Kan du førstehjelp?

Ikke i bruk

Forumet er livet
Hvis uhellet er ute, vet du hva du skal gjøre?

Om barnet setter noe i halsen og ikke får puste, vet du hva du skal gjøre?

Om du er sammen med ei venninne og hun begynner å snøvle og er rar i ansiktet, vet du hva du skal gjøre?

Om du er førstemann til en bilulykke, vet du hva du skal gjøre?

Kommer du til å klare å holde hodet kaldt og tenke klart?

Har du noen gang opplevd å stå i en slik situasjon?
 
Mye kurs via jobb. Hadde situasjon på jobb engang med kjøttbit som satt seg helt fast og vedkommende ble blå
 
Som autorisert helsepersonell føler jeg meg ganske rolig på denne biten. Er jo klart det blir mye adrenalin når man står midt opp i en slik situasjon. Men jeg tror jeg skulle klart meg kanskje ok i de fleste situasjoner som krever førstehjelp :)
 
Jeg har vært i noen situasjoner og har holdt hodet kaldt. Jeg kan førstehjelp, både på barn og voksne.
 
Tja.. i teorien kan jeg vel, spørs i praksis når man er i en akutt situasjon. Jeg føler selv at jeg er god til å holde hodet kaldt, har lært meg det etter at jeg har trent x antall unge hester. Men man vet aldri.
 
Ja, som helsepersonell så kan jeg det. Utførte livreddende førstehjelp i dag tidlig på jobb
 
Hadde mye førstehjelp i militæret men skulle ønske jeg hadde en oppfriskning=) Det får bli en annen dag..
 
Jeg kan det teoretisk. Har heldigvis aldri vært borti en situasjon der jeg har trengt å bruke det. Men jeg håper jeg hadde klart å holde hodet kaldt, men siden jeg ikke har vært i en sånn situasjon så vet jeg ikke :p
 
Det har jeg heldigvis godt styr på, regner også med å havne i situasjoner hvor det er bruk for det, det er tross alt det jeg utdanner meg til :)
 
Har vært på ett par kurs, inkludert ett med førstehjelp for barn når mini var 3-4 måneder.

Anbefaler det sterkt forøvrig, røde kors kan sette opp slike kurs om man er en gruppe som går sammen (barselgruppe + noen venner feks) og da koster det bare noen hundrelapper pr person. Jeg kjenner meg mye tryggere pga det kurset.
 
Ja, tar førstehjelpskurs en gang i året på jobb (ingeniør i oljebransjen). Ikke direkte mot barn, men han som holder det har alltid en runde med hva man gjør hvis det hadde vært et barn.

Har vært i et par situasjoner hvor jeg har fått bruk for det dessverre, men klarte å holde hodet kaldt og gjøre det slik jeg har lært.
 
Jeg er godt kurset gjennom blant annet jobb :) Barnehagen har også begynt med kursing av foreldre to ganger i året :)

Hvis uhellet skulle være ute håper jeg at jeg klarer å være rolig, men jeg er jaggu ikke sikker på om jeg er det... Kommer ann på hvem, hva og hvor :)

Har erfaring med alt fra psykose til kutt, så vært gjennom en del :) Aldri trengt å gjøre f.eks. HLR, heldigvis!
 
Har jevnlig kurs på jobben.. har aldri trengt å bruke HLR. Kan det i teorien, men det spørs jo hvordan en reagerer hvis en først står i situasjonen
 
Ja, har ved ett par anledninger hatt bruk for det.
 
Har jevnlig kurs på jobb så føler jeg har ok kontroll. Har utført HLR to ganger. En gang på jobb under treningstime (hjertestopp) og en gang kom jeg først i singel motorsykkelulykke. Kjørte HLR i 20 min til luftambulanse kom. Skremmende å se hvor lite kunnskap folk har da de ikke ante hva de skulle gjøre de som så på.
 
Ja det kan jeg.

Jeg kan holde hodet kaldt og tenke klart, har gjort det flere ganger.
Og hver gang har jeg fått den store skjelven etter at annet helsepersonell har tatt over.
 
Back
Topp