar. Jeg spiste laks og egg på grovbrød liksom. Vil ikke kalle det spesielt farlig..

Har vel mest opplevd det andre veien. Det første bestemor sa når jeg fortalte at jeg er gravid var "da må du passe på å ikkje drikke for mye alkohol" :p mamma blir alltid oppgitt når jeg sier nei til spekemat og sier "slutt å vær så hysterisk! Du overlevde jo du". Det samme sier hun når jeg ikke vil klatre høyt i stiger (har stigeskrekk etter å dette ned før og samboer nekter meg nå dom jeg er gravid). Ho syntes alt har blitt så hysterisk og skjønte heller ikke hvorfor jeg bare ikke kunne bruke bagdelen med sikkerhetsnett over i bilen.. Blir litt oppgitt. :p

Har opplevd mer av det motsatte :p når jeg sier at jeg ikke kan/burde spise det så fremstår jeg som overhysterisk. Som en kollega av meg sa når jeg sa jeg ikke kunne spise spekeskinke; herregud, i gamledager hadde de så og si bare spekemat fordi de ikke hadde kjøleskap. De fikk barn da også!

Kanskje slike kommentarer og spørsmål kommer fra folk som ikke selv har gått gravid på lenge? For.eks når jeg gikk gravid med gutten vår for 7 år siden kunne gravide ikke spise sushi, mens nå kan man det med unntak av noen biter. Tror ikke jeg hadde fått med meg endringen dersom jeg ikke ble gravid igjen :) prøv å ikke bry deg for mye. Mange har en mening om alt ;)

Det finnes øl og vin uten alkohol for dere som lurer på øltørsten til sommeren :p hehe :)

Har opplevd mer av det motsatte :p når jeg sier at jeg ikke kan/burde spise det så fremstår jeg som overhysterisk. Som en kollega av meg sa når jeg sa jeg ikke kunne spise spekeskinke; herregud, i gamledager hadde de så og si bare spekemat fordi de ikke hadde kjøleskap. De fikk barn da også!

Her også! Jeg sier bare at jeg velger å ikke gjøre det, er ingen vits å ta sjansen på ting som kan skade fosteret. Det er snakk om 9,5 mnd liksom, klarer meg fint uten den risikoen for skade på barnet mitt.
Da blir det som regel stille :p

Det finnes øl og vin uten alkohol for dere som lurer på øltørsten til sommeren :p hehe :)

Her også! Jeg sier bare at jeg velger å ikke gjøre det, er ingen vits å ta sjansen på ting som kan skade fosteret. Det er snakk om 9,5 mnd liksom, klarer meg fint uten den risikoen for skade på barnet mitt.
Da blir det som regel stille :p

Så enig med deg! De tingene man ikke kan spise smaker sikkert 1000 ganger bedre når man kan nyte det med god samvittighet også :)

Så enig med deg! De tingene man ikke kan spise smaker sikkert 1000 ganger bedre når man kan nyte det med god samvittighet også :)
Så enig med dere. Ingen dør av å være uten alkohol og spekemat i noen mnd. Da er det heller verdt det å unngå risikoen det medfører. Men må si jeg gleder meg til å spise spekeskinke igjen :D

Kanskje slike kommentarer og spørsmål kommer fra folk som ikke selv har gått gravid på lenge? For.eks når jeg gikk gravid med gutten vår for 7 år siden kunne gravide ikke spise sushi, mens nå kan man det med unntak av noen biter. Tror ikke jeg hadde fått med meg endringen dersom jeg ikke ble gravid igjen :) prøv å ikke bry deg for mye. Mange har en mening om alt ;)

En ting ganske mange glemmer i den der "herregud, rart vi overlevde før" argumentasjonen, er jo hvorvidt det faktisk er FÆRRE senaborter, dødfødsler eller misdannelser nå enn før da. Ganske mange ting blir bedre fordi man vet mer, det er ikke ALT som er hysteri faktisk.

En ting ganske mange glemmer i den der "herregud, rart vi overlevde før" argumentasjonen, er jo hvorvidt det faktisk er FÆRRE senaborter, dødfødsler eller misdannelser nå enn før da. Ganske mange ting blir bedre fordi man vet mer, det er ikke ALT som er hysteri faktisk.

Godt poeng :)

Er sååååå enig!! Er jo mye mindre dødsfall blant babyer og barn nå enn "før i tiden".
Se f eks på bilulykker, er vel knapt noen barn som har dødd i ulykker de siste årene pga fokus på sikring i bil.
Når det gjelder alkohol så viser jo forskning at det faktisk ikke er mulig å si hvor mye inntak son skal til for at barnet skal få føtalt alkohol syndrom. Det er svært individuelt fra foster til foster hvor mye de tåler.
Jeg blir så irritert når folk drar "hysterikortet". Kunnskap heter det:banghead::dead:.

Amen for det! Takk, nå vet jeg hva jeg skal argumentere med nestegang jeg hører den der 'overlevde før' frasen :D

Back
Topp