Kan du førstehjelp for barn?

lenemor

Forumet er livet
Hadde en opplevelse på butikken i dag som var ganske skummel. Var og handlet med august i vogna, og som vanlig virret jeg fra ene enden av butikken til den andre. La merke til ei lita jente som satt i trilla si og spiste banan - hun var kanskje rundt halvannet år. Plutselig hører jeg at hun lager en rar lyd, og ser moren styrte til vogna - hun begynner å rope til henne, så begynner hun å slå jenta på ryggen. Jenta hiver etter pusten og blir mer og mer hysterisk i blikket, og det gjør moren også som begynner å rope på moren sin (?) som var litt lenger bort i butikken. Etter en liten stund begynner moren å stikke fingrene ned i halsen til datteren for å få tak i bananbiten som helt åpenbart har satt seg fast. Jeg roper til henne at hun skal løfte opp barnet, men hun forstår ikke hva jeg sier, så jeg styrter bort, river jenta opp av vogna og snur henne på hodet over armen/låret mitt før jeg gir henne noen gode dult mellom ribbena. Da jeg snur henne riktig vei igjen ser vi at jenta har tykt slim rundt både munn og nese... men hun har også et stort smil og hun puster!!

Moren og bestemoren takker og takker, de tørker jenta i fjeset, og så ser de at jeg har fått slim på genseren min så de begynner å unnskylde mens de tørker meg. Jeg svarer at det viktigste er at jenta har det bra, og at jeg ikke har problemer med litt slim på klærne mine. Jenta sitter i vogna si og ser på meg, og jeg snakker til henne, forberedt på at hun skal være litt redd for meg - jeg har jo vært slem mot henne, men nei - hun ser på meg med et stort smil og strekker hendene mot meg - hun forsto  nok at jeg hjalp henne.

Da jeg gikk derfra skalv jeg i hele kroppen - var kvalm og hadde hjertebank - tenk hvor galt det kunne ha gått. Jeg er jammen glad at jeg kunne såpass med førstehjelp!

Jeg sitter her med tårer i øynene etter å ha lest dette. Så utrolig BRA at du var akkuratt der og kunne hjelpe.

Førstehjelp er utrolig viktig å kunne og burde nesten vært obligatorisk for alle

fekk tårer i augene av å lesa detta....så utrolig bra at du var der å kunne hjelpe den lille jenta!! tenker nok at moren va glad for d du gjore for datteren[:)]en kan miste "hode" litt (glemme ut ka en ska gjør)i sånne situasjoner når d gjelder sine egne barn tror eg..

eg sjøl har opplevd d der md at even har satt mat i halsen 2 gonger og har gjort akkurat d samma så du gjor[:)]

Så bra at du var der akuratt da. Førstehjelp skulle vært obligatorisk.

Jeg kan en del førstehjelp og det har jeg lært meg nå etter at Marcus var født.

Du er bare utrolig lenemor.........
Så bra du var der.

Hadde førstehjelp på skolen men burde vel ha frisket opp det. fikk bøker om det av kommune når vi fikk christian

Fikk skikkelig klump i halsen og tårer i øyekroken jeg også da jeg leste dette.

Jeg kan såpass at jeg ville reagert sånn som deg og ikke sånn som mora jeg også, men når det kommer til antall pust <-> antall hjertekompresjoner så husker jeg ikke hvor mange det skal være av hver, men det ville nok gjort nytten for jeg vet HVORDAN man skal gjøre det.

ORIGINAL: namba

Fikk skikkelig klump i halsen og tårer i øyekroken jeg også da jeg leste dette.

Jeg kan såpass at jeg ville reagert sånn som deg og ikke sånn som mora jeg også, men når det kommer til antall pust <-> antall hjertekompresjoner så husker jeg ikke hvor mange det skal være av hver, men det ville nok gjort nytten for jeg vet HVORDAN man skal gjøre det.

Det husker ikke jeg heller - jeg vet bare at de ganske nylig endret tallene.... jeg tenker at så lenge man driver kompresjoner/pust i et ganske greit intervall så er det bedre enn å gjøre ingenting, men jeg bør absolutt lese meg opp på slikt noe...

Ok, såvidt jeg kan se er de magiske tallene 30+2 - tretti kompresjoner, så to pust

ORIGINAL: lenemor

Ok, såvidt jeg kan se er de magiske tallene 30+2 - tretti kompresjoner, så to pust

Tror også man skulle starte med pust hos barn... mener å ha lest det et sted[:)]

du har helt rett monsoon. Dette fant jeg nå:

HLR på barn og spedbarn
?? Fordi hypoksi (for lite oksygen) er en hyppig årsak til hjertestans hos barn, bør HLR alltid
- innledes med 5 innblåsinger
- og følges opp med HLR i ett minutt før man om nødvendig forlater barnet for å tilkalle hjelp (tlf 113).
?? HLR som utføres av legfolk og ikke-spesialister: Av pedagogiske hensyn (for å gjøre det enklere å huske) og for å få flere til å gi HLR også til barn, anbefales samme teknikk som for voksne:
- 30 kompresjoner (frekvens 100/min) og 2 ventilasjoner (30:2)
- Kompresjonssted: Midt på brystet / midt mellom brystvortene

Ja, det kan jeg.. I teorien.. Og jeg håper at jeg klarer å holde hodet kaldt om jeg noengang får bruk for det..! Vi har en bok som heter "førstehjelp for barn".. Kjempeflott bok! Leser i den rett som det er, bare for å vite litt hva man skal gjøre i visse tilfeller..

Denne: http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=2747981

Vi fikk den av svigers..

Takk for nyttig info lenemor og monsoon. Så var det bare å huske de magiske tallene igjen da... Det er ikke så lett når hodet ikke funker.

Jeg kan ikke så mye, men skal på innfølring i barnehagen neste tirsdag. Vi i SU som arrangerer det. Jeg synes det er viktig å friske opp så ofte jeg kan. Jammen godt du var der sånn at jenta fikk hjelp

Puh.. får helt frysninger jeg!! Så bra at du kunne førstehjelp lenemor!!

her i huset kan vi begge førstehjelp. Jeg har fått kurs via jobb og mannen har førstehjelpskurs fra HV (på andre nivå). Og godt er det at han har kunnskapen, for den trengte jeg her en kveld da jeg lo samtidig som jeg spiste!! (ikke så lett å puste da..)

Ja, jeg kan en god del, men det er desverre noe som glemmes etter hvert. Skal ta nytt kurs nå snart.

Uff, å putte fingeren i halsen er jo noe av det verste en kan gjøre [:o][:o]

KJEMPEBRA at du fikk hjelpe henne!!!!![:)][:)]

ORIGINAL: Almyrida81

Ja, det kan jeg.. I teorien.. Og jeg håper at jeg klarer å holde hodet kaldt om jeg noengang får bruk for det..! Vi har en bok som heter "førstehjelp for barn".. Kjempeflott bok! Leser i den rett som det er, bare for å vite litt hva man skal gjøre i visse tilfeller..

Denne: http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=2747981

Vi fikk den av svigers..

Vi har og en slik bok!

ORIGINAL: Actrine

Puh.. får helt frysninger jeg!! Så bra at du kunne førstehjelp lenemor!!

her i huset kan vi begge førstehjelp. Jeg har fått kurs via jobb og mannen har førstehjelpskurs fra HV (på andre nivå). Og godt er det at han har kunnskapen, for den trengte jeg her en kveld da jeg lo samtidig som jeg spiste!! (ikke så lett å puste da..)

Uff da Actrine - godt at O kan slikt da!!

Back
Topp